Home Belgisch BRIQUEVILLE Diksmuide, 4AD (09/10/2020)

BRIQUEVILLE Diksmuide, 4AD (09/10/2020)

by Yves Van der Straete

4AD Diksmuide werd herdoopt in 1.5AD wegens corona en ze hebben hun best gedaan. Kaarten enkel online te krijgen. Werken met vier rijen stoeltjes verdeeld in bubbels. Drankkaart die je in de lucht houdt als je iets wilt bestellen. Biertjes geleverd aan je stoel. Mondmaskerplicht. Geen drank verkrijgbaar tijdens het optreden. Iedereen buiten om 23u. Zo kunnen we in alle veiligheid genieten en met ons een zestigtal anderen. Bijna een privé optreden.

Briqueville dus, de gemaskerde Waaslanders geven hier hun eerste try-out van de Quelle-Tour. De nieuwste plaat kwam deze week uit en werd voor het eerst live gebracht. Terwijl we naar onze plaatsen worden begeleid klink Lunacy van Swans door de luidsprekers, gevolgd door een nummer van Jo Quail. Ons pintje smaakt plots hemels.

En dan staan er vijf vergulde maskers met zwarte cape op het podium. Een strakke set van meer dan een uur trekt alle registers van de hel open. Zonder één woord te reppen lopen alle nummers in elkaar over. Halverwege zakt het een beetje in en gedurende twintig seconden hebben we een gevoel van “ja dit was het dan”. Maar dan begint het pas….. Is het Acte XII? We voelen de kettingen van de hellehonden onze geest kielhalen over de bodem van onze getormenteerde ziel. Wat een klank!

In het buitenland zijn Swans heer en meester in dit soort optredens. Der Blutharsch en Spacelords komen soms op hetzelfde niveau. Nu weten we dat er ook een Belgische band in staat is om zo’n overdonderende sound te produceren. Dit gaat de internationale doorbraak worden voor het vijftal. Het patent op mokerende doom-metal die je ritueel in elkaar hamert met bezwerende, repetitieve riffs is bij deze overgemaakt aan Briqueville.

Toch ook nog even vermelden dat 4AD een topzaal is met een ongelooflijk goeie sound wat primordiaal is voor dit soort muziek. Play it loud! Ook het enthousiaste team van 4AD blijft ons steevast verrassen. Nergens vind je nog zo een vrolijk vriendelijke bende. Een avondje muziek op de best mogelijke manier kunnen beleven is hier altijd het geval. Dank u 4AD/1.5AD en vooral Briqueville, jullie endorfines en oxytocines sijpelen nog door onze hersenen.