Home ReviewsAlbum Reviews COSSE – It Turns Pale (Nouveau Monde Artistes Services)

COSSE – It Turns Pale (Nouveau Monde Artistes Services)

Vorig jaar loste de postpunkformatie Cosse de singles Crazy Horse en Evening die de debuutplaat It Turns Pale aankondigden. Op deze twee straffe songs pakte het Franse viertal uit met een unieke sound en we merkten toen op dat ze wel eens dé nieuwe postpunk sensatie konden worden. Voor de opnames van het nieuwe album trokken ze naar Nederland waar ze twee weken samenwerkten met producer Floyd Atema (Zea, Alicia Bretón Ferrer…) in zijn eigenste Katzwijm studio. Floyd zat trouwens ook achter de knoppen bij de debuutep van Cosse.

© COSSE

Floyd Atema leverde extra ideeën aan om de nummers nog beter tot hun recht te laten komen. Hij plaatste microfoons in stofzuigerpijpen, potten en pannen en dat leverde een unieke geluid op. Daarnaast wist de producer de band te pushen zodat het viertal in de perfecte stemming kwam om de plaat in te blikken. Toen de stemmen moesten opgenomen worden slaagde Atema erin heel wat emoties en gevoelens bloot te leggen bij de band en die in hun puurheid op de plaat vast te leggen.

It Turns Pale is dan ook een vrij intense plaat geworden met tien erg gevarieerde, straffe songs. Als je Sonic Youth, Fountaines DC, Idles en Joy Division in een mixer zou gooien zou Cosse het resultaat zijn. Het viertal is niet vies van een stevige wall of noise, maar ze streven ook naar subtiliteit. Met dat contrast gaan ze dan creatief aan het werk en dat levert unieke nummers op met veel power.

We zijn er zeker van dat moest Cosse evenveel aandacht krijgen als de nieuwe lading Engelse postpunkbands, ze zeker zouden doorbreken. Dit album kan best zo maar even de beste postpunkplaat worden van 2023 door hun originele aanpak en hun meer dan overtuigende songs.