Hij is al jaren actief aan de slag in de muziekindustrie en runt sinds 2019 zijn bedrijfje Double Deeds. Naast de PR & management voor Belgische en buitenlandse artiesten doet hij ook marcom voor communicatie bureaus. David Dalemans laat zijn licht schijnen over het voorbije muzikale jaar!
Op radiogebied heb ik dit jaar vooral het ‘oude’ concept van Zender (Stubru) gemist om nieuwe dingen te ontdekken, maar gelukkig is er op Radio 1 nog Wonderland. Helaas zijn mijn gebeden niet verhoord om Sporza – dat meerdere keren per week Wonderland kaapt – te schrappen op Radio1.
Deze zomer deed Camping Belgica op StuBru mijn Shazam overuren draaien. Fantastisch wat Jeroen Delodder daar allemaal uit zijn hoed heeft getoverd. Lekker eclectisch net zoals hij ook doet in zijn wekelijks blokje op donderdagavond. Met een speciale vermelding voor het Camping Belgica 2020 lijflied Supurgesi Yoncadan van ALTIN GÜN (Amsterdams/Turkse psychedelische folk).
KRISTOF MICHIELS (a.k.a. DJ 4T4) deed zeer leuke dingen tijdens corona met zijn mix Kuifje in Quarantaine en het is uitkijken naar zijn reeks Platendraaiers op Canvas.
Als ik een rustmoment wil dan zet ik altijd Klara Continuo op.
Op internationaal gebied heb ik dit jaar genoten van de muzikale bijdrages van de Franse DJ BOB SINCLAR die ons tijdens corona vanuit zijn mancave entertainde met live dj-sets via Facebook.
Maar ook van de blogger DAVE STRICKSON die met zijn titanenjob alle 1000 John Peel Sessions gegroepeerd en alfabetisch ranschikte: Bowie, New Order, Nirvana, The Cure, Smashing Pumpkins etc. Een échte goudmijn! En ook de Australische comedian BEC HILL die op haar Youtube-kanaal met een flipchart op zeer creatieve wijze ‘misheard songs’ illustreert.
En voor mensen met een brede muzieksmaak: luister echt eens naar de Franse online radio FIP (France Inter Paris). Non-stop muziek, reclamevrij, een playlist die niet door een computer wordt samengesteld en waar je Al Green, The Strokes, Maria Callas, Alpha Blondy, Aphex Twin, PJ Harvey, Brel en Khruangbin na elkaar hoort.
Mijn lijstjes hieronder zijn in willekeurige volgorde!
Beste Belgische albums/ singles
Geen idee of het ‘rare’ jaar er iets mee te maken heeft maar de Belgen zijn achter hun piano gekropen:
POLTROCK MET RAVVEL: de duo-single Stay/ Leave waarvan de twee live lock-down versies écht een aanrader zijn.
HANS FRANKEN, de Belgische producer die al jaren meedraait op het hoogste niveau, keert terug naar zijn jeugdliefde en releaset zijn debuutsingle When Feeling Blue. Twee minuten 20 pure en eerlijke pianomuziek.
TYLAINE VAN DEN BROECK: deze klassiek geschoolde pianiste uit Heist-Op-Den-Berg brengt met haar album Mermaid Magic de perfecte soundtrack voor deze trieste dagen. Knappe, pure, filmische pianomuziek.
Qua steviger werk zijn er opvallend veel albums uitgekomen van zeer hoge kwaliteit:
BRIQUEVILLE: Yep, de groep met de maskers met hun album Quelle. Zoals een journalist van Gazet Van Antwerpen terecht schreef “noem dit geen metal”. Een album dat mij echt meerdere muzikale ‘trips’ bezorgt en wereldwijd ongelooflijke reviews krijgt.
PSYHONAUT: psychedelische post-metal (what’s in a name) uit Mechelen. Invloeden van Led Zeppelin tot Pink Floyd en van Tool tot Amenra. Album Unfold The God Man.
POTHAMUS: album Raya. Sludge/ post-rock uit Mechelen. Er moet iets in het Dijlewater zitten daar… . Een ‘must hear’ voor de fans van het genre.
