Home ReviewsAlbum Reviews A SHORELINE DREAM – Whitelined (Latenight Weeknight Records)

A SHORELINE DREAM – Whitelined (Latenight Weeknight Records)

In 2005 besloten zanger/multi-instrumentalist Ryan Policky en gitarist Erik Jeffries om samen shoegaze te maken onder de naam A Shoreline Dream. Voor hun nieuwe plaat werkte het duo samen met zanger/gitarist Mark Gardener van Ride. Nadat Policky en Jeffries in 2023 naar een show van Ride waren gaan kijken in Denver, kwamen ze voor het eerst in contact met Gardener. Uiteindelijk werkte Gardener mee aan drie nummers op het achtste A Shoreline Dream album.

© A Shoreline Dream

Whitelined opent met het gelijknamige nummer en is een typische shoegaze track waarop de delay op Policky’s stem in overdrive gaat: je kan nauwelijks verstaan wat de man aan het zingen is. Wat een verschil met Everything Turn dat ingezongen is door Gardener en waarin alles goed zit, behalve misschien de nerveuze drums die de dromerige vibe een beetje verstoren.

In Fear en Falling Back To Reality is de balans perfect en krijgen we een knappe combinatie van Cocteau Twins en My Bloody Valantine. Written In Dust werd ook weer ingezongen door de Ride frontman en is eerder een soort van elektronische shoegaze dankzij de keyboards die hier meer op de voorgrond treden. Instrumentaaltje A Spark zorgt voor een aangename afwisseling.

Tijdens A Simple Path Of Destruction gebruikt Policky weer een overdosis echo waardoor alles wegzinkt in een troebel “delaybad”. Lost Of The Words is opnieuw een instrumentaal nummer waarin het duo een donkere gothic vibe in de lijn van Bauhaus met shoegaze elementen combineert. Tijdens The Dream lijken verschillende ideeën samen te komen die helaas niet bij elkaar passen, het resultaat is veel noise en weinig song. In afsluiter Hollow Crown is Mark Gardener nog eens te horen en krijgen we avontuurlijke shoegaze met onverwachte wendingen.

We kunnen moeilijk zeggen dat Whitelined over heel de lijn geslaagd is maar er staan wel boeiende dingen op. De bijdrages van Gardener zijn duidelijk een meerwaarde voor het geheel.