Belgische artiesten podiumkansen geven. Dat doen wij graag en dat doen ze op 18 oktober ook in Dendermonde met de allereerste editie van Denderstruck, een nieuw muzikaal concept dat radicaal kiest voor lokaal, origineel en verbindend. Geen commerciële headliners, maar échte artiesten van eigen bodem die het podium krijgen dat ze verdienen. Op de affiche staan Zoey Baker, Eneas Lootens, Bruur, Lady Blaxx, Deaf Cat en DJ MNTLL. We hadden een praatje met de organisatoren.
Hoe is Denderstruck ontstaan?
In mei van dit jaar werd in Dendermonde een ‘popraad’ georganiseerd met lokale muzikanten, organisators en schepenen als genodigden. Heel informatief en gezellig. Na de bijeenkomst werd er via WhatsApp een groepschat opgestart met de aanwezige artiesten en organisatoren, die op hun beurt dan weer bevriende muzikanten en zaaluitbaters toevoegden.
Fast forward naar juli: een muziekmaker uit de chat laat een ballonnetje op met het idee om zelf een optreden te organiseren en het krijgt wat tractie bij enkele medemuzikanten plus Tim, een uitbater van de Bastion Vijf die ons laat weten dat op 18 oktober zijn zaal nog onbezet is. Daar zijn wij met vijf muzikanten opgesprongen en hebben ons in sneltempo “omgeschoold” tot festivalorganisatoren.
Jullie kiezen voor lokaal talent. Iets zegt me dat jullie vinden dat dat lokaal talent niet voldoende aan bod komt…
Juist. Het is heel begrijpelijk dat er veel aantrekkingskracht is tot de artiesten die het al nationaal of internationaal gemaakt hebben: het publiek weet wat te verwachten en de organisatoren hebben zekerheid. Maar net daardoor vallen zoveel andere muzikanten uit de boot, die ongelofelijke creativiteit en kwaliteit tonen, maar (nog) geen deel zijn van de koplopers in naamsbekendheid. Niet dat we grote namen schuwen, integendeel, maar geef de lokale groepen een kans om zich te meten door middel van speelkansen op hetzelfde festival. Om daar nog kort even op door te gaan: een van de meest genoemde smarten die we op de popraad hoorden, was hoe hard elke muzikant moest knokken voor een podium, dus besloten we er een extra aan te bieden doorheen Denderstruck en zo het draagvlak voor onze muziekscène te vergroten.

Soms vraagt een mens zich af, is er zoveel talent in Dendermonde?
Dendermonde barst van het talent. Dat is te zien en horen op de muziekevenementen waar Dendermondse artiesten aan bod komen. Dit is ook zo voor de omliggende Denderstreek en waarschijnlijk het hele land, maar we moeten aan onze eigen voordeur beginnen, natuurlijk.
Het is jullie eerste editie. Zenuwachtig?
Ja en nee. We hebben het volste vertrouwen in elkaar en er is geen tekort aan inzet en vooruitgang, maar ‘de eerste keer’ bij elke grote onderneming blijft toch spannend. Het voordeel van iets te organiseren met z’n vijven is dat er telkens vijf perspectieven zijn op wat gaat werken en wat niet. Elk van ons is naast muzikant ook muziekliefhebber die graag naar concerten gaat en dus kennen we de positie van toeschouwer heel goed. Die kennis gebruiken we dan om Denderstruck 2025 zo memorabel als menselijk mogelijk te maken!
Jullie hebben een mooie affiche, maar hoe hebben jullie die samen gesteld?
Die is tot stand gekomen door een combinatie van aspecten: vier van de zeven groepen/artiesten op de affiche zitten zelf in de organisatie, want het was deel van onze uitdaging om voor de eerste editie op ons eigen festival te kunnen spelen. Daarnaast dachten we de eerste vergadering al na over een ‘verhaallijn’ doorheen de muziekstijlen. Beginnen met ‘breekbaar en eerlijk’, om dan stilaan meer naar een ‘recht voor de raap’ te evolueren, naarmate de avond vordert. Er werd even overlegd over wat we een goed aantal acts zouden vinden om een volwaardig festival neer te zetten en de consensus landde op ‘zes plus een afterparty.’ Zodoende hebben we er nog drie andere artiesten bijgehaald die goed binnen de verhaallijn pasten.
