Hail Hail, zo heet het nieuwe album van Drums ’n Guns. Een plaat die op alle fronten anders klinkt, en vooral beter is dan hun vorige werk. Een gesprek met bezieler Sam Dufoor.
Hail Hail. De hoes ziet eruit als een typische Drums ‘n’ Guns-plaat, maar het geluid is anders. Meer postpunk, klopt dat?
Dat klopt helemaal. Wij wilden het artwork / logo / stijl behouden omdat dat de stijl is waarin Drums ‘n’ Guns zich presenteert. Voor de muziek op Hail Hail werd gekozen voor meer up tempo nummers omdat we tijdens Inanna hadden gemerkt dat de groep (en ook het publiek) zich beter kon vinden in steviger werk. Op Hail Hail is er niet zozeer gezocht naar een ander geluid, maar het bestaande geluid werd meer verfijnd. De verandering zit in het gebruik van weinig of geen effecten. De klank is zo puur mogelijk gehouden. Wat uit de versterkers komt, staat op plaat. Ik weet niet of die manier van opnemen en afmixen typisch postpunk is. Ik heb wel mijn zangstijl aangepast om op die stevigere nummers te zingen. Ik wilde niet onafgebroken brullen of grunten. Ik heb een moeilijke zangstem (hoog, dun en schel) dus ben ik op zoek gegaan naar wat voor mij haalbaar was. Declameren en een parlando zangstem zoals men dat in postpunk doet, leek mij een goede insteek, om op die harder nummers mee aan de slag te gaan.
Omdat we het toch over postpunk hebben. Wat is de beste postpunkplaat ooit?
Mijn beste punkplaat ooit is It’s Alive van The Ramones uit 1977. De oudste postpunkplaten die ik hier liggen heb, zijn die van PiL. Ik ben pas heel intensief naar alles van Mark E. Smith beginnen luisteren na zijn overlijden. Recent kunnen Fontaines D.C., Viagra Boys, The Murder Capital en Shame mij erg bekoren.
Joy Division of Television?
Television, het klinkt frisser.
Dat nieuw geluid van Drums ‘n’ Guns, is dat organisch gegroeid, of besloten jullie van de ene dag op de andere dat jullie je typische geluid van Inanna vaarwel zegden?
Gitarist Jan Gobeyn wou dat de gitaren op Hail Hail een meer prominente rol zouden spelen: direct, zuiver en bepalend. Op Inanna staan de gitaren dikwijls op de achtergrond en ze zijn ingekapseld in een soundeffect. Dat komt o.a. omdat die plaat live is opgenomen in 5 dagen tijd in de Yellow Tape Studio. Gitaarpartijen zijn dan niet altijd even zuiver en een soundeffect kan helpen om slordigheden te maskeren. Het zijn trouwens niet alleen slordigheden, maar ook bijgeluiden die problemen opleveren tijdens het mixen van liveopnames. Op Hail Hail is iedere gitaarpartij afzonderlijk opgenomen en loepzuiver geregistreerd, zonder overdreven gebruik te maken van distortion of effectpedalen. Er zit nog een beetje effect in, maar voor de rest is het pure versterkerklank zonder plugin. Als referentie werd door Jan Jericho Sirens van Hot Snakes naar voor geschoven. Dat was voor mij niet zo’n evidente keuze omdat ik de gitaren op deze plaat overdreven ‘in your face’ vind klinken ten koste van drums en basgitaar. Vocaal kom ik ook nog niet aan de enkels van zo’n Rick Froberg en hun muziek is een pak nerveuzer dan hetgeen op Hail Hail moest komen te staan. Het compromis dat tijdens de mixsessies werd gevonden, was gelukkig een geluid waarin ik mij beter kon vinden. Ik denk niet dat er veel veranderd is aan het totaalgeluid van Drums ‘n’ Guns. De klanken zijn alleen heel zuiver en met zo weinig mogelijk distortion of gitaareffect geregistreerd.
Geen schrik dat de fans het zouden laten afweten hierdoor?
Wij hebben de nieuwe set vier keer getest en de respons was beter dan ooit. Ook al kende niemand de nummers, het verhaal klopte en iedereen was mee. Alles wat op Hail Hail staat, zat ook in die set. Qua herkenbaarheid van songmateriaal betekent dit een grote stap voorwaarts. Bij het spelen van Inanna werd onze setlist noodgedwongen aangevuld met Mogul-nummers, covers en onuitgegeven materiaal omdat we de tragere nummers uit die set wilden.
Er is nog een verschil vind ik, en dat is dat de songs krachtiger overkomen terwijl Inanna meer een conceptplaat was. Om het maar te vragen. Een nieuw geluid, maar jullie behielden de naam en het logo. Bewust?
