Daar lijkt het alleszins wel op. Hoe dat allemaal komt, daarvoor moeten we even terug de tijd in, naar 2019 om precies te zijn. Op dat moment start er een serie in Frankrijk, genaamd Astrid & Raphaëlle, gemaakt door Alexandre Seguins en Laurent Burtin. De serie wordt in Frankrijk voor het eerst uitgezonden op France 2 op de avond van 12 april 2019. Het is een coproductie tussen France Télévision, JLA Productions, Be-Films en RTBF.
De serie liep op dat moment al in België op La Une sinds 14 maart 2019. Maar op France 2 werd het bereik natuurlijk een veelvoud van het aantal kijkers in Wallonië. Startte de serie in Frankrijk nog met een ‘gematigde’ 3.900.000 kijkers, steeg dit als snel gemiddeld naar 5.000.000 kijkers met zelfs een piek van net geen 5.600.000 kijkers in september 2022.
De serie gaat over een politie-duo: Raphaëlle Coste, een nogal impulsieve dame wordt vertolkt door Lola Dewaere enerzijds en Astrid Nielsen, autiste, gespeeld door Sara Mortensen anderzijds. Samen lossen ze allerhande zaken op.
De uitzendingen duren 52 minuten en er zijn steeds acht afleveringen, zo werden er vier seizoenen gemaakt. Ook op Canvas was de serie te zien en zelfs een tijdje via Vrt Max.
Het succes gaat enkel maar verder en wordt enkel maar groter als er ook dvd’s worden verkocht en de serie uiteindelijk ook op streamingsdiensten belandt.
En dat succes is niet onopgemerkt gebleven.
Camera’s lopen zowel in België als in York (UK) want hier komt een vervolg op. We zouden het oneerbiedig een Engelstalige remake kunnen noemen maar dat zou wat oneer aandoen aan het werk van Maarten Moerkerke, de regisseur van de nieuwe serie Patience, die gebaseerd zal zijn op de originele Franse serie Astrid & Raphaëlle. Vooral dan op de personages.
De actrices die het duo zullen vertolken zijn niemand minder dan Laura Fraser (Breaking Bad,…) en Ella Maisy Purvis (Malpractice,…). Producenten zijn Eagle Eye Drama, PBS Distribution en Beta Film.
Afzetmarkt? PBS, PBS Masterpiece Prime Video Channel en alle andere PBS-platformen zoals PBS.org en de PBS app.
Daaruit kan je dus concluderen dat de serie in iedere Britse en Amerikaanse huiskamer zal te zien zijn via de gewone kabeldistributie. Aantal kijkers? Alweer een veelvoud van het aantal Franse kijkers die er waren voor Astrid & Raphaëlle.
Reken daarbij de streamingsdiensten en we weten dat heel veel miljoenen mensen deze serie zullen zien.
En wie maakt de muziek voor deze nieuwe serie? Paulette Verlée.
Typisch Paulette vertelde ze dit nieuws langs haar neus weg tussen twee andere fait-divers en ook typisch duurde het enkele uren bij ons voor het tot ons door drong. De dag erop belden we haar nog eens op om te vragen of we alles wel goed hadden verstaan? En haar antwoord was “jawel” maar ze had weinig tijd want ze moest de kindjes naar school brengen. Waar we natuurlijk alle begrip voor hebben.
Dus vroegen we haar om eens tijd te maken voor ons en om ons woord voor woord te vertellen waar ze precies mee bezig was. Dat kon wel na enkele weken en zo geschiedde heel recent. We spraken af met Paulette Verlée in de koninginnenstad van onze Belgische kust: Oostende.
Dus… jij bent iedere dag bezig met muziek te schrijven die door miljoenen mensen zal worden gehoord/beluisterd?
Tgoh ja, ik vond het eerst wat jammer dat het niet op VRT zal te zien zijn, want dan kunnen mijn ouders het niet bekijken natuurlijk.
Paulette, met alle respect voor jou en je ouders… de afzetmarkt waarvoor je aan het schrijven bent is tig keer Vlaanderen?
Ja dat besefte ik daarna ook. Te zeggen, dat is wat de mensen van de productie me ook zegden. Is wel leuk natuurlijk. En het is ook leuk werken. De verstandhouding is prima.
Maar Paulette, hoe verloopt zoiets dan?
Ik krijg ruwe opnamebeelden door en daar schrijf ik dan muziek bij. Dat wordt beluisterd en ofwel is het goed ofwel wijzen ze meer een richting aan waar ze naartoe willen. Ook wordt er muziek geschreven per personage.
Maar je schrijft dus echt voor waanzinnig veel kijkers die jouw muziek gaan te horen krijgen? Je lijkt dat niet te beseffen?
