In Gent wordt gevierd, België werd gevierd, maar het échte feestje, wordt elke zondag gevierd met donkere deuntjes in Het uitheems Geduister! Deze week met Sins Of Infirmity, Blind Passenger, Ibex Angel Order, Sluk Motoren, Jesus On Extasy, Religion Of Heartbreak, Necrotekk, pMad, Nature Of Wires, Annie XMX (MachinaX) en – ii –.

Facebook / Instagram
SINS OF INFIRMITY
Een zoete verleiding als apero op zondag? Het kan zomaar, met de nieuwe single van de Zweedse gothrock-/ postpunkband Sins of Infirmity, dat meteen het debuut is van hun nieuwe vocaliste Belinda, die vanaf nu aan muzikant Mike’s zijde staat. Haar stem klinkt streng melancholisch in de donker ritmische track Sweet Temptation. Het nummer roept een donkere en sensuele vampierachtige sfeer op, versterkt door dramatische teksten en suggestieve beelden in de bijhorende clip.
BLIND PASSENGERS
Na Forever Young en The Power Of Love is er nu een derde videosingle van het nieuwe album 80s EXPRESS van Blind Passengers Hiervoor durfden Nik Page en zijn geluidstechnicus Sebastian Arp (Bunker Dresden) de Simple Minds-klassieker Don’t You (Forget About Me) aan.
Nik is er trots op te kunnen melden dat alle nummers voor de nieuwe langspeler al zijn opgenomen en dat de laatste hand eraan wordt gelegd. Newwavefans kunnen zich verheugen op nieuwe interpretaties van talloze klassiekers van Anne Clark, Depeche Mode, Kate Bush, Camouflage, Madness, Billy Idol, Frankie Goes To Hollywood, Cindy Lauper, Eurythmics en andere cultbands uit de gouden jaren 80. Zoals jullie weten zijn wij hier niet zo tuk op covers… en deze verandert daar geen moer aan.
Deze herwerking van Don’t You (Forget About Me) is digitaal beschikbaar.
Website / Bandcamp / Facebook
IBEX ANGEL ORDER
De Nederlandse blackmetalband Ibex Angel Order leverde deze week hun tweede album af. II: Void Sermon, wat zomaar ‘ongeldige preek’ betekent, Na tien jaar van wervelwinden keert het project eindelijk terug, met acht nieuwe nummers, die veel venijniger klinken dan op voorganger I, want “Black metal draait niet om berouw, maar om het vertrappen van hoeven op de grond van je vijanden.”, laat de band daaromtrent weten.
Hun sound wordt gevormd door oude en nieuwe tradities. De verlichting van Lucifer en de allesomvattende dualiteit van Abrasax worden – alweer als drijvende krachten achter hun muziek – verklankt met vlijmscherpe riffs, meedogenloze blasts, oorverdovende vocalen in een morbide, bezeten sfeer. K.M.K. en L.D.S. – intussen twee veteranen van de Nederlandse blackmetalscene – staan bekend om de intensiteit van hun liveoptredens, die vaak worden omschreven als hypnotiserend, ritueel en verpletterend. En die verpletterende indruk laten ze ook zeker na met dit nieuwe, tweede album.
II:Void Sermon is digitaal en op vinyl verschenen via Void Wanderer Productions en is wellicht iets voor fans van Dödsengel, Funeral Mist, Mare en Cultes des Ghoules.
Facebook / Instagram / Bandcamp
SLUK MOTOREN
De Denen Kim Holm (The Noise In Silence) en Magnus Karmark hebben nieuw darkelectro-werk klaar met hun project Sluk Motoren. Met iets minder zware beats, maar des te prikkelendere ritmes horen we deze keer de stem van gastvocaliste Kim Bell in You, die een gedicht brengt van Ron Willis.
“She says
You create images.
I say
I am not any of those images.
She says
I am melancholia and nostalgia
and romance.”
Een alternatief nummer, met haakse grooves in gelaagde elektronica. Knap voor dit concept met poëzie! You is digitaal verschenen. Nog meer fijn nieuws? Later dit jaar mogen we ook een nieuw album verwachten van Kim Holms andere project, The Noise In Silence!
JESUS ON EXTASY
Net dat tikkeltje meer dan een comeback krijgen we van industrial rockact Jesus On Extasy. De Duitse band rond oprichter Dorian Deveraux en Andy Glen start een nieuw hoofdstuk en laat zich met hun nieuwe single Soul Crusher meteen harder en genadeloos horen . Eentje dat hun nieuwe album aankondigt met dreigende vocalen en beats en – met de woorden van Deveraux – met een goeie reden: “It looks like the world is going to hell. We might as well deliver the soundtrack for that”.
Soul Crusher is digitaal verschenen en vind je vanaf 12 september terug op het nieuwe Jesus On Extasy- album Between Despair And Believe, dat via Metropolis Records digitaal, en op lp verschijnt en je reeds kan voorbestellen.
RELIGION OF HEARTBREAK
Muziek voor gebroken momenten en flitsen van liefde, van het EBM-/ darkwave-/ synthwaveproject Religion Of Heartbreak.
De band is ontstaan uit een verlangen om muziek te maken met een duistere focus op de dansvloer. De combinatie van Mikal Shapiro’s vocals die de strijd aangaan met Dedric Moores ijzige synths, gemechaniseerde beats en dub-geïnspireerde electrobas creëert een knap contrast dat perfect werkt. Ze slaan opnieuw toe met hun nieuwste single Love Tourniquet, een voorproefje van hun aanstaande ep Lunate die in september uitkomt.
