Home GrensverleggersUitheems Geduister  #352

Uitheems Geduister  #352

by Nel Mertens

Het is het hart van de zomer, wanneer de dagen zich slepen in een gouden roes… Maar onder het oppervlak, waar het licht niet reikt, pulseert een ander ritme. Een koele schaduw glijdt over gloeiende terrassen, en in de schemering klinkt de echo van donkere deuntjes van Het Uitheems Geduister! Deze week met Cult With No Name, Sunshine Blind, In A Darkened Room, Mari Kattman, Brittany Bindrim, Dory DayDreamer, Covenant, Frontal Boundary en Unter Null.

Artwork © Brecht C-arton
Facebook Instagram 

CULT WITH NO NAME
Het was een belangrijke week voor het tweetal Erik Stein en Jon Boux van de Londense electro-/ postpunkband Cult With No Name, want zij lieten hun nieuwe, twaalfde album Indifference And Dust op de wereld los. Als stof en conflict elkaar ontmoeten en esthetische schoonheid… dan leveren deze heren de soundtrack in 12 nummers.

Ironisch gekruide teksten, meeslepende synthklanken, donkerwarme zang en melancholische pianomelodieën. Veel van de nummers lijken te draaien om thema’s als oorlog of conflict, die in sommige gevallen ook van toepassing kunnen zijn op thema’s als liefde en relaties. Zoals altijd kunnen de teksten van Cult With No Name op vele manieren worden geïnterpreteerd en nodigen de nummers de luisteraar uit om er hun eigen betekenis aan te geven.

Indifference And Dust is digitaal en op cd verschenen

Facebook Instagram Bandcamp

SUNSHINE BLIND
De Amerikaanse gothicband Sunshine Blind was oorspronkelijk actief van 1991 tot 2004 en ging uit elkaar toen het echtpaar Caroline Blind en CWHK hun relatie beëindigde. In die periode produceerden ze drie studioalbums: Love the Sky to Death (1995), Liquid (1997) en I Carry You (2003).

In 2023 kondigde de band aan dat ze voor het eerst in jaren weer samen nieuw materiaal waren gaan schrijven. In december 2024 kwam de band weer bij elkaar voor hun eerste liveshow in zes jaar, in New York. Terwijl ze de schrijfmachine nieuw leven inbliezen, groeven medeoprichters en co-auteurs Caroline Blind (zang, teksten) en CWHK (gitaar, bas, programmering, diversen) een aantal oude DAT-mixdowntapes op uit de archieven van de jaren negentig.

Nadat ze online een gebruikte DAT-machine hadden besteld om de tapes te bekijken, vonden ze de onuitgebrachte demotrack Tomorrow, samen met een vroege demoversie van Hanging Lake. Deze twee pareltjes zijn nu uitgebracht als Unreleased Vol 1, terwijl de nieuwere opnames nog worden afgerond.

Unreleased Vol 1 is digitaal verschenen.

Bandcamp / Spotify Facebook

IN A DARKENED ROOM
Voor In A Darkened Room begon alles in de winter van 2020, toen zanger en gitarist CJ Duron de handen ineensloeg met bassist Svia Svenlava en synthspeler Kandi Keys. Het trio vond hun creatieve momentum, net toen de pandemie een lange schaduw van angst en onzekerheid wierp over de maatschappij. Uit die sfeer ontstonden melancholische gothicnummers over liefde en verlies, gehuld in een dromerige sensualiteit. Warme, omhullende baslijnen en holle galm zwellen aan in elk nummer, terwijl CJ’s diepe, hypnotiserende zang de luisteraar uitnodigt tot een staat van zwevende zwaartekracht.

De missie van de band is duidelijk: zowel de stijgende hoogten van passie als de rauwe diepten van menselijke emotie vastleggen. En dat doen ze ook op hun tweede album Voix, dat ons 8 nieuwe nummers laat horen over de spookachtige wisselwerking tussen vertrouwen, verraad, passie en lust.
Een echo van de eeuwige dans tussen verlangen en wanhoop. Muziek om te voelen. En het liefst in een donkere kamer…

Voix is digitaal verschenen.