Inanna is niet echt een conceptplaat. Het is een verzameling van nummers waarmee we niet aan de slag konden binnen Mogul. Allemaal nummers die goed aanvoelden qua klank en sfeer in verschillenden genres. De sfeer van de riffs waren vaak duister en traag waardoor ik de zang hier prominenter naar voor kon schuiven. De muzikanten hebben zich op Inanna meer ten dienste gesteld van de zang. Inanna is onze experimentele plaat na de stonerrock van Mogul. De plaat ook effectief uitbrengen was een gok, want wij wisten dat het genre niet goed te vatten was. Toch is het gelukt! Verder houdt de groep er niet zo van om in een hokje geduwd te worden. Wat goed klinkt wordt gespeeld, los van genrekeuze. Op Hail Hail is deze keer wel gekozen voor stevigere nummers omdat die (proefondervindelijk) beter werken voor de groep en publiek. De manier van muziek aanbrengen in de groep is echt niet gewijzigd en alles van instrumenten en versterkers bleef behouden.
De plaat klinkt ook direct, en ik heb begrepen dat Luc Crabbe hier een grote rol inspeelde.
Luc Crabbe is aangebracht door Jan Gobeyn. Luc werd aangetrokken omdat hij werkt met directe klanken en minder soundeffect en saus gebruikt. De eindmix van Hail Hail is uiteindelijk wel gezamenlijk tot stand gekomen in een achttal sessies.
Hail Hail kon een liveplaat zijn zonder dat het een liveplaat is. Vind je dit een compliment?
Dat verrast me dat je dat zegt. Ik had namelijk lang het gevoel gehad dat de plaat te weinig live gevoel had. Omdat alle arrangementen afzonderlijk zijn opgenomen had ik het idee dat de muziek te braaf, te traag en te proper klonk. Ik was ook niet zeker van de zangpartijen omdat die zeer hevig zijn ingezongen en daardoor wat inboeten aan warmte. Daar zijn al pittige discussies over gegaan, maar door veel te luisteren heb ik onze muziek leren herontdekken. Wat nooit verandert, staat stil en misschien is dat wel het mooie aan Hail Hail. Het is helemaal iets anders geworden. Het voordeel van een echte liveplaat opnemen, is wel de tijd. Inanna is in 5 dagen studiotijd opgenomen, de opnames van Hail Hail hebben 4 maanden geduurd.
Laten we het eens over de zwarte bladzijden hebben uit het Drums ‘n’ Guns-boek. Meer dan 100 optredens en een loyale fanbase, maar bij de radio geeft er niemand thuis. Leidt dit tot frustraties?
Mja, dat de radio ons niet wil draaien daar kan ik nog mee leven. We hebben dat een paar keer zelf geprobeerd en gemerkt dat je bij grotere radiozenders niet zelf met je plaatje moet afkomen. Je staat daar echt voor schut. Contacten verlopen eerder via tussenpersonen, managers en sommige artiesten kopen zichzelf ook in. Dat bepaalde concertorganisatoren ons niet willen boeken omdat wij “niet authentiek genoeg zijn” daarvan krijg ik nu wel de seskes. Wij zijn al meer dan 20 jaar gedreven, gepassioneerd en ‘echt’ bezig met eigen muziek schrijven. Wij proberen ook nog altijd veel buiten te komen om te zien wat leeft. Als authentiek wil zeggen: in je slip op de Vlasmarkt in Gent steeds weer over datzelfde podium gaan rollen, dan heb ik daar mijn vragen bij. Tits & ass verkopen goed, maar mag het aub wat meer zijn? Ik zou nu ook eens graag die grotere concertpodia willen doen. Ik ben van mening dat wij de status van beloftevolle groep gepasseerd zijn en wij kunnen nu aanschuiven bij de gevestigde waarden.
Heb je daarom Must Kill Radio opgenomen?
Haha, neen dat is omdat ik echt wel veel de radio moet toesmijten omdat die mainstream bij momenten niet te harden is. Ik heb het vooral niet voor elektronische muziek en dance. Ik word daar compleet gek van. En als Chokri een Billie Eilish op Pukkelpop gaat vergelijken met Nirvana dan is dat voor mij toch een brug te ver. Ik heb Nirvana gezien op Pukkelpop en merk een groot verschil. Muzikanten die spelen en zingen over een tape die meeloopt, dat is toch compleet iets anders.
Het is ook een plaat vol nijd, zijn jullie nijdig?
Ik kan mij inderdaad nogal opwinden in zaken en ben heel ongeduldig van aard. Gelukkig is de groep meer chill en zij duwen mij terug met de voeten op de grond. Ik probeer op Hail Hail niet te belerend over te komen. Zeggen wat een ander moet doen is niet mijn stijl. Maar ik snij op Hail Hail wel bepaalde thema’s aan: bodycultus, uiterlijk vertoon, consumentarisme, hipsters, polarisering, irritante deuntjes op de radio, angst voor vreemdelingen, doemdenken, etc. Ik heb ook geprobeerd om de boodschap op Hail Hail te verpakken met een dosis humor. De nijd is dus eerder spottend en (zelf)relativerend.
Een vreemde vraag in coronatijden maar toch, hoe gaat dat zich live vertalen. Zal Inanna nog in de liveset verwerkt zitten?
Daar waren we net mee bezig tot covid-19 er zich mee ging bemoeien. Het is zo dat nummers zoals Spilt Second en Vermin Plant op Hail Hail zullen verschijnen en dat zijn nummers die al een tijdje in de liveset zaten. The Cycle past in de set en ook Inanna zelf hebben we getest in de nieuwe set, maar toen viel dus alles stil.