Dit jaar strijden 144 artiesten in het muziekconcours Sound Track voor de grote prijs. Of ze winnen, hangt grotendeels af van hun vermogen om het publiek te overtuigen. Luminous Dash heeft zich tot missie gesteld om alle 144 deelnemers via een interview aan je voor te stellen. Duik met ons mee in de Sound Track-files…
Jengman is een popartiest met invloeden uit r&b, soul en jazz. Sinds een concert van Usher in 2011 droomt hij ervan zelf op het podium te staan. Zijn muziek is emotioneel, modern en cinematografisch, met teksten over liefde, twijfel en ambitie. Naast componeren en produceren creëert hij ook zijn eigen visuele wereld. Op 27 september staat hij op het podium van JH Wollewei in Turnhout.

Hoe ben je met muziek begonnen?
Het begon allemaal op de speelplaats toen ik een jaar of tien, elf was. Een paar meisjes uit mijn klas zongen tijdens de middagpauze om de beurt liedjes en ik stond daar graag bij. Op een dag besloot ik mee te doen, tot hun aangename verrassing. Dat gaf me zoveel motivatie dat ik thuis lyrics begon af te drukken van mijn favoriete nummers om ze te coveren. Jammer genoeg documenteerde ik dat bijna nooit, behalve enkele keren waarop ik een video op Instagram of YouTube postte die ik meestal snel weer verwijderde.
Tussen die periode en het moment waarop het voor mij écht begon, zat bijna tien jaar. In die tijd was ik vooral een fanatiek voetballer, vastbesloten om het tot het hoogste niveau te schoppen. Toen dat er niet van kwam, vond ik gemoedsrust in de muziek. Het schrijven, dat ik eigenlijk nooit helemaal had stopgezet, wilde ik opnemen. Zo ontstond er een muzikaal klikje met vrienden uit die tijd en ging ik verder op zoek naar de sound die het beste bij me past.
Hoe zou je je muziek omschrijven?
Een fragiele, soulvolle popstem, gestoken in een jasje van ruige beats, r&b melodieën en vertaald in vinnige teksten.
Wat zijn je dromen?
Een maestro zijn in mijn vak: mensen raken en gedachten in beweging brengen in goed gevulde stadions. Deel uitmaken van gesprekken over de grootste singer-songwriters aller tijden. Een voorbeeld zijn voor opkomende artiesten over hoe ze het wél of juist niet kunnen aanpakken. Doen en laten wat ik wil, en ermee wegkomen. De creatieve duizendpoot in mij volledig kunnen uiten op het hoogste niveau binnen de entertainmentindustrie. En ooit een restaurant openen waar uitsluitend “Jengman” klinkt.
Iedereen die meedoet aan Sound Track wil natuurlijk winnen, geef zelf eens je sterke punten aan.
Ik geloof dat mijn sound fris is en ontbreekt op de grote podia in België. Wat mij uniek maakt in deze wedstrijd, is dat ik niet enkel een zanger ben, maar ook een performer die het publiek écht meeneemt. Mijn liveshows draaien rond emotie en energie: van intieme momenten waarin je elke zin voelt, tot krachtige uithalen die de hele zaal vullen. Bovendien heb ik bewezen dat ik mijn visie van A tot Z kan uitwerken, van visuals tot storytelling, waardoor mijn optredens meer zijn dan muziek alleen: het zijn complete ervaringen. Ik weet hoe ik mensen kan raken, verbinden en achterlaten met een herinnering die blijft hangen.
Dat is volgens mij de kracht die mij deze wedstrijd kan doen winnen: ik breng authenticiteit, creativiteit en een live-performance die je niet snel vergeet.
Waar gaat je muziek over?
Waar ik over schrijf, komt vaak op hetzelfde neer: het is moeilijk geweest, maar telkens ben ik weer herrezen. Vallen, vallen en nog eens vallen – dat is mijn leven geweest. Maar elke keer stond ik opnieuw op en ging ik verder. Of het nu ging om voetbal, school of relaties. Daarom probeer ik de sombere thema’s in mijn liedjes altijd te verpakken in producties die groots en hoopvol klinken. Mijn discografie is de soundtrack van mijn leven, en daarom is het belangrijk dat ik geen negativiteit of falen manifesteer.
Voor welke band zou je graag het voorprogramma spelen en waarom?
Openen voor Justin Bieber. Deze man heeft mij in mijn beginjaren in de muziek, onbewust, enorm geïnspireerd. Een uitmuntende artiest die er telkens opnieuw in slaagt zichzelf te overtreffen. Voor hem mogen openen zou voor mij de bevestiging zijn dat geen enkele droom onmogelijk is.
Hoe komt een nieuw nummer tot stand?
Momenteel werk ik met producers die heel goed aanvoelen wat het beste bij mij past. Meestal vertrekken we van een melodie, schrijf ik een refrein en bouwen we daar verder rond. Soms beginnen we ook vanuit een tekst die ik op mijn telefoon heb opgenomen en koppelen we die aan een bestaande instrumental, of laten we ons inspireren door de melodie die ik in die opname zing. In beide gevallen ben ik nauw betrokken bij de productie van de nummers.
Wanneer een demo eenmaal is opgenomen, laat ik die altijd een tijdje rusten voordat ik opnieuw luister en eventuele nieuwe ideeën toevoeg.
Wat is je favoriete Belgische nummer?
K’s Choice – Believe
Stel: aliens komen naar je optreden, welk nummer speel je om ze te imponeren?
Jengman – LUCY (unreleased)


