Home Grensverleggers Uitheems Geduister #93

Uitheems Geduister #93

by Nel Mertens
Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook / Instagram

Een zwarte kat krabt niet, dus omhels jouw duisternis alsof het je dierbaarste angst en je grootste zegen tegelijk is. Een soundtrack nodig bij dat tafereel? Het Uitheems Geduister van deze week, met nieuws van Bootblacks, Statiqbloom, Machinefabriek with Berlinde Deman, The Reuters, Thrillsville, Clan Of Xymox, Decent News, Violent Vickie en een review van het NNHM-album Deception Island I.

BOOTBLACKS
Panther (zang en synths), Alli (gitaar), Barret (synths) en Larry (drums) uit Brooklyn (USA) laten ondertussen al tien jaar hun postpunksound weerklinken als Bootblacks. “I can see your face. The only one in the empty crowd. Children of gold, philistines of fame.”

Een nieuw album zit er aan te komen en daaruit kregen we een knap rijkelijke track Traveling Light, met een heerlijk gedreven sound die helemaal goed zit. Bootblacks’ geboorteplaats, New York City, is een integraal onderdeel van het geluid van Thin Skies. De naam van de band zelf zou zijn afgeleid van de beschrijving van de donkere onderbuik van het blitse NYC door romanschrijver William Burroughs. “Het is een energieke stad en mensen hebben alle redenen in de wereld om je geen tijd van de dag te geven. Ik denk dat onze muziek daar op vele manieren door is gevormd.”

Het album Thin Skies verschijnt op 31/10 digitaal, op oranje vinyl en op cd, met knappe t-shirts bij het label Artoffacts Records. Voorbestellen kan nu reeds via Bandcamp. Eentje om naar uit te kijken!

Facebook / Instagram / Twitter

STATIQBLOOM
Statiqbloom (Brooklyn, Usa) combineert harde beats en angstaanjagende elektronica met desoriënterende zang om pulserende rauwe postindustrial te creëren. Hun nieuwe album, Beneath The Whelm, combineert hallucinogene synths, zinderende ritmes en grimmige atmosferen tot een daverende set donkere electro. Atilla Csihar (Mayhem, SunnO) zorgde voor de zang bij het nummer The Second Coming en Lulu Black en Andrew Livingston lieten hier en daar hun viool en cello klinken. Een heerlijke sound… Beneath The Whelm is digitaal, op cd en op vinyl verkrijgbaar.

Website / Facebook

MACHINEFABRIEK WITH BERLINDE DEMAN

De Nederlander Rutger Zuydervelt, a.k.a. Machinefabriek, heeft geen presentatie meer nodig voor het ambient- en dronepubliek. (Hyper)actief sinds het begin van de jaren 2000, produceert hij alleen, maar ook vaak in samenwerking met andere artiesten. Voor Luchtwezen, werkte hij samen met de Gentse tubaspeelster Berlinde Deman (Flat Earth Society). Beide muzikanten exploiteren op deze plaat elk een ongebruikelijk instrument. Rutger bespeelt het Hess-kerkorgel van Oude Kerk Charlois in Rotterdam-Zuid (samen met wat elektronica). Berlinde zingt en bespeelt de serpent, een oud blaasinstrument, gemaakt van hout en gevormd als een slang. De ontmoeting van de twee had trouwens in de Oude Kerk Charlois zelf moeten plaatsvinden tijdens een live concert georganiseerd door Koffie & Ambacht. De snelle opkomst van covid-19 dwong het duo echter om van dit samenzijn (zoals alle muzikale bijeenkomsten tijdens onze quarantaines) een virtuele date te maken, wat resulteerde in een studio-opname, die je kan horen als Luchtwezen

Via Bandcamp kan je een preview beluisteren en het album – dat verschijnt op 15/7 – reeds voorbestellen.

THE REUTERS
Nog meer nieuws uit Nederland, want daar hebben Erik Pols en Johan Buurke met The Reuters een nieuw album klaar. Na hun geprezen eerste album We Are From Hu en hun e.p. waarop we Ambient Ambulance mochten horen, presenteren de heren, die van de planeet Hu komen, binnenkort 10 tracks op hun nieuwe, tweede plaat Incubation. Ze laten een eerste, krachtige track weerklinken met The Force. Geen slijmerige onzin maar punkadelic rawk met een echte old school vibe. “Alles wat we onderweg verloren hebben, zal in het oneindige eindigen. Elke gelijkenis met echte liedjes geeft ons te veel eer. Dit album is opgedragen aan schatjes zoals jij!”, laten ze weten. Incubation verschijnt op 5/8 digitaal en op vinyl bij het label Seja Records en kan je reeds voorbestellen via Bandcamp.

