Uitstel is geen afstel en we zijn er gerust in dat een pandemie de reünie van The Neon Judgement niet zal kunnen tegenhouden. In afwachting daarvan deelt Dirk Da Davo alvast de Belgische artiesten waarvan hij onder de indruk is.
Wat is voor jou het beste Belgische album ooit?
Dat is moeilijk. Er zijn er een drietal waar ik me in kan vinden. Geography van de collega’s van FRONT 242 is meteen een Belgische mijlpaal, TC Matic van TC MATIC en The Ship van LUC VAN ACKER. THE NEON JUDGEMENTs 1981-1984 durf ik uiteraard niet benoemen, maar jullie mogen ook zelf kiezen hoor (knipoogt).
Wat is voor jou de beste Belgische single aller tijden?
TECHNOTRONIC met Pump Up The Jam klonk voor mij geloofwaardig genoeg en tegelijkertijd commercieel om met recht de wereld te veroveren.
Naar welke Belgische artiest kijk je op?
Opkijken naar iemand is meer iets voor als je jong bent denk ik. Ik keek vroeger op naar Jean-Marie Aerts (JMX) als producer en als gitarist. Luc Van Acker ook wel. Ik ben dus erg blij dat ik later met beide heb kunnen samenwerken. Met Jean-Marie onder de noemer DDDJMX. Luc en Jean-Marie produceerden ook elk een aantal tracks op het album Blood And Thunder (1989) van The Neon Judgement.
Welke nieuwe Belgische artiest of band moeten we volgens jou zeker in het oog houden?
APPARAAT (uit Antwerpen) draag ik wel een warm hart toe. Maar aangezien alles al zo lang plat ligt hoop ik dat de jongens dat gaan volhouden… Mijn collega TB Frank vermelde onlangs LA JUNGLE, een groep uit Mons. Ik kende ze niet maar ze maken zeker wel een erg sterke indruk.
Wat is jouw mooiste Belgische muziekherinnering (festival, optreden, ontmoeting…)?
Het afscheidsconcert van The Neon Judgement in de AB in Brussel (2015) scoort hier zeker hoog. Een emotioneel moment ook en zeker ook al omdat we er met de voormalige helden Jean-Marie Aerts / JMX en Luc Van Acker het podium deelden. Pukkelpop datzelfde jaar was ook wel een schoontje (lacht).