MANTIS: instrumentale post-everything uit Maaseik. Album Glint. Waarom krijgt dit album (check Altamont & Now Forever!) niet meer aandacht??
THE FEATHER uit Luik: een zijproject van Thomas Medard van Dan San. Vind ik één van de meest onderschatte Belgische groepen, zijn stem! Check het album Room met o.a. de single Closer.
GLAUQUE met de ep Glauque: Naamse groep die zonder twijfel ging doorbreken dit jaar met hun zeer sterke live sets. Een combinatie van zware elektronica en poëtische hiphop.
LOUS AND THE YAKUZA heeft zeer terecht haar succes én met Madonna als ‘fan’ mag je al eens aan namedropping doen. Eindelijk nog eens iemand die België op de internationale kaart zet.
YVES PAQUET met 25-28. Voor mij één van de beste Belgische popsongs van het jaar.
Niet nieuw maar wél pas dit jaar ontdekt:
Jungle Sound van THE SPOETNIKS (Belgische psychedelische orgel funk uit 1970) en Goed Om Te Weten van ANNE MIE GILS (1987), een Vlaamse cover (B-kantje) van Smooth Operator van Sade. Anne Mie is niet alleen de ‘sprekende klok’ maar ook dé musicalster van Vlaanderen.
Beste internationale albums/ singles
SAULT stak er met kop en schouders bovenuit dit jaar! Beide albums Black Is en Rise zijn van een eenzame hoogte. Free als single van het jaar? Yep. Maar check zeker ook: I Just Wanne Dance, Hard Life, Stop Dem, Black, Monsters en Up All Night.
TAYLOR SWIFT heeft met Exile (feat. Bon Iver) weer bewezen dat ze de perfecte popsong kan schrijven. Haar tweede album dit jaar Evermore is maar nét uit en moet ik nog ontdekken maar haar song met The National belooft dit alvast veel goeds.
BILLIE EILLISH bevestigde weer waarom ze tot de absolute wereldtop behoort.
Mijn favoriete contratenorstem, de Fransman PHILIPPE JARKOUSSKY, bracht met La Vanità del Mondo weer een prachtalbum uit. Voor fans van Italiaanse barokmuziek.
Niet nieuw maar wél pas dit jaar ontdekt:
NORTHY DAVIES – De D.J. Redde Mij Vannacht (1983): een gewéldige Nederlandse cover van Indeeps Last Night A DJ Saved My Life.
EMMERSON, LAKE & PALMER – Fanfare For The Common Man (1977): een muzikale trip van 9 minuten. Een basgitaar, drumstel & een arsenaal aan synths en keys. Opgenomen met hun drie in de vrieskou in de sneeuw in het lege Olympisch Stadion van Montreal.
DAVE BRUBECK die Golden Brown speelt: een mash-up van dit jaar.
GIANNI DURANTE met My Heart Is On Fire: uit Hongarije (2018) maar klinkt als Italo disco uit begin jaren ’80. Giorgio Moroder meets Stock Aitken en Waterman.
Welke artiest/ band wil je in 2021 graag live zien?
Ik durf voorspellen dat 2021 hét jaar wordt van het Belgische DVKES. Hun nieuwe album (ik heb het voorrecht het al gehoord te hebben) klinkt alsof Battles en Arctic Monkeys een kind gebaard hebben. Dat overgoten met de groove van Talking Heads, Tom Tom Club & CAN. De verrassing zit ‘m in de heel straffe vrouwelijke guest vocals…
Ik ben zeer benieuwd naar nieuw werk van dEUS, Whispering Sons, Oscar & The Wolf, GO MARCH (ep al gehoord en echt top!). En dan een Belpop icoon uit begin jaren ’80 die na 40 jaar nog eens nieuw werk uitbrengt… (meer mag ik niet zeggen).
Internationaal ben ik benieuwd naar nieuw werk van Bicep, Rhye, Julia Stone, Celeste, FKA Twigs en Royal Blood.
Ik hoop Philippe Jaroussky nog eens live aan het werk te zien. Kippenvel gegarandeerd elke keer opnieuw.