THRILLSVILLE
Met een ep (2017), drie singles en een soundtrack voor een videogame, is Thrillsville nog maar net begonnen aan zijn muzikale trip. Het duistere electroindustriële popsoloproject van componist en producer Rani Sharone is nog erg jong, maar zelf deed hij al heel wat ervaring op met zijn duistere cabaret met de  experimentele rockband Stolen Babies en samenwerking met Puscifer, Marilyn Manson, tv- en filmcomponist Tyler Bates,… Ook heeft hij muziek geschreven voor het grote en kleine scherm, waaronder die van de animatiefilm My Complete High School Sinking Into The Sea (Jason Schwartzman, Susan Sarandon, Lena Dunham, Maya Rudolph, momenteel op Netflix).

Als je de lockdown meemaakte (bestaan er ondertussen nog mensen die niet mee zijn?),  in quarantaine hebt gezeten of gewoon stress hebt gevoeld vanwege de pandemie, begrijp je waar Thrillsville het over heeft in zijn nieuwe single Lockdown.

‘Don’t touch. Don’t. Touch it. Sexual Frustration complicates self isolation. Nicotine on repeat. Walking on empty streets. I’d rather be knocking on your door.’

Een donker dansclubnummer geïnspireerd door de niet aflatende rusteloosheid van ‘vastzitten’.

CLAN OF XYMOX
Sinds hun debuutalbum in 1985 (bij het label 4AD) tot nu, blijft darkwaveband Clan Of Xymox zijn ‘electro meets gothic’-sound verkennen. Hun melancholische geluid laten Ronny Moorings en de zijnen ook donker en intiem horen op hun zestiende studio-abum Spider On The Wall, dat op 24/7 digitaal en op cd verschijnt bij het label Metropolis Records. Voorbestellen kan reeds via Bandcamp.

Uit dat aankomende album kregen we de singles She en Lovers reeds te horen, waar de band nu een videoclip bij All I Ever Know aan toe voegt.

DECENT NEWS
Opgericht in 2016 door Eddie LaFlash (gitaar, synth, zang), Collin Maynard (drums, synths) en Laken Stokes (basgitaar, zang, synth), brachten hun eerste titelloze demo met Decent News uit in 2017. Rauw en korrelig, vormde dit de basis voor het project en volgden een hele reeks nieuwe releases, samen met Caleb Moore die de zang overnam.

Ondertussen bereiken ze met hun sound van destructieve metal als industriële hybride een breder publiek. Decent News laat nu 22 remixen los op hun album Monolith Remixed (bij het label Machine Man Records). Verschillende elektronische / industriële artiesten zoals Gravity Shock, Cyanotic, Slighter en Dead Agent gingen aan de slag met de tracks, waarvan je de originelen terugvindt op het Decent News-album Monolith (2019).

VIOLENT VICKIE
Violent Vickie, de dame die ons enkele weken terug al charmeerde met haar singles Circle Square en Serotonin, liet deze week de derde track van haar aankomende album Division op de wereld los: The Blame gaat over één van de moeilijkste hoofdstukken in de liefde, het loslaten van een ongezonde relatie. Gekleurd in violent violet, neemt deze grrrl punk-track je mee in een drijvend traag en noisy, verleidelijk punky geluid. ‘I’ll take all your pain and I’ll take all the blame…’

Het album Division verschijnt digitaal en op vinyl en kan je reeds voorbestellen via Bandcamp. Een album waar we enorm naar uit kijken!

NNHMN – Deception Island I (review)
Zichzelf transformerende creaturen, die vanuit de kerk der ongelovigen spreken in gekleurde taal… Lee en Laudargh van het minimal synthwaveproject NNHMN (NonHuman) uit Berlijn (DE) lieten alweer een onwerelds, maar evengoed onhemels juweeltje op ons met hun nieuwe release Deception Island I. Met 4 tracks delen ze 4 dromen uit. Gegarandeerd duistere dromen, maar door hun muzikale handen sensueel, donker elektronisch en koud comfortabel gekneed tot hun eigen typerende sound.

Meestromen op de beats, terwijl de ijskoude verleiding van de vocals als een bitterzoete zalf The River Of Fire balsemt. De doffe hartslag van Deception Island wordt aangeslagen met een killer tegenritme, terwijl de zanglijn prachtig vertroebeld werd, zoals verleiding het masker van bedrog  durft te worden. Het paradijs der verdoemden klinkt wel enorm sensueel deze keer…

De dominant heersende synthlijnen, dreigen onder geborreld te worden door de knappe elektronische gelaagdheid in Hero. Nachtgang echoot de schoonheid van de dag. Met een opzwepende ritmiek, slaagt het duo er telkens in de soberheid en tristesse te behouden, in elk van hun dansbare tracks. Hun minimalistische sound staat in omgekeerde evenredigheid tot de adjectieven die de band telkens weer oproept… sober, maar sensueel aangrijpend en van een duistere pracht.

Deception Island I is digitaal en in beperkte oplage ook op tape en op vinyl verkrijgbaar via Bandcamp.

Facebook / YouTube