Het is een zeer gevarieerde affiche geworden. Hokjes bestaan niet?
Hokjes bestaan zeker, de vraag is tot in hoeverre je er rekening mee wilt houden? We willen onszelf in het eerste geval neerzetten als een ‘muziekfestival’, niet zozeer als een pop-, rock-, dance-, noem maar op-festival. We houden rekening met de opbouw van de muziekgenres en hoe ze ervaren worden wanneer ze na elkaar gespeeld worden, maar niet per se met de genres individueel, dat bewijzen we met onze uitgebreide mengeling van muziek. De afbakening komt vooral aan op de bakermat van de artiesten, laten zien wat de lokale bodem voortbrengt.
Ook opmerkelijk: jullie kiezen voor laagdrempelige inkomprijzen.
Zeker. We willen niet alleen toegankelijkheid voor onze muzikanten ten opzichte van het podium, we willen hetzelfde voor ons publiek. In de afgelopen maanden hebben we bergen verzet om te zorgen dat we kunnen draaien op de lage inkomprijzen die we hanteren, zodat iedereen kan komen genieten van wat de muziekscène te bieden heeft. Daarom zijn we ook zo dankbaar voor iedere persoon die daar zijn steentje aan heeft bijgedragen, binnen en buiten onze organisatie.
Het is duidelijk dat jullie niet willen dat het bij één evenement blijft, maar een echte community willen opbouwen.
Dat klopt helemaal. We dromen al stiekem van volgende edities en een daarbij horende groeiende kern, bestaande uit muzikanten, organisatoren, sympathisanten, supporters… Als er zo een hoop kernen over het land komen, die dan weer met elkaar overlappen, dan wordt alles uiteindelijk bedekt met muziek en is er geen enkeling die niet de kans zou hebben om eens naar een optreden te gaan kijken. Bij dit eerste evenement was het al dikwijls even slikken toen we ervaarden wat mensen allemaal voor elkaar konden betekenen en dan is het gissen naar wat de grenzen zijn van wat gemeenschap, ‘community’ kan betekenen.
Bij Luminous Dash doen we er alles aan om Belgisch talent een podium te bieden. Het valt mij op dat er zeer veel talent is, maar weinig speelkansen. Hoe kunnen we dat oplossen?
Daar zijn we heel dankbaar voor. De naam Luminous Dash was ons al bekend. Het is een recept van drie ingrediënten: muzikanten, organisatoren en publiek. Elk kunnen ze hun steentje bijdragen aan de oplossing, maar het vraagt initiatiefnemers. Muzikanten moeten gepassioneerd zijn over hun muziek en zichzelf naar buiten brengen, zowel bij het publiek als bij organisatoren. Ze mogen niet bang zijn om hun handen vuil te maken als het aankomt op de minder glamoureuze gedeelten zoals reclame maken voor zichzelf. Organisatoren moeten durf hebben en het erop wagen om naast grote namen of covergroepen van grote namen ook kleinere, lokale en originele groepen/artiesten op hun podia te zetten. Zij mogen er niet voor terugdeinzen even creatief als de muzikanten te zijn wanneer het aankomt op het uitdenken van concepten om een nieuw publiek aan te trekken.
Het publiek moet lokale cultuur steunen. Het is makkelijk om als livemuzikant tv- en computer-entertainment te bekritiseren, maar er zit een bron van waarheid in. De artiest en organisator bieden menselijk contact aan: iemand live zien, de wisselwerking tussen muzikant en toeschouwer, goeie muziek… diversifieer de vrijetijdsbesteding.
Als elk van deze groepen initiatief neemt en durft overlappen met elkaar, dan ontstaat daar een bruisende scène waar de mensen elkaar kunnen verheffen.

Verkoop jezelf. Waarom moeten mensen naar Denderstruck komen?
Omdat we het kruispunt van goeie festivalelementen zijn: we zorgen voor een spetterende sfeer, terwijl de inkomprijs belachelijk laag ligt. We geven de Dendermondse en Denderstreekse cultuur een zetje in de rug, terwijl we lokale artiesten aan de man brengen. We zagen een tekort en hebben het omgezet naar een feest met muzikant, organisator en publiek. Onze slogan maakt het simpel: “Denderstruck, afkomen!”
Facebook – Instagram – Tickets


