Home ReviewsAlbum Reviews ARBEID ADELT! – Het Heelal Is Hier (Starman Records)

ARBEID ADELT! – Het Heelal Is Hier (Starman Records)

Vorig jaar liet Arbeid Adelt! weten dat ze een jubileum optreden – dat tevens ook het afscheidsconcert zou zijn – zouden geven in de Antwerpse Roma. Ondertussen is dat optreden al meer dan een jaar achter de rug en nu kondigen Marcel Vanthilt en co een nieuwe album aan dat in 2023 het licht zal zien. 2023 wordt dan ook het jaar dat het mini-album Jonge Helden zijn 40ste verjaardag viert en dus trekken de heren nog eens op tournee en krijgen we nog remixen van klassiekers.

© Arbeid Adelt!

Zo krijgen we op deze ep (die enkel op gelimiteerde cassette verkrijgbaar is en digitaal) twee nieuwe nummers en drie remixen, twee mixen van de nieuwe songs en één van de klassieker Death Disco. De ep opent met de single Fris! Fris! (Het Heelal Is Hier) die even gedreven en avontuurlijk klinkt als de eerste platen van Arbeid Adelt! Vanthilt blaft als een jonge hond op geflipte elektronica en overstuurde gitaren die de boel nog meer een chaotisch tintje geven.

Dan krijgen we de tweede nieuwe song Pelikaan die even neurotisch klinkt dan het voorgaande nummer. Wat zijn de heren weer goed op dreef, het lijkt of Arbeid Adelt! een tweede jeugd, of ondertussen al de derde, gevonden heeft. Dan krijgen we de remix van Fris! Fris! onder de naam Frismix. Hier maakte het trio een instrumentale dance mix van het nummer waarbij de stem van Marcel werd vervangen door een overstuurde sax. Fijn dat deze legendarische band nog steeds avontuurlijk uit de hoek kan komen.

De remix van Pelikaan hebben ze Pelmix gedoopt en dat is weer zo’n lekkere gestoorde clubmix waar je echt niet kan op stilzitten. Arbeid Adelt! op zijn best. Vervolgens krijgen we nog een remix van de P.I.L. klassieker Death Disco waarvan de heren al eens een sublieme versie gemaakt hebben. Maar deze 22.22 gaat nog een stap verder met nog meer bijzonder soundscapes wat het heel eigentijds laat klinken en extreem dansbaar maakt.

Het Heelal Is Hier kondigt een nieuwe Arbeid Adelt! aan die op scherp staat en daar kunnen we alleen maar zeer enthousiast over zijn.

De cassette is verkrijgbaar via deze link.

Arbeid Adelt kan je aan het werk zien op: