Home Grensverleggers Uitheems Geduister #287

Uitheems Geduister #287

by Nel Mertens

Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

In de schaduw van de afgrond van de ziel, danst het gefluister met echo’s van vergeten gelukzaligheid.

En die van het Uitheems Geduister, deze week met nieuws van NNHMN, Date At Midnight, Deadaudiosaints, Decline And Fall, Ba’al, All Are To Return, The Third Sound, Fonzy & Company en Dead Astronauts.

NNHMN
“You’re consuming me slowly”. Allesverslindend is ze, de liefde. In hun nieuwe single Love spreken de twee zichzelf transformerende wezens van NNHMN (nonhuman) in een gekleurde taal. De hun vertrouwde taal vol beats en elektronisch vernuft en de bitter ijle vocalen van het darktechnoduo uit Berlijn, Lee en Michal.

“You’re slowly taking me over,
like the sea does to the land.
Would you end it? Would u end it?
Would you take it all away? From me
You’re slowly taking me over”

Love is digitaal verschenen, maar is ook opgenomen in het compilatie-album RainboWarriors Vol 1, het eerste volledige album van het Franse label Warriorecords, samengesteld door Rebekawarrior met 15 artiesten, voornamelijk uit de queerscene. RainboWarriors Vol 1 is digitaal en in beperkte oplage op vinyl verschenen.

Facebook / Bandcamp

DATE AT MIDNIGHT
Fading Into This Grace is het pas verschenen vierde album van de Italiaanse postpunk-/gothrockers Date At Midnight, waarmee de band uit Rome hun typische, gitaargestuurde sound over de wereld laat galmen.

De negen nieuwe nummers, schreven Daniele De Angelis (zang), Pasquale Vico (bas, synth), Francesco Mignogna (drums) en Manuel Mazzenga (gitaar, synth) de voorbije 5 jaar. We horen gothic-/ deathrock- en postpunkgeluiden verrijkt met synthtexturen, waardoor steeds dichtere en omhullende arrangementen ontstaan. De zang explodeert regelmatig in louterende uitbarstingen van wanhoop en het is vooral de bas die voor de melodische opbouw van de tracks zorgt.

Inhoudelijk schommelt het tussen verwachting en ontgoocheling, in teksten over obsessies, impulsen, desillusies en de daarmee gepaard gaande gevoelens.

Fading Into This Grace is digitaal, op cd en op lp verschenen bij Manic Depression Records.

Facebook / Instagram / Bandcamp

DEADAUDIOSAINTS
Deze week willen we graag de verleidelijke nieuwe ep To Whom It May Concern van het Britse Deadaudiosaints  met jullie delen. Deadaudiosaints is een behoorlijk indrukwekkend elektronisch altrocktrio uit Yorkshire, in hun genre beïnvloed door bands als NiN, Placebo en Muse.

De broers Danny (zang/synth) en Corey Jones (bas/gitaar/synth), en jeugdvriend en drummer Damon Head (die ook synths speelt), hebben ondertussen hun strepen verdiend en vele kilometers afgelegd van en naar podia in heel Groot-Brittannië. De band heeft een sterke DIY-mentaliteit en werkethiek, in hun DNA opgenomen.

Ze leveren met deze nieuwe ep een meeslepend geluid, gebald in 6 tracks waarin ze een diep boeiende sound, vol sterke riffs ontketenen, met aanstekelijke zanglijnen en pikant synthwerk.
To Whom It May Concern klinkt spannend en opwindend met een uitbarsting van krachtige alternatieve rocknummers voorzien van moderne loops en synths, bonzende baslijnen, beukende drums en meezingbare refreinen. Punky en woedend.

To Whom It May Concern is digitaal en op cd verschenen.

Facebook / Website

DECLINE AND FALL
Decline And Fall
is een nieuw, Portugees darkwavetrio dat deze week hun debuutep Gloom uitbracht. Daarop horen we treurig introspectieve tonen.

