Home LiveLive Review ROUFAIDA + HYDROGEN SEA Antwerpen, De Roma (01/03/2024)

ROUFAIDA + HYDROGEN SEA Antwerpen, De Roma (01/03/2024)

Tien jaar geleden brachten PJ Seaux en Birsen Uçar – als Hydrogen Sea – de debuutep Court the Dark uit. In oktober vorig jaar verscheen hun derde album Creature Comforts dat ze opnamen samen met Luuk Cox (Shameboy) en waarop PJ en Birsen luchtiger en kleurrijker klinken dan ooit.

Vorig jaar kregen we, tijdens het Live Is Live festival, een live voorproefje van het album. Ze brachten de nummers z’n tweeën terwijl het vorige album Automata nog met een volledige band (met Steven Van Gelder, Patricia Vanneste en Joris Caluwaerts) werd gepresenteerd. Op de huidige tournee nemen ze terug drummer Steven Van Gelder (And Then Came Fall, DRIFTWOOD…) mee, Nina Kortekaas (Noa Lee, Portland, The Radar Station…) verzorgt achtergrondzang, keyboards en gitaar.

De Nederlandse Roufaida mocht de avond openen. Ze bracht ingetogen indiepop, met Noord-Afrikaanse ritmes vermengd met obscure cassette samples, beats en gitaar. Ze zingt in het Engels, Riffijns en Arabisch. Vorig jaar verscheen haar naamloze debuutep die zoveel indruk maakte dat Kids With Buns haar meenam als support act. Nu mocht ze openen voor Hydrogen Sea.

Roufaida’s liedjes klinken heel avontuurlijk en bevatten veel bijzondere laagjes, maar hét unieke is dat ze live alles zelf inspeelt. Ze zingt met glasheldere stem, wisselt de elektrische gitaar af met de guembri (een Marokkaanse basgitaar), en speelt daarnaast ook nog met samples en op de elektrische drum. Haar bezig zien is een feest op zich en ook de muziek klinkt geweldig. Ze maakt een heel aanstekelijke mix van folk, elektro, soul en niet-Westerse muziek. Ze pakte de volle foyer van De Roma helemaal in en verkocht na haar optreden heel wat platen. Hopelijk mogen we dit unieke talent nog vaak zien op de Belgische podia.

Omdat Roufaida in haar enthousiasme de tijd uit het oog was verloren, moesten we niet lang wachten op Hydryogen Sea. Het viertal zette in met een geweldige versie van Song To The Siren (oorspronkelijk van Tim Buckley, maar ook bekend van de versie van This Mortal Coil) wat onmiddellijk voor kippenvel zorgde. Wat ons betreft mogen ze deze cover zeker eens opnemen. Ze gingen verder met Wolves, Wine, Cherry Milk en Watermelon van de nieuwe plaat waarbij de goede match met Nina Kortekaas opviel. Haar stem paste perfect bij die van Birsen wat zorgde voor magische samenzang. Ook haar bijdrage op de keyboards klonk perfect.

Vervolgens kregen we een ingetogen en prachtige versie van Cold Water. Daarna brachten PJ en Birsen met z’n tweeën het wondermooie Already en I Remember (dat het duo al lang live brengt maar nog nooit heeft opgenomen). Steven en Nina mochten terug meespelen tijdens het uptempo Flogstra, het sprankelend poppareltje Candy en het sprookjesachtige The Center Of The World dat op het einde een progrock tintje kreeg met een indrukwekkende synth-solo van Kortekaas. Mycelium volgde en het viertal sloot af met het ingetogen Decoherence.

De uitverkochte foyer was wild enthousiast en er volgden nog twee bisnummers uit Creature Comforts. Eerst het mysterieuze Dragons en tijdens Appalachia mocht het publiek meezingen/meeneuriën. De perfecte afsluiter van een prachtig concert.

Hydrogen Sea bewees in de foyer van De Roma wat voor een straffe plaat Creatures Comforts wel is en dat ze live nog steeds bij de top behoort van ons land. Spijtig dat de band zo weinig aandacht krijgt in de media.

Je kan Hydrogen Sea nog live aan het werk zien op:

05/03 – Het Depot, Leuven
19/03 – Ha Concerts, Gent