Home GrensverleggersUitheems Geduister #362

Uitheems Geduister #362

by Nel Mertens

Wanneer de zon besluit een snipperdag te nemen, in de schaduw van de discobal, waar eyeliner dikker is dan het daglicht en melancholie een danspas kent, voor al wie weet dat schoonheid pas begint wanneer de lampen doven: het Uitheems Geduister, deze week met nieuw werk van Memory Index, V-Sor,X, Crypt Enigma, Elektrostaub, Hocico, Rotersand, Double Eyelid, Drknss, Paula Teles, Frontal Boundary, First Aid 4 Souls en Divas Of The Dark.

Artwork © Brecht C-arton
Facebook Instagram 

MEMORY INDEX
Donkere postpunkvibes bereiken ons met het debuutalbum van Memory Index. Met zijn soloproject legde Jackson VanHorn (ex-TV Ghost) het beklijvende minimalisme van de postpunk uit de late jaren 70 en vroege jaren 80 vast, op zijn eerste album Erosion. We horen eerlijkheid, eenvoud en een scherpe ondertoon van cynisme, zoals ook bands als Joy Division en New Order en filmmaker David Lynch dat konden oproepen.

De tracks op Erosion draaien om thema’s als geheugen, identiteit, ontkoppeling en politiek onbehagen, dat we horen in de urgentie van Hyper Violence en Transpose, evenals in de grimmige politieke reflecties in Ecto en Wake Up.
Erosion is zowel een diep persoonlijk statement als een spiegel voorgehouden aan onzekere tijden. Verwacht geen vernieuwing, maar oerdegelijke nostalgische melancholie. En dat kan en mag!

Erosion is digitaal en op cd verschenen via Cold Transmission Records.

Bandcamp Facebook

V-SOR, X
De Britse postpunk-/ alternatieve synthpopband V-Sor, X (uitgesproken als Veezer-X) dropte deze week hun lp Sun Shooter. Zanger Morgan Bryan lanceerde hiermee een album dat weigert op safe te spelen, want we krijgen een frisse mix van electro, rock en dance te horen.

De drie bandleden hebben al jaren ervaring in de muziekindustrie. Zanger Morgan Bryan heeft samengewerkt met artiesten zoals Prince en heeft Duran Duran ondersteund. Toetsenist William Derbyshire heeft succes geboekt met het schrijven van hits in diverse genres, van K-pop tot r&b. En bassist Ian ‘Rolls’ Roland zat al in bands sinds hij geboren is.

Sun Shooter markeert een nieuw hoofdstuk voor de band, als opvolger van hun vorige album Reformer (2019), ook al werden sommige nummers op het nieuwe album vóór die eerdere release al gecreëerd. “Sommige nummers bestonden al een tijdje in halfslachtige vorm en waren gewoon te goed om te laten liggen”, legt Morgan uit.

Die nummers behandelen zware onderwerpen als klimaatverandering en de hebzucht van grote bedrijven, hoewel het overkoepelende thema van het album optimisme is: veel van de teksten moedigen de luisteraar aan om te stoppen met het najagen van de toekomst en de belangrijkste dingen te omarmen door het hier en nu te waarderen.

Het is dat optimisme, samen met een toegenomen geloof en vertrouwen in de band, dat hun creativiteit aanwakkerde. Dit resulteerde in een album vol vernieuwing dat hun sound vooruit helpt en het echt verdient om gehoord te worden. “Er heerste een echte gezamenlijke energie in de studio terwijl we samen de nummers verfijnden. We brachten allemaal elementen van onze invloeden en muzikale verleden in elk nummer. Er ontstond een buitengewone energie en er was een tastbaar gevoel dat we iets speciaals hadden gecreëerd – een compleet album, dat echt ons vertegenwoordigt.”
Met een lekker afgelijnde, strakke sound zijn de nummers knap opgebouwd, met afwisseling tussen slank ritmische strofes en rijk gevulde refreinen.

Sun Shooter is digitaal en op cd verschenen.