Armando Teixeira heeft al een lange en veelzijdige carrière als platenproducent/ muzikant achter de rug en wordt beschouwd als een van de pioniers van EBM en industrial in Portugal, via projecten als Ik Mux en Bizarra Locomotiva.
Ricardo S. Amorim is de auteur van de boeken Culto Eléctrico en Wolves Who Were Men-The History of Moonspell, en ontmoette Teixeira in 2015 voor een artikel over Bestiário, het tweede volledige boek van Bizarra Locomotiva, uitgebracht in 1998.

Hugo Santos, van Process of Guilt, zorgt voor zwaarte en ritmische intensiteit, straffend repetitief en louterend, onderzocht als een bevoorrechte vorm van expressie. Gemeenschappelijke smaken en invloeden werden ontdekt, de inspiratie groeide en het zaad dat aanleiding gaf tot Decline en Fall was geplant.

De tracks Belief, Undone, Gloom en Europa vormen de vier muren van de ep Gloom, als van een donkere kamer, met een dichte en verontrustende sfeer, met een raam dat half open staat naar de donkerste hoeken van de menselijke psyche. Een donkerwarme sfeer die de duisternis omarmt!

Gloom is digitaal en op cd verschenen bij Bleak Recordings.

Facebook / Instagram / Bandcamp

BA’AL
De Britse postmetalband Ba’al is terug uit de zwarte diepte, met een nieuwe ep met overweldigende emotionele kracht.
Donkerder, aangrijpender en toch uiteindelijk opbeurender dan alles wat de band eerder heeft uitgebracht, bestaat Soft Eyes uit een trilogie van nummers die je meevoeren naar de diepten van wanhoop, je door het koude vuur van verlies loodsen en je erdoorheen trekken. De claustrofobische catacomben van verdriet, op weg naar de eerste zwakke stralen van hoop. Woedend en tumultueus, ziedend en verraderlijk, schurend en reinigend. Soft Eyes verteert je zintuigen en laat je uitgeput achter.

De ep start met het verhaal van de ‘Ornamental Doll’. Opererend in een schaduwrijke wereld tussen de grimmige muren van het genre, waar monsters tussen de verlorenen en ontketende mensen lopen, zuigt Soft Eyes bloed uit doom-, black-, post- en sludge metal, gekruid met ambient- en noise-elementen tot in de emotionele sfeer van gotische rouw. Met krachtig melancholische monolieten van nummers! Cataclysmisch zwaar en duister broeierig, gaan behendige, sluimerende ritmes naar verpletterende donderexplosies, die regelmatig worden neergehaald in uitbarstingen van pijn en woede.

Soft Eyes is digitaal en op cd verschenen bij RIP Records.

Facebook / Bandcamp

ALL ARE TO RETURN
Ze waren twee jaar geleden, met de release van AATR II, al voorbestemd om terug te keren. En hun lot ontliepen ze niet, want het mysterieuze Nederlandse duo All Are To Return is terug met de opvolger All Are To Return III  (AATR III).

Ook hier laten F. (bas, drums, gitaar, zang, FXs) en N. (synths, FXs) hun op het gemoed werkende industrial doomsound. Brute synths en percussie, krachtige bassen en sterke riffs versmelten met rauwe vocalen tot een donker plaatje, waarbij angst overheerst in hun geluid.

En die angst heeft alles te maken met de ondergang van de wereld door toedoen van de mens, legt het duo uit: “We zijn een nieuw tijdperk van uitsterven binnengegaan, van vergiftigde landen, vernietiging van leefgebieden en een allesomvattende klimaatcatastrofe. AATR III weerspiegelt de hardheid van het leven dat blootgesteld wordt aan de grillen van het kapitaal, van onverschillige generaties die hun opvolgers en de levensvormen waarmee zij een fragiele biosfeer delen, alleen maar ellende zullen nalaten.”

Kolossale noise-scapes worden vormgegeven met pulserende synthpatronen, vernietigende percussie en zang die uit de leegte schreeuwt. Als geheel zijn de veelgelaagde composities een enorme aanval op de zintuigen. In een onmenselijke woede weerklinkt regelrechte brutaliteit.