Spotify / Bandcamp / Facebook / Instagram

MARI KATTMAN
Enkele weken geleden bracht Mari Kattman haar album The Year Of The Katt uit, dat ons een lading onweerstaanbaar pakkende, elektronische nummers schonk. Perfect voor de dansvloer, waarin elementen van trap, hiphop, electro, ambient, EBM en industrial samensmelten met haar krachtige, karakteristieke stem.

Daaruit pikte ze deze keer Typical Girl eruit om uit te lichten met een videoclip. “Typical Girl. Mensen zeggen het constant, zo vaak zelfs dat het bijna misdadig voelt om van geboorte een vrouw te zijn,” zegt Kattman wanneer ze de betekenis van het liedje uitlegt. “Alsof het vulgair of zoiets is om kenmerken te hebben die ook maar enigszins vrouwelijk zijn. Dat het je moeilijk, onbeminnelijk of gek maakt als het niet verpakt is met een mooie strik of zoiets. Er bestaan zoveel misverstanden over wat het betekent om een vrouw te zijn.”

De clip werd opgenomen in het centrum van Providence (Rhode Island) door Mark Allison van @401FilmsPVD.

Facebook Bandcamp

BRITTANY BINDRIM
De Amerikaanse darkwave- en synthpop-diva Brittany Bindrim heeft met Spiral Out een nieuwe, explosief bruisende single uitgebracht, afkomstig van haar aankomende tweede album Counterpoison.

Gedreven rauwe gitaren, pulserende baslijnen en meeslepende vocalen, nemen ons razendsnel mee in een energieke duistere track die je vanaf de eerste noot vastgrijpt, meeneemt op zijn baan en niet meer loslaat.
De aanstekelijke energie van het nummer onderstreept de beangstigende boodschap over manipulatie, institutionele controle en psychologische onderwerping.

Bindrim werd eerder al gevierd als de dynamische frontvrouw van I:Scintilla, maar stapt sinds 2024 en zeker met deze nieuwe release verder in haar eigen sonische wereld. Of je nu uit de spiraal wilt stappen of je er weer in wilt worstelen, Spiral Out is de soundtrack om je kracht terug te winnen.

Spiral Out is digitaal verschenen en is een voorsmaakje van Brittany Bindrims tweede album Counterpoison dat binnenkort digitaal, op cd en op vinyl verschijnt en je al kan voorbestellen.

LinkTree

DORY DAYDREAMER
Stevig werk vanuit Hongarije, want de Hongaarse gothic rock-/metal-soloartieste Dory DayDreamer is terug met een gloednieuwe single. Dory DayDreamer begon in 2012 als autodidactische muzikant met het opnemen van haar eigen nummers, terwijl ze ook werkte aan een ander project genaamd She Can’t Speak. In de loop der jaren heeft ze negen volledige albums en één ep uitgebracht.

Het nummer Hogy maradjak életben? is de leadsingle van haar aankomende album. Dat werkt ze momenteel af en zal waarschijnlijk in de eerste helft van volgend jaar verschijnen.

“Dit nummer drukt het gevoel uit dat je steeds opnieuw probeert je aan te passen aan het leven, maar dat je elke keer weer teleurgesteld wordt. Je blijft terugvallen naar waar je begon, en met elke poging heb je minder kracht over om opnieuw te beginnen. Je begint je af te vragen hoe je zo in leven kunt blijven, en hoe lang je het nog moet proberen. Hogy maradjak életben? gaat over de strijd om erbij te horen terwijl je kampt met een psychische aandoening, en de diepe vraag naar je eigen waarde en identiteit.”, legt ze uit.

De videoclip is gefilmd bij de ruïnes van het kasteel van Eger in Pilisborosjenő, Hongarije en het nummer zelf is een stevige gothic track met een instrumentale metalbasis, vol stevige riffs en drums en prominent melodieuze synth- en gitaarlijnen. Haar kenmerkende zang is bitter melancholisch en heeft een folky kantje.

