Home ReviewsAlbum Reviews BRENT BEUKELAER – Ramen Als Ogen

BRENT BEUKELAER – Ramen Als Ogen

Nogal wat kunstenaars moeten eerst door een diep dal vol miserie wandelen om daarna met een prachtig kunstwerk voor de dag te komen. Een cliché dat meermaals werd bewezen, er zijn voorbeelden genoeg. En ook voor de tweede Brent Beukelaer langspeler Ramen Als Ogen haalde de singer-songwriter inspiratie uit een donkere periode in zijn leven. Daarin ging Brent, door middel van zelfreflectie, op persoonlijke zoektocht naar zijn identiteit, te midden van schaduwen uit het verleden. Op de plaat staan liedjes over tegenslagen die elkaar blijven opvolgen en hem telkens weer dieper duwen en doen vergeten wie hij is. Er staan ook nummers op over zijn zoektocht naar zijn fundamentele zelf waarmee hij de schaduwen een voor een van zich af probeert te werpen.

© Brent Beukelaer

Voor dit album kon Beukelaer weer rekenen op zijn The Radar Station collega’s Sancer Cliquet en David Broeders. Daarnaast kreeg het trio de ondersteuning van gastmuzikanten Nina Kortekaas (Noa Lee, Portland), Roos Denayer (Rosa Butsi, mos ensemble), Niels Boutsen (Stoomboot) en Benjamin Hermans. De hoes van de plaat/cd werd ontworpen door de Brusselse graphic novellist Anneka Robeyns.

Ramen Als Ogen klinkt iets donkerder dan voorganger Heen Zonder Weer maar dat wil niet zeggen dat het een plaat is vol loodzware depressieve liedjes. Beukelaer pakt uit met zijn vertrouwde, warme stem die aanvoelt als een zacht deken en dan zijn er die knappe indrukwekkend mooie arrangementen die de prachtige songs subliem aanvullen. Het heeft iets magisch. Waar Brents vorige plaat wat speelser klonk, gaat hij op de nieuwe op alle gebied heel diep.

De plaat begint met de drie singles Ademwolk, Opeengestapelde Schaduwen en Ochtendwekker terwijl de ingetogen knappe single De Bloesem Van De Kerselaar als buitenbeentje bijna in het midden staat tussen de andere diamantjes. Het pakkende Hint Van Cassis zou evengoed van The National kunnen zijn, terwijl Lindeboom een perfect wegdroomlied is en Lichaam Zoekt Geest gewoon een prachtlied is dankzij de ingetogen arrangementen en de wondermooie samenzang.

Het Fortuin Van De Rat klinkt erg intens en zorgt voor een kippenvel moment. Tussen Vroeger en Vandaag zou in een perfecte wereld een klassieker worden en Twaalkameren sluit de prachtige plaat in schoonheid af.

Brent Beukelaer is een kerel met talent, zijn teksten lezen als gedichten en zijn liedjes zijn verbluffend mooi. Ramen Als Ogen is dan ook een meesterwerk op alle vlakken.

Brent Beukelaer stelt met zijn band het album voor op 6 juni in Theater Tinnenpot in Gent en 4 augustus op het Dranouter Festival.

Facebook Instagram