Home ReviewsAlbum Reviews FIR CONE CHILDREN – Today There’s No Tomorrow (Blackjack Illuminist Records)

FIR CONE CHILDREN – Today There’s No Tomorrow (Blackjack Illuminist Records)

Alexander Leonard Donat maakt deel uit van WHOLE en Vlimmer, is eigenaar van Blackjack Illuminist Records en heeft blijkbaar nog genoeg tijd over voor zijn project Fir Cone Children. Deze Berlijnse multi-instrumentalist, zanger en songschrijver heeft daarenboven ook nog eens massa’s inspiratie en brengt elk jaar een album uit met zijn project. Today There’s No Tomorrow is ondertussen al het achtste album van Fir Cone Children.

© Fir Cone Children

Alexander heeft zich als doel gesteld om elk jaar een album uit te brengen voor zijn twee dochters, als een soort van hommage. Daarom wil hij ook dat zijn platen een boodschap bevatten, zodat zijn dochters – eens ze wat ouder zijn – deze meekrijgen. Met deze plaat wil hij iedereen wakker schudden om hen te laten weten dat we nu, vandaag, actie moeten ondernemen om voor onze aarde te zorgen, zodat we ook morgen nog een planeet hebben om op te leven.

Het unieke aan Fir Cone Children is dat we op elk album echt wel een groep horen en je eigenlijk nooit zou vermoeden dat het een one-man-band is. Hij goochelt met brede arrangementen en voegt aan elk nummer veel backings toe die natuurlijk door hemzelf zijn ingezongen. Muzikaal gaat Donat met dit project alle kanten op. We horen op deze plaat een mix van dromerige shoegaze en lo-fi indiepop met af en toe een flinke dosis psychedelica. Het project heeft een zeer boeiend eigen geluid.

Op Today There’s No Tomorrow staan tien kleine pareltjes die mekaar in sneltempo opvolgen. Er is nauwelijks tijd om op adem te komen. We vliegen van de ene dromerige song naar de andere psychedelische trip vol noise en shoegaze. Nooit laat hij noise de overhand nemen, waardoor het er over het algemeen heel melodieus aan toe gaat.

Fir Cone Children is zeker een band, euh project om te ontdekken. Donat doet geen half werk en ging echt wel tot het uiterste voor elk van die straffe songs.

FACEBOOK/BANDCAMP