Hogy maradjak életben? is digitaal verschenen.

Facebook / Instagram / Spotify

COVENANT
Met een cover kondigt Covenant kondigt hun aankomende, bijzondere ep Andreas aan. Bijzonder, omdat de 5 tracks op die ep zijn opgedragen aan de nagedachtenis van voormalig lid Andreas Catjar-Danielsson (3 maart 1973 – 29 juli 2024), die een jaar geleden, helaas aan kanker is overleden. De volledige opbrengst van de ep  gaat rechtstreeks naar zijn vrouw en kinderen. Daarnaast ziet Dependent Records af van alle opbrengsten van de vinyl-ep om bij te dragen aan dit belangrijke goede doel.

Winter Kills, een cover van het legendarische Britse synthpopduo Yazoo, is de eerste single van de ep. Dit nummer is digitaal verschenen, maar de ep – die op 17/10 verschijnt via Dependent Records – kan je al voorbestellen.

Hun versie van Winter Kills is een machtige, begeesterende versie van een prachtig nummer geworden!
Dit is wat Andreas er zelf van vond: “Winter Kills is mijn favoriete Yazoo-nummer aller tijden. Het is gewoon magie. Hoe maak je iets zo minimalistisch zo bombastisch? Zoals Eric Satie. En hoewel de piano (en natuurlijk Alisons stem) het dominante instrument is, klinkt het toch erg synthetisch. Alsof de koude winterwind, het verlies en het verlangen verborgen zitten in de ruimte tussen de noten. Of samengeperst in het wonder van die ene drumhit.”

Bandcamp / Facebook

FRONTAL BOUNDARY
De kenmerkende sound van Frontal Boundary, die vuur en ijs, chaos en controle combineert, blendt dichte industriële ritmes, opzwepende EBM-beats, donkere melodieuze leads en aanstekelijke synthpoptexturen – afgetopt met harde, emotionele vocalen die soms neigen naar future pop.

Met hun Hate-ep krijgen we van Frontal Boundary de eerste klap van hun aankomende album Failure én tevens hun debuut op het Belgische label Alfa Matrix. Hate is een meedogenloze explosie van EBM en woede. En toch klinkt die dansbaar en melodieus, met zijn onaards vervormde vocalen. Brendin Ross (ex-BILE) werkte hiervoor samen met Krz Souls en Jaysen Craves (DAWN OF ASHES, BORNLESS FIRE, INVA//ID).

Naast de originele track, horen we ook de remixen van Fact Pattern en Unter Null, die de chaos nog meer diepgang geven.

Hate is digitaal verschenen.

Website / Facebook

UNTER NULL
De Amerikaanse Erica Dunham keert terug met haar darkelectroproject Unter Null met een felle nieuwe ep. You Made A Monster laat haar gedrevenheid horen in rauwe emotie en brute eerlijkheid.

De titeltrack is een duistere elektro-anthem, geboren uit persoonlijke littekens. Het trekt narcistisch misbruik en de facilitators ervan in het harde licht, zonder zich er iets van aan te trekken: “Je wist wat hij deed / Je wist van zijn leugens / Je gaf je moraal op voor je verdomde trots.” Dit is geen lied van overgave, het is een strijdkreet. Een herovering van de macht. Een stem voor de uitgewiste. “Ik schreef dit omdat ik het zat was om uitgewist te worden”, zegt Erica. “Het is voor iedereen die de waarheid in een leegte heeft geschreeuwd terwijl iedereen met de misbruiker meeknikte.”

We krijgen ook het bezwerende Coming Up To Breathe, waarbij we ook drie remixen erbovenop krijgen. C-Lekktor voegde zijn brute signatuur toe, Leaether Strip combineerde klassieke EBM met melodie en Frontal Boundary voegde er een baanbrekende, modern industriële twist aan toe.

“Speel het hard. Voel elk woord. En wees nooit meer stil.”, laat de pittige dame met deze wraak-ep nog weten.

De ep You Made A Monster is digitaal verschenen.

Facebook / Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More