Home Belgisch Luminous Belge

Luminous Belge

by Pieter Walcarius

Onbekend maakt onbemind en daar willen we met de Luminous Belge Spotify lijst iets aan veranderen. Luister naar de nieuwste en spannendste releases van deze Belgische artiesten. Deze week zijn dat Bram Weijters ‘Crazy Men’, Wanthanee, Halehan, Be Irving en Elias.

Die gekke Bram Weijters toch. Heeft ie weer z’n Crazy Men bijeengeroepen voor een te gekke nieuwe plaat: The Return. Opnieuw speuren ze naar de roots van de Belgische experimentele jazzrock en duiken er pareltjes op van de zwaar onderschatte Marc Moulin, de jong gestorven Koen De Bruyne, en anderen. Opnieuw bewijzen de heren dat er zoiets bestaat als 21ste-eeuwse jazzrock. 

Met veertien herwerkingen van nummers van een jonge Philip Catherine, Placebo, het Palle Mikelborg ensemble, Bob Porter, Cos en Koen de Bruyne vormt The Return muzikaal een samenhangend geheel. Je voelt dat die gasten er goesting in hebben om samen deze hommage te brengen. Ze benaderen de originele versies met een open geest en serveren een mix van zware funk, psychedelica, kalmere stukken, bijna chaos, heavy rock en jaren 70-softpornomuziek.

In een rechtvaardige wereld is de single Planes de soundtrack bij de achtervolging- dan wel afknalscène in de volgende Tarantino. 

In 2016 leerden we Wanthanee kennen via De Nieuwe Lichting van Studio Brussel. Ze maakte indruk met haar mooie, dromerige stem. Vorig jaar kregen we eindelijk het goede nieuws dat de “nachtegaal uit De Panne” een album ging opnemen dat zou verschijnen bij V2 Records. Ondertussen kregen we al drie bloedmooie singles (Mid Day Dream, Taipei en Soon) uit die debuutplaat.

We moeten nog wachten tot 22 oktober eer het album het licht zal zien en dus krijgen we nog een single. Cold Summers gaat over een langeafstandsrelatie die ze tijdens haar tienerjaren had met een jongen. Het was een koude zomer. Na een tijdje werd duidelijk dat niet alleen de zomer maar ook de relatie ijskoud was.

Alles in deze tekst klinkt koel en triest maar toch is het een intens warm nummer dankzij de warme arrangementen en de mooie stem van Wanthanee. De song wordt mooi opgebouwd met subtiele percussie, een akoestische gitaar, bas, dromerige soundscapes en warme strijkers. Maar de stem van Wanthanee trekt het meest aandacht naar zich toe.

Terwijl de vorige singles van Halehan dromerige indiepopsong waren, gaat hij met deze The Gene’s Man een volledig andere richting uit. De track begon als een grap, maar eindigde als zijn eerste poging tot een rap nummer. In dit nummer speelt de Brusselaar een onzeker personage dat zich voordoet als een stoere jonge die kritiek uit op de fake wereld die mensen opbouwen via de sociale media.

Ook al mag dit Halehans eerste rap-poging zijn, de song klinkt heel overtuigend. Hij klinkt hier als een funky Anderson Paak. met zalige, groovy vibes. Als hij old school rapt, klinkt hij zelfs als Snoop Dogg.

In de reeks onbekende topbands uit eigen land: Be Irving. Dit viertal heeft een intense, frisse sound die zich ergens situeert tussen Damon Albarn, Beach House, Alt-J en Sparklehorse. Vorig jaar belandden ze in de finale van Humo’s Rock Rally en dit jaar brachten ze de prachtige debuutep Honest Laughter uit.

Vandaag krijgen we uit deze debuutep nog een fijne single. All Of Us geeft het sterke, originele geluid van Be Irving volledig weer. Het is een dromerig/zweverig nummer waar het viertal met subtiele arrangementen iets heel knaps neerzet. Zanger Frederik De Clercq kleur het nummer knap in met zijn warme, flexibele stem.

Wie af en toe eens een concert meepikt zal zeker en vast Elias Devoldere al aan het werk gezien hebben als drummer bij bands als Nordmann, Sumi, Hypochristmutreefuzz of H A S T. Dat Elias niet alleen percussie beheerst, laat hij horen in zijn solodebuut Kaiku waarop hij bijna alle instrumenten zelf inspeelde, zang incluis.

Onze favoriet op Kaiku is Parasites. Je hoort duidelijk de invloed van de bands waar de Gentenaar in speelt maar Elias weet er op een bijzondere wijze iets eigen en unieks van te maken. De song balanceert tussen dreampop en postrock en kent een mooie, verrassende overgang op het einde van het nummer.

Veel luistergenot!

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More