Niet enkel americana, maar ook avontuurlijke ingetogen composities a la David Sylvian, een gouden stem, een statement om voldoende zorg te voorzien voor kwetsbare jongeren in een harde wereld en geen raketwetenschap.
Verwarrend? Helemaal niet, luister naar onze wekelijkse Luminous Belge en alles zal duidelijk worden. Artiesten van dienst zijn The Calicos, Velvet Jesus, And Then Came Fall, Yerra Yerra en Equal Idiots.
In 2018 wonnen The Calicos Humo’s Rock Rally en in 2021 verscheen hun straffe debuutplaat The Soft Landing. Intussen liet de band de “the” vallen, en gaat het zestal door het leven als Calicos. Op 22 november mogen we het tweede album verwachten van dit gezelschap. We kregen al straffe voorproefjes uit de nieuwe plaat met The Siren, Reliving en Comedown waarop te horen is dat Calicos het anno 2024 niet enkel bij americana houden maar veel breder gaan zonder hun eigenheid te verliezen.
Dat is niet anders in single nummer vier In Motion. Op deze track mijmert zanger/gitarist Quinten Vermaelen over prille liefde en het leven nemen zoals het komt. Het nummer was een sleutelmoment tijdens het creatieve proces van het album en we horen hoe de bandleden elkaar prachtig aanvullen. Het nummer bloeit heel rustig open tot een indrukwekkende song met veel variatie en heel knappe arrangementen. In het tweede deel gaat het er iets steviger aan toe zonder aan subtiliteit te verliezen.
In Motion bezit alle ingrediënten om een klassieker te worden. Wat een krachtige meeslepende song is dit!
In januari bracht Velvet Jesus de debuutplaat Qatar uit op vinyl. Deze maand verschijnt de sublieme plaat ook op de digitale kanalen. Om dit feit te vieren brengt de band nog een parel van een single uit.
Feel More Love ontstond in een kasteel waar Christophe Vandewoude en Anton Fanneseen aantal “nachtelijke sessies” deden met enkel piano en stem. Die basis staat nog steeds centraal op deze versie maar werd verder aangevuld met sax, orgel, shimmerende gitaren, vocoders en elektronische drums. Het resultaat is vrij indrukwekkend en doet ons denken aan David Bowie’s Blackstar en de avontuurlijke ingetogen composities van David Sylvian. Dat zijn serieuze referenties maar Velvet Jesus is echt wel een band die dat niveau haalt.
Velvet Jesus is een van de best bewaarde topbands van ons land, die eens dringend in de spotlight mogen geplaatst worden. Laat je in elk geval meeslepen met deze prachtige single en koop zeker die plaat.
Vanaf oktober gaat And Then Came Fall op tournee, deze keer niet met eigen materiaal maar wel met een avondvullend programma met de songs van Carole King. Als er één iemand de straffe stem en songs van King wel aankan is het zeker Annelies Tanghe met haar gouden stem. Om deze tour wat in de schijnwerpers te zetten, krijgen we al een teaser met Sweet Seasons dat Carole in 1971 uitbracht en terug te vinden is op het album Music.
Sam Pieter Janssens en Annelies hebben van deze klassieker een meer ingetogen versie gemaakt die zeker kan tippen aan het origineel. Op het origineel staat de piano meer op de voorgrond terwijl hier de akoestische gitaar het nummer draagt. Tanghe krijgt af en toe ook de ondersteuning van Eva Hautekiet op backings wat zorgt voor een magische combinatie. Het is gewoon een heel straffe versie die And Then Came Fall hier neerzet.
Deze magische single doet ons alvast uitkijken naar de tournee.
Met hun nieuwe single Hard World zet het Hasseltse rocktrio Yerra Yerra niet alleen hun knetterende sound in de kijker, maar ook het belang van mentaal welzijn bij jongeren.
Het nummer is geschreven als één van de tracks die het theaterstuk Katvis sierden. Yerra Yerra zorgde voor de muzikale omlijsting van dit schouwspel dat op 7 mei in cc Hasselt werd voorgesteld, ter gelegenheid van de derde verjaardag van Tejo. Tejo is een dienst die gratis therapeutische begeleiding aan jongeren tussen 10 en 20 jaar biedt.
Dit nummer werd uitgekozen als sterk statement om voldoende zorg te voorzien voor kwetsbare jongeren in een harde wereld. Zangeres Inge Henrotay, drummer Robson Mangelschots en gitarist Evert Nicolaï sleutelden zorgvuldig aan deze radio-edit, die stevig en kordaat drumwerk laat horen, met warm glooiende gitaren en de zang over een harde wereld, die lieflijk en onschuldig klinkt uit Inge’s mond. De dreiging zit hem in het instrumentale, hoewel we naar het einde toe ook alle hardheid en grimmigheid horen die in een maatschappij kan leven, in het intermezzo waarin ze in duet gaat.
Een knap, catchy nummer, dat zeker tussen de oren blijft plakken en hopelijk ook in het hoofd blijft kleven, als steun voor iedereen die het even – of al wat langer – moeilijk heeft.
Equal Idiots heeft na een stilte van bijna vijf jaar een nieuwe song op de wereld losgelaten: I Am The Light. En het moet gezegd: Thibault Christiaensen is het nog niet verleerd om snedige en vuile riffs te schrijven. Ook worden regelmatig de hoge “Oh”’s bovengehaald die ons herinneren aan de kennismaking met het duo, ten tijde van Salmon Pink.
De echo’s van zijn helden zijn nooit ver weg: The CRACKUPS, maar ook alles wat van ver of dichtbij naar smerige garagerock ruikt. Denk aan The Hives, The New Bomb Turks, Oblivians… De muziek is geen raketwetenschap, maar wie kan het wat schelen.
I Am The Light rockt zoals we van Equal Idiots gewoon zijn, en dat is ook al een verdienste!