Ken je Schmutz nog? Natuurlijk Hold Me, Turn The Pages of Love Games. Allemaal synthpopklassiekers uit ons eigen Belgenlandje. Na jaren optreden is de band klaar voor een nieuw avontuur: een tweede plaat! Pillow Talk is verkrijgbaar via Starman Records. Luminous Dash sprak met Guy Peeters over vroeger en nu.
Hallo. Schmutz heeft een nieuwe plaat uit. Ik veronderstel dat je jezelf nog eens in de ogen moet wrijven om het te geloven, niet?
Het zat al heel lang in the pipe line, maar door het een en ander was het er maar niet van gekomen tot NU……. zodoende.
Op Pillow Talk staan acht nieuwe songs. Zijn dat exact acht nieuwe songs die jullie hebben gecomponeerd of waren er meer en was er dan een soort van selectie?
Het is eigenlijk min of meer een selectie van songs die we wat meer uitgewerkt hebben zonder de spontaniteit van het oorspronkelijke idee uit het oog te verliezen. We hebben de goede gewoonte onze ideeën en songs op te nemen zodat we later daar in kunnen grasduinen en ze eventueel verder afwerken om dan live uit te proberen.
Er is wel een verschil tussen nu en toen, toch heb ik de indruk dat jullie het gehouden hebben op waar jullie goed in zijn: het componeren van goede synthpopdeuntjes.
Een vogel zingt zoals ie gebekt is en onze forte is nu eenmaal melodieuze synthpopmuziek, maar d’er klinken toch ook wel volwassen gitaargeluiden door.
Natuurlijk weten jullie zelf dat de hoogdagen van vroeger waarschijnlijk niet meer terug komen. Vraag is: waarom doen jullie het dan? Passie?
Passie voor muziek “het bloed kruipt waar het niet gaan kan”. En daarbij, er is niets zo fijn als samen muziek maken met gasten die je respecteert, die je vrienden zijn en dat we nu de kans krijgen om dit te doen kan alleen maar een “gezonde” ambitie aanwakkeren om die passie om te zetten naar iets concreets zoals deze cd. En een thank you very much aan de mensen die daarin geloven zoals Felix Huybrechts van Starman Records.
Het verhaal van Schmutz duurde niet zo lang. Veel hits, maar slechts één lp. Hoe komt dit?
We hebben heel wat optredens afgewerkt en zijn er nooit toe gekomen een vervolg te maken op Lip Service. En na het vele optreden en op elkaars lip leven was de rek er een beetje uit: andere bezetting, ander platenlabel, anders dit anders dat…
Zelf denk ik vaak dat Lip Service een nogal onbegrepen en ondergewaardeerde plaat is. Hoe kijken jullie er zelf op terug
Daar kan ik je alleen maar in toetreden, alles was er: de sound, de songs en toch… Het bleef alles een beetje in de goede bedoelingen steken en wij dachten: ok, gemiste kans, tant pis…verder maar.
Je kan de tijd niet terug draaien, maar mocht het kunnen zouden jullie iets hebben veranderd?
Nope, wouldn’t change a thing…
Voor mij zweefde Schmutz altijd tussen het alternatieve van de new wave en het commerciele van de Belpop. Klopt dat?
Ja is zo, maar onze hang naar melodie die in (new wave)-tijden eigenlijk een beetje uit den boze was trok ons langzaam maar zeker naar de andere kant, terwijl ik net dat balanceren tussen alternatief en commercieël zo boeiend vond .
Ik zeg Belpop, maar toch is en was er een internationaal geluid. Hebben jullie succes gehad in het buitenland?
We hebben een beetje getourd in Duitsland, Frankrijk, Nederland, Spanje en zo. De plaat is er ook uitgekomen, maar niet vergelijkbaar met wat Belgische groepen vandaag doen. Alleen maar chapeau hiervoor, een kus van de juf en een bank vooruit .
Plots uit het niets waren jullie er terug. Hoe kwam dat?
Nu, we zijn altijd wel blijven optreden. Sporadisch, maar altijd met heel veel zin en het is nu precies die drive die ons een beetje gepusht heeft om de stier bij de horens te vatten en het resultaat is Pillow Talk.
Vreemde vraag, maar wat is het verschil tussen vroeger en nu?
34 jaar. Hahahahahaha, neen vroeger ging het na een tijdje wat makkelijker. Je bent een pak jonger, je kijkt heel anders tegen dingen aan. Je kent wat mensen. Nu moet je helemaal van nul beginnen. De scene is helemaal anders, je moet je bakens verleggen, maar vooral genieten van wat gaat komen. Vroeger hadden we hiervoor dikwijls de tijd niet.
Als ik van anderen hoor dan zijn die 80s zo wat het gouden tijdperk bij uitstek. Gaan jullie daar zelf mee akkoord?
Voor mezelf kan ik dit alleen maar beamen. Fijne, creatieve, wilde, mooie tijd.
In jullie tijd stond of viel je met de interesse van de radio. In jullie geval was dat behoorlijk positief. Die radiobelangstelling is dat er van zelf gekomen of is het een verhaal van knokken?
Neen, we hebben er toch wel een beetje voor moeten knokken. Ik weet nog de eerste keer dat je je muziek op de radio hoort, dat heeft iets magisch. Je ne sais pas quoi.
Op de nieuwe plaat staan ook jullie klassiekers. Die klinken behoorlijk tijdloos. Er is zelfs een herbewerking van Buscemi. Kun je daar iets meer over kwijt?
Samenwerken met Dirk (Buscemi) verliep heel erg vlot we zaten onmiddellijk op dezelfde golflengte. Hij heeft vroeger ook nog in new wave-bands gespeeld en hij had een grote kennis van obscure wave en punkbands. Muzikaal zijn er wat dingen bijgevoegd, de beat wat vertraagd en alle vocals zijn opnieuw ingezongen.
Wat vind je persoonlijk van de huidige muziekscene? Volgen jullie het nog allemaal en wie vind je goed?
Wat dit betreft hebben we vreemd genoeg allemaal toch wat andere interesses. Persoonlijk vind ik Tame Impala wel erg goed , I like that phaser pedal. The War Against Drugs, Wolf Alice…
Waarom moeten mensen Pillow Talk kopen?
Gewoon omdat het tout court een hele fijne plaat is.
Zien we jullie ook binnenkort op een podium?
Yes, Rock Louwel , Café-Café in Hasselt, de cd-voorstelling. Voor de rest check onze Facebookpagina.