“Sprakeloos. Dit is absurd reëel. Toen ik veertien was stond ik in de Vooruit en toen ik dat podium zag wou ik er altijd op staan. Neen, ik ga niet huilen, ik doe dat straks wel.” Het was duidelijk gisteren, na jaren hard knokken is Charlotte Adigéry een ster geworden. Tijdens een thuismatch scoor je altijd wel iets gemakkelijker doelpunten, maar de goede berichten blijven maar binnenlopen voor de Gentse. Na een tour in Australië met diva Neneh Cherry, gaat Charlotte binnenkort richting Amerika om er met Metronomy te mogen spelen. Maar vandaag nog eens in de schaduw van Jacob Van Artevelde en dan nog wel met een show waar de balzaal van de Vooruit te klein voor was en verplaatst werd naar de magische grote zaal waar vliegensvlug het bordje sold out aan ging te bengelen. A star is born, en dat zou ze ook met de nodige flair en nederigheid bewijzen.
Maar eerst Asa Moto. Een logische keuze, want Charlotte Adigéry is een ontdekking van het DeeWee-label van de gebroeders Dewaele. Tijdens de set grapte Charlotte wel dat ze zo’n artieste is die twee projecten nodig heeft (dat andere is uiteraard WWWater waar naast Boris Zeebroek ook Steve Slingeneyer deel van uit maakt), maar onder haar eigen naam opereert ze onder de DeeWee-vlag. Soms kan het leven ingewikkeld zijn, zelfs al sta je met beide voetjes zo sterk op de grond als Charlotte Adigéry. Onlangs verscheen van Asa Moto hun derde release op DeeWee. Een duo dat gevormd wordt door buddies Oliver Geerts en Gilles Noë. Live en op plaat vertaalt dat zich tot uitstekende dansmuziek die zijn mosterd haalt bij talloze EBM-acts, het altijd aanwezige Kraftwerk en natuurlijk het moedervoorbeeld Soulwax. Voor wie de dansbeentjes tijdens optredens liever thuis laat kan zo’n live-act vaak even opwindend zijn als het wonder dat je beleeft als je naar verf zit te staren die opdroogt (niet dat we daar ervaring mee hebben), maar dat is geen seconde het geval bij Asa Moto. Zalige trip, punt.
Na een paar deuntjes van de DeeWee dj’s werd de zaal pikdonker en zagen we op het witte scherm de zeventien minuten durende video Yin Yang Self-Meditation die onlangs op tape via DeeWee verscheen. Op het einde zou Charlotte er nog eens op terugkomen, een niet te verstane boodschap met als slagzin “your body is your home”. Geloven in jezelf en de minder mooie kantjes van het leven wegtoveren door een eigen opgebouwd zelfrespect, hoe moeilijk dat ook is. In de muziek van Charlotte Adigéry zijn persoonlijke boodschappen schering en inslag, maar dat deze zat was overduidelijk.
Meteen verscheen Boris Zeebroek en Charlotte op het podium. De diva (een woord dat we ondertussen gerust mogen gebruiken) was getooid in een reuzenhoed. Onmiddellijk dachten we aan Grace Jones, al was het maar wegens het feite dat la Adigéry met dezelfde flair en zelfverzekerdheid op het podium staat. De magie tussen Boris en Zeebroek is duidelijk aanwezig, en de goesting ook. Geen muzikanten die verveeld zitten met het feit dat ze weeral dat podium op moeten, maar twee mensen die hun publiek dankbaar zijn en beseffen dat een perfecte liveshow de balans moet zijn van klasse en entertainment.
Uiteraard werden alle hitjes uit de laatste ep gespeeld, het herkenningsapplaus bij High Lights zegde genoeg. Een stem waar we al drie jaar kippenvel van krijgen, en dat gecombineerd met de geniale elektronische klanken van Zeebroek zorgt voor het spreekwoordelijke vuurwerk. Uiteraard zorgde Paténipat of Cursed And Cussed voor het dansfeestje, maar gisteren zagen we in de Vooruit vooral een grote dame en een grote mijnheer aan het werk die door hun zonderlinge kwaliteit hun eigen comfortzone aan diggelen hebben geslagen. Met de alleszeggende woorden “Ik heb lang getwijfeld aan mezelf, maar ik moest dat niet gedaan hebben. Jullie moeten dat ook niet doen.” verliet Charlotte het podium waar ze altijd van had gedroomd. A dream come true, en wees er maar zeker van dat er nog veel zullen volgen…