“Wat verloren gaat, is verloren.” Maar dit nieuwe album kan je alvast digitaal beluisteren of op tape aan je collectie toevoegen, voor slechts 8 euro, via Tartarus Records. Een aanrader voor onbevreesde luisteraars.

Bandcamp Tartarus Records

THE THIRD SOUND
Van de shoegazers The Third Sound kregen we hun nieuwe album Most Perfect Solitude te horen. Een album gevuld met een heel warme, psychedelische sound en dromerige vocalen. Hypnotiserend kwalitatief, totaal niets nieuws, maar zo goed dat je deze niet mag missen.

Most Perfect Solitude is ondertussen het zesde album van de Berlijnse band onder leiding van de IJslandse muzikant Hákon Aðalsteinsson (gitarist van Brian Jonestown Massacre en ex- Singapore Sling). De man is op zichzelf al een steunpilaar van de Europese psych-underground, maar laat zich ook bijstaan door de sterke muzikanten Robin Hughes (gitaar / orgel), Fred Sunesen (drums) en Andreas Miranda (bas). Het verwondert dus niet dat we hier een kwalitatief album te horen krijgen.

Most Perfect Solitude is digitaal, op cd en op vinyl verschenen via Fuzz Club Records.

Facebook / Bandcamp

FONZY & COMPANY
We kregen deze week ook een heerlijke portie Bristol-sound van Fonzy & Company, een band die nu al zo’n vijftal jaar hun creaties de wereld instuurt. Het Britse trio nam een jaar pauze, maar lanceerde net hun nieuwe single Cinnamon Laces, met vrij neutrale spoken words, maar o zo’n optimistisch klinkend catchy refrein, waarin de vrouwelijke zang het geheel naar omhoog trekt. Frontman Fonzy Armor is wel degelijk in goed gezelschap dus! Een compleet fris geluid, met invloeden van hedendaagse artiesten als Cheekface en Sports Team, maar ook van iconen als David Bowie, Pixies en Talking Heads. Een postrock/pop-hybride die new wave schreeuwt.

Samen met zijn nieuwe ‘company’ (zangeres Olivia Jury en drummer Sam Bennet) bracht Fonzy 2 ep’s uit – Is It Me? En Touché – en ze laten weten dat er in het komende jaar nog een reeks singles van hen zal verschijnen. Veel muziek in aantocht dus, maar ook sociaal engagement, want ze kondigen zich aan als een ‘Anti-Social Media’-act, met een aantal intrigerende projecten die binnenkort zullen worden aangekondigd, evenals een gloednieuwe podcast.

Cinnamon Laces is digitaal verschenen.

Spotify / Bandcamp

DEAD ASTRONAUTS
Jared Kyle
en Slade Templeton van het iconische synthwaveproject Dead Astronauts, doken deze week opnieuw op, om hun vierde studioalbum Ghosts te lanceren. Dertien beklijvende nummers over het idee dat de overblijfselen van ons verleden in ons blijven bestaan. Het idee dat de dingen die we achterlaten onuitwisbare afdrukken op onze ziel zijn, die blijven bestaan ​​als etherische spookbeelden die stilletjes ons heden beïnvloeden.

We horen ook Florence Bullock (Glitbiter), die eerder al meewerkte aan het Dead Astronauts album Silhouettes, als gastartieste.

De band probeerde bewust een groot aantal invloeden te omarmen, zowel thematisch als qua genre. Inspiratie vonden ze vooral bij wraakfilms uit de jaren ’70 en ’80 en horrorfilms uit de jaren ’90. Het resultaat is een eclectische mix van darkwave-, postpunk-, synthwave- en newwave-elementen.

Het album wordt live voorgesteld op het Wave Gotik Treffen in Leipzig (DE).

Ghosts is digitaal, op vinyl en op cd verschenen bij Cold Transmission Records en voorzien van prachtig artwork!

Website / Facebook / Bandcamp

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More