Facebook Bandcamp Spotify

CRYPT ENIGMA
Extravagantie uit Parijs, want de queer punk en vegan black metalband Crypt Enigma liet een eerste demo horen, met twee tracks.
Nadat ze hun vaardigheden hebben aangescherpt met de screamo-postpunkband Triste Ambiance, ging de Parijse componiste en performer Eva Quillec met haar diepgewortelde behoefte aan artistieke expressie aan de slag. Onder de naam Crypt Enigma doet ze dit door in metalstijl de energie van DIY-punk te omarmen, met symfonische dungeonsynths en een trotse queer- en dierenrechten-boodschap.

Crypt Enigma is ook een statement, een reactie op het vaak inherente machismo en de rechtse tendensen binnen de blackmetalscene. Eva benadrukt hoe inspirerend het voor hen is om een ​​LGBTQ+-artiest in deze scene te zijn en teksten te schrijven over veganisme en milieubewustzijn.
Eva ontdekte pas onlangs de vurige wereld van black metal, nadat ze de Franse eenmansband Limbes live had gezien. Als een openbaring opende het de deuren naar een tot dan toe onbekend universum, met Scandinavische klassiekers uit de jaren 90, maar ook meer eigentijdse en eclectische invloeden zoals Der Weg Einer Freiheit en Dödsrit.
Gitaarriffs vermengen zich met epische en krachtige tremolo-leads, terwijl de drumpatronen afwisselen tussen blazende blastbeats en gruizige D-beats. Eva schittert als zangeres, met moeiteloos rauwe, huilende vocalen die doen denken aan een wolf die zijn boze, uitdagende kreten en suggestieve gesproken woorden naar de maan huilt.

Chevaleresque en La Fin Du Règne Humain zijn twee nummers die ik als onderling verbonden zag. Tijdens het componeren ervan raakte ik sterk geïnspireerd door Sam Raimi’s Evil Dead 3, waarvan ik de esthetiek absoluut bewonder. Ash keert terug naar de middeleeuwen om te vechten tegen een leger van skeletten dat uit de diepten van de hel oprijst. Ik interpreteer deze verhaallijn graag als een voortdurende strijd in de middeleeuwen, tussen mensen die dood zijn als gevolg van overconsumptie. Dit kan worden gekoppeld aan het moderne kapitalisme en de vernietiging van ecosystemen. We leven in precies deze situatie, en we mogen niet vergeten dat het ook verband houdt met de overconsumptie van dierlijke producten, die immense vervuiling veroorzaken. Dit ‘einde van de menselijke overheersing’ wordt verbeeld door het conflict tussen mensen en dieren, die zich op hun beurt verdedigen. Als ik “Attaque! Matraque! / Je n’veux pas capituler” (“Aanvallen! Verpletteren! / Ik weiger me over te geven”) schrijf, doe ik dat vooral vanuit het perspectief van een dier dat vecht om te overleven en zijn nalatenschap op aarde te behouden.
Ethische metal, die er hevig, doch esthetisch tegenaan ramt, krijgen we in Chevaleresque, terwijl Eva als een furie schreeuwt en ons even later in zwoel sterke spoken words toespreekt.

La Fin du Règne Humain komt al even sterk uit de hoek, zowel qua boodschap als qua sound. Een theatraal griezelige orgel intro, gaat impressionante drums vooraf, terwijl Eva’s stem wisselend zingt, spreekt en schreeuwt.

Deze demo is digitaal verschenen.

Bandcamp Facebook Instagram

ELEKTROSTAUB
Het Duitse project Elektrostaub werd in 2007 opgericht door Patrick Knoch, die moderne, pakkende en melodieuze electropop creëert in zijn helderste vorm.

Speelplezier, harmonie, krachtige drums en aandacht voor detail onderscheiden zijn future popsound, die niet binnen één specifiek genre valt, want ook invloeden uit de trance/dance-, EBM- en electroscene meenamen.

Knoch werkt graag samen met gastvocalisten zoals !distain, Henrik Iversen, The Eternal Afflict, Psyche… En zo ook voor zijn nieuwe ep die draait rond de track Too Far From The Pack, waarin we Salva Maine’s (Culture Kultür) stem horen.