Daar denk ik eigenlijk niet aan. Ik vind dit een heel leuk project om aan te werken. Ik bekijk beelden, ik mag muziek schrijven en ik mag al eens naar de set voor een stukje muziek te gaan spelen op piano. Ahja, want in de serie zijn het mijn handen die de muziek spelen.
Ik herinner me dat je altijd druk druk druk was. Hoe heb je dan plots tijd gevonden voor dit project?
Wel, ik had net een jaar werkonderbreking gevraagd en gekregen. Inderdaad het was steeds heel druk in mijn leven en weet je wat ik miste? Zo eens gewoon naar de supermarkt gaan met alle tijd van de wereld. In plaats van steeds vliegen tussen werk, kinderen, partner, agenda’s, post-it’s en memobriefjes.
En uitgerekend dan kwamen ze met dit aanbod?
Ja… Ik ben nog in geen Colruyt binnen geraakt, hahaha. Maar dat zit er wel aan te komen. Ik ga dat zeker eens doen. En ik ben nu toch ook een dagje aan zee. Na het gesprek hier en de fotoshoot heb ik afgesproken met familie. Het is te zeggen, madammendag: enkel de vrouwen van de familie.
Heb je enig besef wat er op je afkomt als zoveel mensen je muziek gaan te horen krijgen?
Dat zal allemaal wel meevallen. Tot nader order word ik niet rijk van mijn muziek en dat zal ook nog zo snel niet gebeuren.
Maar ik doe het wel graag.
Je hebt rijk en rijk. Maar voor deze opdracht word je toch behoorlijk vergoed?
Alles is relatief. Hadden ze met dat voorstel eerder afgekomen, had ik minder financiële stress gehad rond een jaar werkonderbreking. Dat is waar. Maar als je denkt dat ik daarvan een jaar ergens op een eiland in het warm zand kan gaan zitten, ben je toch helemaal verkeerd.
Dus het gewone leven gaat verder voor Paulette Verlée en haar gezin?
Ik zou niet weten wat er nu anders zou zijn. Die twee telefoontjes net, dat ging over mijn platte band van mijn bakfiets en iets over keuring van de elektriciteit van onze woning. Is dat genoeg bewijs over mijn gewone leven? (lacht)
Ja, dat valt inderdaad wat tegen, dan.
Ik zou het niet anders willen! Ik mag muziek maken!
Mijn leven stopt niet bij deze serie hoor. Op 4 juni verschijnt er een eerste single van een ep met vier korte pianosolo nummers. Een beetje een experiment want de release gebeurt bij Enjou, een Canadees digitaal label. Op 18 juni komt de tweede single uit en op 12 juli de gehele ep. Op 7 juni verschijnt er ook een live-ep met vijf nummers die werden opgenomen in cc Het Bolwerk in Vilvoorde. En op 8 november komt er een nieuw album uit, En Attendant, op vinyl, cd en digitaal bij V2-records.
Holy motherf…
Dat is gewoon hoe het gaat. (lacht) Nogmaals: ik mag muziek schrijven en maken, dat is het allerleukste wat ik doe. Nu wat meer dan anders en inderdaad met eens een ander project maar voor mij en mijn gezin verandert er echt daadwerkelijk niets. Ik doe wat ik graag doe en daar ben ik dankbaar voor. Dat ik dat kan en mag doen.
En als ze je dan bellen van uit de Uk of de USA met allerlei vragen? En je wordt daar bekend? Dan is het gedaan met onze koffiebabbels en lunches aan zee? Allee, wat wij interviews noemen, je weet wel?
Awel, neen! Dan neem je je telefoon en bel je me op. En dan gaan we terug koffietjes drinken en foto’s maken en praten over muziek. Ik zal nog zo gauw niet de mensen van Luminous Dash vergeten. (lacht) Wees gerust, jullie mogen altijd bellen. En nogmaals… Ja ik zal wat meer luisteraars hebben dan voor die serie maar in de fond gaat er niet veel veranderen. Misschien eens ergens een eenmalig interview in het buitenland of mijn naam zal daar misschien eens vallen. Maar voor de rest… Wees gerust, we zullen elkaar nog wel treffen in Oostende.
We mogen het hopen. We denken dat je de invloed hiervan wat onderschat maar wat er ook uit voort komt, we wensen je het allemaal!
We zien elkaar binnen een maandje of zes terug in Oostende, ik kom hier ook graag in de winter, hahaha. Zo snel zijn jullie van mij niet vanaf. (lacht)
We bedanken Hotel Ter Streep in Oostende voor hun gastvrijheid (+ de toelating om foto’s te maken) en het gebruik van hun piano. En we bedanken De Grote Post om hun gebouw open te stellen voor een ander deel van de fotoshoot.