Home ReviewsAlbum Reviews CHOUCHOU EST LA – Chouchou est là

CHOUCHOU EST LA – Chouchou est là

by Stefan Schemmann

Live spelen is hun favoriete bezigheid. Want dan komen hun liedjes het best tot hun recht. Die uitspraak van Chochou est là geloof je meteen. Je kunt je de band gemakkelijk voorstellen op verschillende podia op stadsfestivals in de zomer. Waar ze een goed humeur verspreiden. De verwijzingen naar new wave of punkrock uit de jaren tachtig klinken niet vaak somber. We denken ook vaak aan Neue Deutsche Welle. Maar de zang is hier in het Frans en Nederlands.

De stijl van presenteren doet ons een beetje denken aan de Nederlandse collega’s van Nonchelange. De manier waarop ze een vragende glimlach op het gezicht van de luisteraar toveren. Is dit nu serieus? Is het grappig? Is het allebei tegelijk? Nog een reden om een concert van Chouchou est la bij te wonen. Het optreden van de zanger zou meer inzicht moeten geven in hoe iets bedoeld zou kunnen zijn. De directe taal in sommige nummers en het soort flauwekul in de teksten, daar krijgen ze waarschijnlijk de Filisoofprijs niet voor. Maar na een biertje of twee is dat precies wat je wilt hebben: plezier maken en dansen.

Er staan geen nummers op de ep die niet dansbaar zijn. De groove van de drummer brengt je meteen in beweging. De gitarist kan er nog een flinke scheut rock-‘n-roll bovenop doen. De toetsenist zorgt voor de rest met zijn speelse ingevingen. Misschien kun je over de band zeggen dat ze te grappige teksten schrijven. Wat je niet over ze kunt zeggen is dat ze geen muziek kunnen spelen. De ep blijft spannend en afwisselend tot het einde. Omdat ze ideeën hebben.

Misschien kunnen ze ook een interessante live-cover doen van Ca plane pour moi van Plastic Bertrand. Daar zouden ze de middelen voor hebben. Door de wereldmuziekbeat op Zes olives doet de zang ook denken aan de eerste zanger Helno van Les Negresses Vertes. De rockgitaar verandert hier in een ‘wah wah’ waanzin. Dit nummer verleidt je om aan het eind van het concert nog een keer uit je dak te gaan.

Voor vinylfans zijn er driehonderd platen te koop, waarvan er honderdzeventig een unieke hoes hebben. De band lanceerde dit project samen met de Akademie van Anderlecht, waar verschillende studio’s ook unieke albumhoezen creëerden. Ze hebben dus ook een voorliefde voor kunst.

07/09 – Biermarkt, Hamme
05/10 – Rocktober t Schrijverke, Temse
25/10 – Moc Perron, Hamme