De koele, afstandelijke zang van Shapiro zweeft over de stampende ritmes en heldere gothsynths van Moore, wat resulteert in de ideale soundtrack voor het strompelen door een mistige nachtclub waar de lichten net zijn uitgegaan. Subtiele dark-disco-elementen het arrangement urgent maken.
Love Tourniquet is digitaal verschenen en vind je in september terug op de ep Lunate.
NECROTEKK
Vanuit Keulen presenteerd het dark electroproject Necrotekk zijn nieuwe ep, met nummers. Failed Communication biedt daarmee een reis door wanhoop, emotionele onrust en interessante analyses daarover. Muzikaal gezien is de ep radicaal gereduceerd met een minimum aan opnamemateriaal (de beats komen uit een PO-12 van Teenage Engineering, de zang is opgenomen met een oude Sennheiser MD 421-microfoon), doch compromisloos. En dat levert rauwe, introspectieve dark electro op. Teksten over angst, falen en zelfrechtvaardiging zijn niet zo uitzonderlijk binnen het genre, maar door de artistieke overdrijving wel sterk: niet bedoeld om letterlijk te interpreteren, maar om emotioneel te worden gevoeld. Donker en heerijk verontrustend!
Failed Communication is digitaal verschenen.
Bandcamp / Instagram / Facebook
PMAD
Het Ierse postpunk-/ gothicproject van Paul Dillon, pMad, ging een samenwerking aan met de Amerikaanse/Britse artiest Lunar Paths en het Australische Killtoy voor hun gezamenlijke project Exquisite Corpses. Beide bands hebben hun ep’s uitgebracht en nu is het de beurt aan pMad met zijn ep Trust Devoured. We krijgen een mix van postpunk, industrial en gothic rock van dit cross-band-project Exquisite Corpses, want zowel Killtoy als Lunar Paths leverden een krachtige bijdrage aan zijn tracks. Zo horen we het rauw ritmische Feed, dat bruist van urgentie. Killtoy werkte mee aan Closer, een grommend duet van wanhoop en verzet. Sfeervol en hypnotiserend horen we Celestial met Lunar Paths. Een hemelse duik in gelaagde melancholie.
Trust Devoured is digitaal verschenen. Via Bandcamp krijg je er ook nog 2 bonusremixen bovenop.
Bandcamp/ Facebook / Instagram
NATURE OF WIRES
De afgelopen drie jaar werkte Gary Watss van Nature Of Wires al meerdere keren samen met Machina X. Nu maakte hij een remix van een nummer dat Annie van Machina X als soloartiest heeft gemaakt en dat op de meest recente Generation Blitz-compilatie staat. Annie heeft haar soloartiestennaam AnnieXMX gebruikt voor dit nummer Angel. Nature Of Wires zorgde voor een de Crooked Halo Dance Mix van Angel, die een harder EBM-kantje laat horen. Deze Crooked Halo Dance Mix van Angel door Nature Of Wires is digitaal verschenen.
– ii –
De Franse dark noiserock-/indusgazeband – ii – (je spreekt het uit als Two Eyes) passeerde hier al af en toe. Onder ons goedkeurend oor. De duisternis licht dus opnieuw op, met de geboorte van hun nieuwe single The Birth of Venus.
Onder leiding van het duo Hélène Ruzic (zang) en Benjamin Racine (gitaar/productie/diverse instrumenten), verlegt dit project de grenzen van duistere en avontuurlijke muziek, voornamelijk door het destructieve maar sensuele aspect ervan, terwijl genres en invloeden botsen. Of de basis van de ‘ghost wave’-stijl die -ii- claimt te zijn.
Met The Birth of Venus laten ze alvast een glimp opvangen van hun tweede lp Apostles of the Flesh, die op 3 oktober verschijnt. De track is digitaal verschenen.
Het is het eerste nummer waaraan -ii- als kwartet heeft gewerkt, versterkt door David l’Huillier op drums en Maxime Keller (Dvne, ex-Headbussa, ex-Tess, ex-Smash Hit Combo) op bas en keyboards. Gecomponeerd door acht handen, met een gitaarriff als basis, wouden ze vooral ook het percussieve aspect van de drums te benadrukken. Vandaar de dominantie van toms, wat resulteert in een prototype van tribal rock dat de nadruk legt op de aanslag op de vellen in plaats van op de cimbalen.
Om het recept compleet te maken, zorgt de bas voor een harmonische diepte, met Hélènes zang als leidraad.
“Aanvankelijk was The Birth of Venus veel zwaarder, met een ritme dat je het gevoel gaf dat je in een gevangenis zat en langs de kant van de weg stenen aan het breken was. Maar na verloop van tijd evolueerde de percussie naar een combinatie van een pulserende en krachtige dub en een sensuele tango. De wens was om dichter bij te komen wat de drummer van Daughters kon op nummers als Less Sex of Satan in the Wait: een eenvoudig maar krachtig ritme, gebaseerd op schrijfpatronen buiten de rockwereld.”, legt Benjamin daarover uit.
Het is een bevrijdend anthem waarmee Hélène haar biseksualiteit onthulde en de kracht uitdrukt van dit verlangen naar goddelijk recht, dat wordt tegengehouden door de nieuwsgierige blik van maatschappelijke verplichtingen. Prachtig, Hélène!!!


