Foto’s: Cath Van Laere
De Amerikaanse trompettist Chad McCullough is een vooraanstaand figuur in de jazzscene van Chicago. Hij geniet bekendheid voor zijn lyrisch spel en innovatieve composities. Hij werkt regelmatig samen met de Belgische pianist en componist Bram Weijters waarmee hij ondertussen vijf albums opnam en meer dan 200 concerten speelde over de hele wereld. Voor McCullough’s laatste album In These Hills, Beyond nodigde de Amerikaan Weijters uit om samen een liveopname te maken met Amerikaanse muzikanten. Op de nieuwe plaat brengt de Amerikaanse trompettist nieuwe en oude composities van hemzelf en van Weijters en die komen ze nu in België voorstellen met Belgische muzikanten.

Op contrabas werden ze vergezeld door Piet Verbist die we kennen van zijn werk bij onder andere Jef Neve, Zygomatik, Secret Exit Trio en Mamutrio. Op de drums een vaste waarde uit het Belgische jazz milieu namelijk Lionel Beuvens die we kennen van zijn trio, Frank Vanganée Trio, Peter Hermans 4tet, Steven Delannoye Trio… Vier top muzikanten dus en we keken er dan ook naar uit om dit kwartet in intieme setting in Atelier 1868 aan het werk te zien.

Al was het concert volledig uitverkocht, toch bleef het een intiem optreden tijdens hetwelk het publiek muisstil en aandachtig luisterde naar al het moois dat de muzikanten serveerden. Het kwartet opende met het prachtige Waterway waarin de virtuositeit van de muzikanten onmiddellijk opviel. Al was dit nog maar het derde concert van deze tournee, toch klonk het samenspel subliem en spatte het speelplezier en het enthousiasme er vanaf. Elke muzikant kreeg ruimte voor de obligate solo en mocht op die manier even in de spotlight staan.

Er werden geen jazz standards gespeeld, wel kregen we eigen composities die ergens liggen tussen lyrische jazz en bebop. Het enige nummer dat niet van hand was van de aanwezige muzikanten, was Magic Music Man van de Australische trompettist Scott Tinkler dat een breder gearrangeerde versie kreeg en waarin Chad zijn veelzijdige talent met veel overtuiging etaleerde.
McCullough schreef Balance Wheel voor zijn grootvader, die allesbehalve een jazz liefhebber was en die meer van country en western muziek hield. De track had dan ook een andere vibe, en klonk een stuk meer ingetogen. Piet Verbist mocht er een geweldige bassolo op brengen.

We kregen twee sets die allebei even intens mooi waren. Chad wisselde de trompet regelmatig af met de bugel wat voor veel afwisseling in de klankkleur zorgde. Weijters is afkomstig van Sint-Gillis-Waas en zijn ouders waren beiden aanwezig in de zaal. Op de setlist stond daarom ook het nummer Raindrop, een favoriet van Brams moeder. Het nummer heeft wat neoklassieke invloeden in het pianospel, Bram vulde mooi aan met prachtige, warme bugel klanken. Hoewel Bram en Chad het nummer oorspronkelijk met z’n tweeën opnamen, hebben ze er in Sint-Gillis-Waas met het kwartet iets nog mooiers van gemaakt.


De set werd afgesloten met het prachtige openingsnummer van de nieuwe plaat Fellowship waarin Verbist weer een geweldige bassolo liet horen.
Het kwartet kreeg na afloop van de overdonderende preformance een staande ovatie. Gebist werd er met het lyrische The Same Melody dat in kwartet versie nog beter klonk dan in duo.




Op het nieuwe album In these Hills, Beyond speelt de Amerikaanse gitarist Dave Miller mee maar we hebben in Atelier 1868 de gitaarpartijen niet gemist. Het was één mooi, magisch geheel waarbij het leek of de vier topmuzikanten al jaren samen speelden. Wij zijn dan ook heel dankbaar aan Katrien Meersschaert en Patrick Van De Poel van Atelier 1868 dat ze een plaats gaven aan deze topmuzikanten in hun mooie gezellige gerenoveerde hoeve.

Het Chad McCullough/Bram Weijters Quartet kan je nog aan het werk zien op:
05/02 – CC De Kern, Wilrijk
07/02 – De Kop, Antwerpen
08/02 – De Appeltuin, Leuven
08/02 – Hot Club, Gent
10/02 – ’t Loze Vissertje, Ruppelmonde
15/02 – Lokerse Jazzklub, Lokeren
Chad McCullough/Bram Weijters Quartet: Facebook – Bandcamp