We krijgen stampende beats in de typerende Duitse clubsfeer, voorzien van melodische zang in een rijk gevulde, warme electrosound. Naast de originele track krijgen we op deze ep ook maar liefst 6 andere versies van remixers De Tot Cor, Les Berrtas, Phaser:One, Machine Command, Diarblack en Red-209 en het emotionele dansnummer Falling, met sterke vocals door Pal Magnus Rybom van Echo Image.

Too Far From The Pack is digitaal verschenen.

Website

HOCICO
Hey Tú! Ja gij daar! Hocico’s nieuwe al gehoord? Samen met Rafael Reyes van Prayers gaan de Mexicaanse industrial- en electropioniers zinderend hard in Hey Tú!. Een track die duolingaal in Engels en Spaans schreeuwt. Over verraad, woede en herovering en dat sturen ze snel en agressief de wereld in, met industrialvenijnige vocals en rauwe beats.

De combo Erk Aicrags en Rafael Reyes zorgt voor een onstuitbaar vurige energie. Hellectro-oorlogspoëzie voor een digitale generatie, waarmee ze een tegenwervelwind zijn voor hypocrisie en slachtofferschap als wapen.

Hey Tú! Is digitaal verschenen, maar vanaf 19 december – met 3 remixen als extraatje – in gelimiteerde uitgave op 7″ picture vinyl en minimax picture cd, via Out Of Line. Voorbestellen kan nu al.

LinkTree Facebook – Website – Spotify

ROTERSAND
Het Duitse dark electropopduo Rotersand bracht de afgelopen maand twee singles uitgebracht: It Was Night en Train verschenen reeds op hun intussen geprezen nieuwe album Don’t Become The Thing You Hated, dat al verkrijgbaar was op cd, maar beiden zijn nu toegevoegd aan het digitale album. Dat album bleek zowel een cultuurkritiek als een muzikaal statement. In een wereld die steeds meer wordt gedefinieerd door verdeeldheid, vervreemding en existentiële angst, werpen Rascal Nikov (zang, elektronica) en Krischan Jan-Eric Wesenberg (elektronica) een scherpe blik op de psychologische tol van onze tijd en geven een waarschuwing: door te vechten tegen datgene waar we ons tegen verzetten, lopen we het risico het zelf te worden.

Deze twee nieuwe nummers navigeren naadloos tussen complex sound design en strak geconstrueerde ritmische kaders, en zijn gelaagd met melodieuze hooks die even intellectueel boeiend als dansvloerklaar zijn. Het algehele soundscape is duister maar resoluut hoopvol en verkent een spectrum aan stijlen: van stuwende electro met chirurgisch heldere beats en broeierige industrialsound tot bijna dromerige intermezzo’s.

Beide nummers zijn nu dus digitaal beschikbaar en vind je ook terug op het Rotersand-album Don’t Become The Thing You Hated, dat via Metropolis Records en Trisol verscheen op cd.

Facebook – BandcampLinkTree

DOUBLE EYELID
Het Canadese goth-, postpunk-, darkwaveproject Double Eyelid, geleid door Ian Revell, heeft altijd aan de experimentele kant van de gothicwereld geleefd, maar met deze release treden ze toch wel een beetje buiten de gebaande paden. De band zette namelijk een eigen interpretatie van The Tell-Tale Heart van Edgar Allan Poe neer. Zelf omschrijven ze het als een kruising tussen Sabbath, Bowie, Christopher Lee en het BBC Orchestra.

Net op tijd voor het griezelseizoen keert Revell met Double Eyelid stevig terug naar zijn wortels aan de kunstacademie, met deze 21 minuten durende bewerking van Edgar Allan Poe’s The Tell-Tale Heart. Dat werd een prachtige, huiveringwekkende lezing met spannende muziek waarin zware snaren in dialoog gaan met electro en piano.

Revell zegt over de release: “Dit idee stond jarenlang op de plank, maar het was te ambitieus, te vreemd, er waren altijd excuses om het niet te doen. Om een ​​aantal redenen heb ik ongeveer 4 maanden geleden besloten dat het mijn belangrijkste focus zou worden, en het is een waar genoegen om het eindelijk uit te kunnen brengen.”

