Home BelgischC-RHYMS: “Geloven in jezelf, omgaan met rouw of eenzaamheid, wordt niet standaard aangeleerd en moet je soms op de harde manier zelf ondervinden”

C-RHYMS: “Geloven in jezelf, omgaan met rouw of eenzaamheid, wordt niet standaard aangeleerd en moet je soms op de harde manier zelf ondervinden”

by Didier Becu

Het gaat goed met C-RHYMS. Geselecteerd voor Sound Track, artist in residence bij Wilde Westen en op donderdag 25 september te zien in de Zebrastraat in Gent als onderdeel van het Showcase#Music-concours. We vroegen aan Christopher tekst en uitleg over wat hij nog allemaal zo van plan is…

Dag Christopher. Grappig dat jij in feite een jazzmuzikant bent. Hoe rolde je van de klarinet in de wereld van de hiphop?
Ik luisterde van jongs af aan al naar hiphop, vooral de boom bap sound uit de 90s met Gang Starr, Nas, Mobb Deep, WU-TANG en N.W.A. Op latere leeftijd raakte ik vooral geïnteresseerd in het achterhalen van de samples die gebruikt werden in die nummers. Vaak werd daarvoor beroep gedaan op nummers van gerenommeerde jazzartiesten zoals Herbie Hancock, Bob James, Ahmad Jamal en nog vele anderen.

C-RHYMS © Karsten Vanryckeghem
C-RHYMS © Karsten Vanryckeghem

Ik neem aan dat die jazz-invloeden ook wel in C-RHYMS verwerkt zitten?
Uiteraard! Toen ik begon met mijn eigen nummers te schrijven, kwam ik al snel bij jazz terecht omdat ik met dergelijke akkoorden meteen mijn gevoelens kon uiten. Ik heb nergens een piano- of jazzopleiding gevolgd, maar heb gaandeweg een weg gevonden naar mijn eigen sound door mezelf piano te leren spelen en tutorials te volgen via YouTube. Het helpt natuurlijk ook dat ik een hele sterke band rond mij heb. Zo leer ik veel van Reinert (onze pianist), die mijn composities vertaalt naar de piano, maar ook van de andere bandleden die soms theoretisch een handje toesteken. Op die manier verwerf ik steeds nieuwe inzichten en kan ik mijn muzikale kennis uitbreiden.

Als ik het goed begrepen heb, komen eerst de teksten en dan de muziek.
Eigenlijk is het meestal omgekeerd. In de meeste nummers komt eerst de muziek en dan in parallel de tekst, maar soms heb ik reeds tekst klaar en dan vind ik ergens een bijpassende melodie die werkt om een verhaal te vertellen.

De tekst staat bijna in functie van je muziek?
De muziek staat eerder in functie van de tekst. Dat klinkt misschien vreemd als je eerst met de muziek begint, maar om de boodschap op de juiste manier over te brengen, is het belangrijk dat de muziek de tekst goed ondersteund. Als luisteraar focus je meestal eerst op de muziek alvorens je naar de tekst overgaat dus is het van groot belang dat mijn boodschap muzikaal goed wordt ondersteund aangezien ik natuurlijk hoop dat de luisteraar ook naar mijn teksten luistert.

Opmerkelijk, je schuwt de harde onderwerpen niet. Vind je dat dit verhalen zijn die verteld moeten worden?
Zeker en vast! Door mijn adoptie heb ik vaak moeten worstelen met vooroordelen én een identiteitscrisis. Ik ben Westers opgevoed, maar ik zie er niet zo uit, waardoor ik me vaak anders voel. Te wit voor zwart en te zwart voor wit. Ik mocht bijvoorbeeld als kleurling meermaals niet binnen tijdens het uitgaan, terwijl mijn vrienden zonder kleur wel binnen mochten. Dit leidde vroeger tot bewijsdrang om toch maar te tonen dat ik “goed genoeg” was. Er werd vaak niet in mij geloofd toen ik doelen stelde omdat er werd geacht dat ik de competenties daar niet toe had. Vandaag de dag heb ik mezelf gevonden en combineer ik mijn muzikale carrière met een doctoraat in de biomedische wetenschappen aan de KU Leuven.

