Amplified history, zo wordt de muziek van Heilung genoemd. De Deens/ Noors/ Duitse neofolkgroep maakt werk gebaseerd op teksten uit originele artefacten uit de ijzertijd en het Viking-tijdperk. Hun Dreki Ferdhast tour, in het jaar van de draak 2024, bracht ze naar de Lotto Arena en dit samen met Zeal & Ardour.
De Lotto-Arena was niet uitverkocht, maar wel bijna. En de sfeer zat goed. In de gangen liepen naast zwart geklede metalfans ook figuren die wat meer de aandacht trokken, getooid in gewaden als ware vikings. Sowieso een gevarieerd publiek met zowel jongere als oudere fans dus.
Maar eerst was er Zeal & Ardor. De Zwitserse avant-garde metalband maakt een mix van geluiden van Afro-Amerikaanse spirituals met blackmetal. Ze waren in het verleden al te zien op Dour, Graspop en Rock Werchter en kwamen nu hun nieuwe album GREIF promoten.
GREIF werd vernoemd naar de historische figuur Vogel Gryff uit de thuisstad Bazel van Manuel Gagneux, het brein achter de band. Tijdens een jaarlijkse optocht keert de vogel zijn rug symbolisch naar de oude stad, waar vroeger de rijkere bevolking woonde. De band wil zich met dit werk afzetten tegen hokjesdenken en creatieve beperkingen.
Weinig licht op het podium, met het symbool van de band op de achtergrond. Het geweld barstte onmiddellijk los met het openingsnummer van hun nieuwe album, The Bird, The Lion And The Wildkin en het publiek liet zich volledig meeslepen. Een perfecte opwarmer voor wat zou komen, hoewel ook helemaal anders in stijl. Kort werd de set onderbroken door de zanger, hij had iemand zien vallen en wilde even checken of alles oké was. Hartverwarmend.
Na een dikke drie kwartier werd hun set afgesloten met Clawing Out en veranderde de sfeer op het podium, en onder het publiek, volledig. Als aanloop naar het optreden van Heilung weerklonken rustgevende vogelgeluiden door de zaal. Voor het podium hing een zwart doek met het Heilung symbool.
Heilung staat er om bekend n iet allen muzikaal maar ook visueel erg innemend te zijn en dat werd meteen duidelijk toen het zwarte doek als een gordijn opende en het podium zichtbaar werd. De show startte met een soort van zegening van het decor, waarbij een personage de veelzeggende zin “Remember that we are all people” scandeerde, waarna alle leden het podium betraden en het ritueel in een kring verderzetten.
Drums, bottenfluiten, en sporadische keelzang. Kostuums die deden denken aan krijgers, Vikingen en sjamanen, gewaden, geweien en de duidelijk minutieus gechoreografeerde bewegingen van de bandleden creëerden een magische sfeer. Een optreden van Heilung wordt niet zomaar een optreden, maar een ritueel genoemd.
De band werd in 2014 opgericht door de zanger Kai Uwe Faust en de instrumentalist Christopher Juu. Kai is ook tatoeëerder, gespecialiseerd in Oud-Noorse tatoeages. Later kwam ook nog Maria Franz erbij. Heilung maakt vaak gebruik van gastmuzikanten, het was dan ook vrij druk op het podium, met dansende Vikingen, schilden, zwaarden, speren, geweien, oude instrumenten,…
Zeker ook het vermelden waard is dat Heilung voor de Dreki Ferdhast tour samenwerkt met de non-profitorganisatie Savage Lands. Voor elk verkocht ticket doneert de band één euro aan de organisatie met als doel nieuw leven in de bossen van Costa Rica te blazen, wat het feelgood gehalte van de avond nog groter maakte natuurlijk.
Na twaalf nummers was de cirkel rond en eindigde Heilung hun avondvullende ritueel van samenhorigheid met een slotceremonie.