Home LiveLive Review DAMAST DUO Belsele, Muziekclub ’t EY (26/11/2023)

DAMAST DUO Belsele, Muziekclub ’t EY (26/11/2023)

België ligt bezaaid met zalen en zaaltjes waar, door mensen met een hart voor muziek, prachtige concerten georganiseerd worden. Ze allemaal kennen is onmogelijk en dus waren wij zeer aangenaam verrast toen we, op een druilerige zondagmiddag, voor het eerst binnenstapten in Muziekclub ’t Ey in Belsele (bij Sint-Niklaas). Warme, huiselijke sfeer, vriendelijke mensen, prachtige concertruimte met state-of-the-art verlichting en veel volk voor wat een hartverwarmend optreden zou worden van Damast Duo.

Damast Duo © Björn Comhaire

Shalan Alhamwy op viool en Jonas Malfliet op het accordeon, leerden elkaar kennen tijdens een optreden in De Centrale in Gent. Het klikte en sindsdien spelen ze regelmatig samen in Alhamwy’s orkest Jiraan maar tegenwoordig dus vooral als Damast Duo.

Drie albums brachten ze uit waarvan Berenjacht het vehikel is waaraan ze deze tour ophingen. Ze schreven en namen het album op tijdens de corona periode wat meteen ook de titel ervan verklaart: samen me de kinderen door de straten wandelen op jacht naar knuffelberen in de ramen van de huizen.

Jonas en Shalan gaan in hun werk op zoek naar wat volkse muziek uit Europa en de Arabische wereld met elkaar verbindt. Hier en daar vermengen ze het resultaat daarvan met Braziliaanse ingrediënten. Dat klinkt ingewikkelder dan het is want wat we kregen, waren vrij korte, spannende composities waarin de twee hun virtuositeit met misleidend gemak en veel speelplezier etaleerden.

Dat ze daarbij al eens een tegendraadse maatsoort op de toeschouwer loslieten, maakte het allemaal des te boeiender. Openen deden ze bijvoorbeeld met een Franse/Turkse matelot (een soort dans) die van een klassieke 6/8 maat evolueerde naar een stuk minder toegankelijke 7/8 maat. Of wat te denken van een Bulgaars nummer in 11/8! Hilariteit alom trouwens wanneer Malfliet ons een trucje aanleerde om het ritme onder de knie te krijgen: spreek heel snel “appel perzik appelsien kiwi citroen” uit en herhaal ettelijke keren. Voila, je hebt de 11/8 maat onder de knie.

Er werd sowieso best wat afgelachen tijdens de vele verklarende bindteksten waarin Malfliet en Alhamwy afwisselend uitleg verschaften over de nummers. Fijn uiteraard, maar het haalde soms wel wat de vaart uit het optreden.

Passeerden nog de revue: muziek met roots in Oostenrijk, Servië, Syrië (uiteraard), Brazilië, Turkije en Tsjechië.
Tijdens het Tsjechische nummer werd het even heel stil in de zaal. Jonas zong de Nederlandse vertaling die Mich Walschaerts (Kommil Foo) maakte, van een slaapliedje dat een Tsjechisch-joodse vrouw zong voor haar kindje, toen ze samen naar de gaskamer werden geleid. Prachtig en aangrijpend, recht naar de ziel zoals alleen muziek dat kan. En dat gold eigenlijk voor alle nummers die het duo bracht. Van smartelijk traag tot uitbundig dansbaar, geen moment verslapte de aandacht door de intense en directe manier waarop de twee musiceerden. Topmuzikanten.

Ook nieuw voor ons en aanwezig in de zaal: concerttekenaar Joris Thijs die tijdens het optreden onderstaande prachtige tekening maakte van Shalan Alhamwy.

Damast Duo eens live aan het werk zien? Dat kan!

09/12 – ’t Smiske, Asse (Tickets)