Ik heb beseft dat je zelf bepaalt hoe “goed” je bent zonder te moeten wachten op validatie van anderen, en dat het uitermate belangrijk is om jezelf naar waarde te schatten als anderen dat niet voor jou (willen) doen. Geloof In Eigen Kunnenis daarom een belangrijk onderdeel in mijn muziek en dat geloof geef ik graag door aan de luisteraar. 

© Sigi Belgy

Het staat buiten kijf dat we harder dan ooit tevoren moeten roepen, maar maakt het wat uit? Ik heb vaak de indruk dat het preaching to the converted is.
Ik vind persoonlijk van niet! Na elk optreden leer ik nieuwe mensen kennen die duidelijk ontroerd zijn door de boodschap die ik met mijn muziek breng en daar vervolgens ook kracht uit halen. Dat gaat van ouders tot zelfs de allerjongsten die zich kunnen vinden in de boodschap. Ook mensen die initieel niet op de hoogte waren van wat zich afspeelt in het leven van iemand met kleur, betuigen vaak hun steun en pleiten voor verderzetting.

Je zei eerder tegen ons dat je bepaalde issues muzikaal bespreekbaar wil maken. Ik vind dat zeer mooi gezegd!
Dankjewel! Geloven in jezelf, omgaan met rouw of eenzaamheid, wordt niet standaard aangeleerd en moet je soms op de harde manier zelf ondervinden. Ik help daarom graag anderen in gelijkaardige situaties door mijn verhaal muzikaal te vertellen zodat die mensen het gevoel hebben dat ze er niet alleen voor staan.

Je carrière zit blijkbaar in een switch. Je zit bijvoorbeeld in de selectie van Sound Track. Mooi dus! Wat zijn je verwachtingen eigenlijk?
Ik hoop vooral met Sound Track mijn muziek en het verhaal erachter op de kaart te zetten. Stiekem hoop ik natuurlijk ook om te winnen, maar het is alvast een hele grote eer om te kunnen deelnemen tussen zeer getalenteerde artiesten en bands.

Je bent artist in residence bij Wilde Westen. Een leerrijke ervaring?
Absoluut! Toen ik eind januari door Jatse (Wilde Westen) gebeld werd met het nieuws dat ik verkozen werd tot Lotto Wild Talent 2025, kon ik mijn oren bijna niet geloven. Dankzij hun onvoorwaardelijke steun kon ik rekenen op extra promotie, nieuwe connecties, lessen stembeheersing. Daarnaast kon ik ook mijn strategie plannen om het volledige project af te werken met een releaseshow in De Kreun als orgelpunt.

Wat zit er aan te komen van nieuwe muziek?
Op 7 november breng ik mijn debuutalbum ORIGINS uit! Daarin vertel ik in 12 coherente nummers mijn “Origin Story” en vormen de eerder besproken thema’s (adoptie, eenzaamheid & racisme) de rode draad doorheen het album. Op zaterdag 15 november organiseer ik in samenwerking met Wilde Westen de album releaseshow in De Kreun! Voor het zover is, plan ik nog een single te releasen volgende maand in de laatste rechte lijn naar de release van het volledige project.

Je staat binnenkort in de Zebrastraat in Gent. Waarom moeten mensen komen kijken?
Mensen “moeten” vooral komen om muziek op een andere manier te beleven. Een C-RHYMS show is ten eerste een ervaring door het verhaal dat wordt verteld, maar brengt ook een nieuwe wind waarin jazz op een unieke manier met hiphop wordt gecombineerd. De stem en de muziek zijn van in het schrijfproces perfect op elkaar afgestemd, wat leidt tot een zeer samenhangend geheel. Tot slot kan de toeschouwer ook unreleased album music verwachten. Reden te meer dus op 25 september af te zakken naar Showcase#Music in de Zebrastraat!

Instagram – Facebook – VI.BE
ZEBRASTRAAT: Website – Instagram

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More