Home ReviewsAlbum Reviews FLO – Islas (Trad Records)

FLO – Islas (Trad Records)

Florian De Schepper, Flo voor de vrienden en ook de naam van zijn muzikale alter ego, vind je tot op heden nog niet terug in de roddelblaadjes. Toch heeft deze Gentenaar een parcours afgelegd waar menig Belg jaloers op kan zijn. Wie Florian kent, weet dat de man folk uitademt. Hij won een resem prijzen, te veel om op te noemen, was een vaste waarde in bands als Bogus en Broes en stond over de hele wereld, tot zelfs in China toe, op de podia. Maker van 7 albums waarin hij naar eigen zeggen folk met klassiek, jazz en verschillende wereldse stijlen combineert. Een artiest die graag naar het exotische grijpt en dat hoor je op zijn laatste album Islas maar al te goed.

Islas, tot op heden nog steeds Spaans voor eilanden, is daar een perfect uitgewerkt voorbeeld van. Florian trok in 2022 naar het zonnige zuiden van Europa. Om de nek alleen maar een rugzak en een akoestische gitaar. Het was de bedoeling om 10 eilanden te verkennen en rond elk van hen een nummer te maken. Allemaal instrumentale songs en elk zo gecomponeerd dat ze de unieke wereld van het eiland naar muziek vertalen.

Hoewel technisch muzikaal geen kattenpis, ging Florian voor de eenvoud. Hoofdzakelijk fingerpicking en bij uitbreiding wat achtergrondgeluiden zoals het klotsende water van de zee of het gemiauw van een kat, hoewel dat laatste ook aan onze fantasie kan gelegen hebben.

Een dergelijke aanpak is gedoemd om te leiden tot een van die gevreesde new age platen die je zelfs je ergste vijand niet toewenst, gelukkig is dat niet zo als je Florian De Schepper heet. Dit is geen muziek die thuishoort in een reisdocumentaire, dit is hoe ware gevoelens zijn omgezet in eerlijke, pakkende muziek.

De liedjes zijn simpelweg naar de desbetreffende eilanden vernoemd en in het tekstboekje maakte Florian korte notities over de plaatsen waar hij rond hing. Het zonnige Tenerife dat een nachtmerrie is voor wie toeristen haat, gelukkig zocht de Gentse gitarist er de bedwelmende natuur op. Of Hydra waar Leonard Cohen een tijdje woonde en waar David Gilmour hem tijdens een straatsessie aan het bekijken was. Gran Canaria waar hij zijn vriendin leerde kennen of Procidia waar hij één van de meest indrukwekkende zonsondergangen van zijn leven zag. Een plaat die – ondanks de dreigende donderwolken – de wereld op zijn mooist laat zien.

Facebook VI.BEWebsite