Voor het eerst op een Double Eyelid release speelt Revell zelf alle instrumenten op de plaat én is er ook de reünie met de oorspronkelijke producer van Double Eyelid, Karl Mohr.

Edgar Allan Poe’s The Tell-Tale Heart is digitaal verschenen.

Bandcamp Website – Facebook

DRKNSS FEAT. PAULA TELES
Eén van de oudste Portugese gothicrockbands DRKNSS mag je gerust veteranen noemen, want ze startten in 1989 en herstartten bij hun wedergeboorte in 2024. Dat ze helemaal terug zijn, hebben we geweten, want de laatste maanden kregen we al af en toe iets nieuws te horen uit hun aankomende remixes-ep, Six Degrees Below the Horizon. Met het laatste nummer voor de ep wordt onthuld, nemen ze wel een behoorlijk risico: een cover van het – en ons favoriete – Nirvana-nummer Something in the Way.

Paula Teles nam een stuk zang op zich en we moeten toegeven dat dit een behoorlijk geslaagde missie is. Een prachtig duister duet is dat geworden, waarbij het gehummmmmm onder onze huid zoemt… terwijl de draag donkere gothicsfeer in elke noot van de track werd geïnfuseerd. Van traagduister, naar hard rauw…!

Facebook – Bandcamp

FRONTAL BOUNDARY
Na de ep’s Hate en Faith keert het Amerikaanse trio Frontal Boundary terug met hun langverwachte nieuwe album Failure, dat op 12/12 zal verschijnen. Een duistere, onverschrokken afdaling in woede, wanhoop en fragiele hoop.

Op het eerste deel van het album krijgen we 12 nieuwe, verwoestende nummers in hun kenmerkende industrial-, EBM-/ synthpopstijl. Een Frontal Boundary-aanval waarin ze het mens zijn openrukken. Het album bevat ook krachtige samenwerkingen met Unter Null en Protokoll 19. Het tweede deel van het album bevat 12 exclusieve bonustracks en remixen van Unter Null, Viscera Drip, Pygmy Children, Miseria Ultima, Her Own World, Fact Pattern, Blaklight, Dread Risks, Contracult en Livernois.

Wij krijgen alvast het ziedende woede Hate te horen en Hollow (feat. Unter Null). De twee tracks kan je nu al digitaal beluisteren. Het album Failure verschijnt op 12 december digitaal en op dubbel-cd via Alfa Matrix.

store.alfa-matrix-store.com/product/frontal-boundary-failure-2cd/

Website – FacebookBandcamp

FIRST AID 4 SOULS FEAT. DIVAS OF THE DARK
De Hongaar István Gazdag is geen onbekende op onze site, want met zijn project First Aid 4 Souls laat hij hier regelmatig wat industrial-hardheid op ons los.

Op zijn aankomende album Progenitrix laat hij die hardheid echter achter zich en omarmt hij darkwave, goth en postpunk. Het album heeft hij volledig gemaakt op liefdevol gerestaureerde vintage synths en samplers uit de jaren tachtig en negentig, Het is een album geworden dat danst op de grens tussen verleden en toekomst, gedragen door stemmen die tegelijk etherisch en fel zijn. En die stemmen zijn van gastvocalistes, die hij de Divas of the Dark noemt: Aux Animaux, Emke (Black Nail Cabaret), Marita Volodina (Stridulum – Blood Tears After), Ruth García Núñez de Arenas (From Hell), Aleksandra Rempel, Kriistal Ann (Paradox Obscur), Linda Daemon, Celina en Valanaïs. Elk van deze artiesten leent haar unieke stem en aura en transformeert de nummers tot intieme rituelen van verlangen, kracht en mysterie.

We krijgen er al een voorsmaakje uit, met The Hater, met Emke van Black Nail Cabaret op zang en het opzwepende Don’t Touch Me, met Aux Animaux die voor zang zorgde. Twee zwoele, rake tracks vol emotie, die ons in beweging zetten en een teaser zijn voor ‘meer van dit, graag!’.

Deze twee tracks kan je al digitaal beluisteren en vind je vanaf 12/12 ook terug op het album dat digitaal en op cd verschijnt via Alfa Matrix.

Bandcamp Facebook

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More