Home Belgisch Luminous Belge

Luminous Belge

by Pieter Walcarius

Fingerspitzengefühl with some drum-‘n-bass, Balkan gipsy invloeden, vette rock, een dromerige track met en lo-fi sound en zwoele beats met een lading tempowissels. Wat een combinatie deze week in onze Luminous Belge. Luisteren maar!

Artiesten van dienst zijn Butsenzeller, Sander Boury, Ramkot, Galan Galan en ECHT!

Een oersterke magneet, een weinig aan geduld en heel wat mankracht. Meer heb je niet nodig om heel wat gestolen fietsen te redden van een roestige, langzame dood in de vele kanalen en waterlopen die ons land rijk is.

Helaas is de groep mensen die zich om het lot van onze trouwe, ietwat maritieme, tweewielers bekommerd niet al te groot. Ook Butsenzeller zal je overigens niet al te vaak, met een magneet en touw ter hand, aan het lokale kanaal zien staan teneinde je stalen ros van de, fictieve, verdrinkingsdood te redden. 

Gelukkig voor ons heeft de Antwerpenaar wel een andere oplossing voor het, vaak acute, verplaatsingsprobleem. Met Fiets Is Gepikt RFX brengt Butsenzeller een geheel eigen interpretatie van Fiets Is Gepikt van de band Groendienst. Waardoor je zelfs zonder fiets alsnog, met de nodige beats ter ore, al dansend de verplaatsing huiswaarts maakt.

Met deze refix weet Butsenzeller de initiële drive van het nummer te behouden die wat alludeert naar drum-‘n-bass, iets dat we absoluut toejuichen. De muzikant laat echter zien dat door subtiele nuances toe te voegen hij de track wel degelijk naar een hoger niveau weet te tillen. Fingerspitzengefühl pleegt men dat wel eens te noemen. Als we dan al iets moeten kiezen, is het vooral de toevoeging van bas- annex cellogeluiden die voor ons echt een extra dimensie geven aan deze track van Groendienst. Maar uiteraard is de refix nog zoveel meer dan dat.

Met Fiets Is Gepikt RFX zien we een mooi staaltje Butsenzeller waarin hij zijn eigen stijl wederom op een bijzonder organische manier weet te versmelten met het werk van anderen.

Sander Boury zegt zelf dat hij geboren is als drummer, hij zit dan ook achter de drums bij Narwhal, Calm Before Psycho en Thebou. Als die-hard drummer is hij echter verder gegroeid naar multi-instrumentalist. Hij geraakte in de ban van piano en saxofoon, die hij zich voornamelijk als autodidact eigen maakte. Al snel bracht hij al zijn instrumenten samen in zelfgeschreven composities die hij uitbrengt onder zijn eigen naam.

De debuutsingle Mostar is een instrumentaal pareltje waarin een mix brengt tussen diverse genres. De track heeft een filmisch tintje en heeft ook iets melancholisch. Langs de andere kant horen we in het refrein ook wel Balkan gipsy invloeden. Het is cocktail die naar veel meer smaakt.

We kunnen alleen maar toejuichen dat Sander zijn horizons heeft verbreed en met zo’n fijne compositie voor de dag komt. We want more!

One More, de derde single uit het debuutalbum In Between Borderlines van Ramkot, is er eentje die begint met een snedig strakke riff om dan te ontspinnen in een Royal Blood-getint nummer. Net als het koninklijke duo wordt er zowaar geëxperimenteerd met synths zonder de essentie, vette rock, uit het oog te verliezen. Toch is de lokroep van de dansvloer meer dan ooit te horen.

Nieuw is dat deze song gezongen wordt door zowel Hannes Cuyvers als Tim Leyman. Ze ontpoppen zich beiden tot leadzangers van dit nummer. Dat is nieuw sinds de groep in 2021 de winnaar van Nieuwe Lichting van Studio Brussel werd.

Galan Galan is een Brusselse/Gentse band bestaande uit Sam Delhaye, Juul De Pauw, Mathis Van Renterghem, Alexander Van Vooren en Arno De Ros. Dat is alles wat we van deze nieuwe groep mogen weten. Of ze fan zijn van Frank Galan dan wel of ze meer de muziek appreciëren van bands als The The, Talk Talk of Duran Duran hebben ze ook niet laten weten.

We weten wel dat Illusion Perdues de debuutsingle is van Galan Galan en dat er nog twee singles zullen volgen. 

Deze song is alvast een mooi visitekaartje, want de heren leveren een dromerige track af met een jazzy lo-fi sound die toch wel heel warm aanvoelt. Hebben ze dan toch iets gemeen met Talk Talk?

In 2021 mochten de heten van de Brusselse band ECHT! de openingsdag van Jazzmiddelheim openen voor Portico Quartet, Dans Dans en STUFF. Het was de eerste dag dat de corona-maatregelen volledig wegvielen en ECHT! had daar de perfecte nummers voor. Vanaf de eerste beat tot de laatste veranderde de tent in een gigantische raveparty. ECHT! Was dan ook één van de hoogtepunten van de dag. 

Datzelfde jaar verscheen hun straf debuut-album Inwane waar op 5 mei het vervolg op uitkomt, die dag zal hun tweede album Sink-Along in de rekken liggen.

Vault-A is de eerste smaakmaker voor het komende album en is geïnspireerd op het gevoel dat je krijgt als je iets heel kostbaars vond. Dat gevoel gaat soms gepaard met nostalgie, met het idee dat de schat zou kunnen verdwijnen. Het nummer is opgedragen aan de werkplek van de band, de VOLTA muziekruimte in Brussel.

ECHT! vermengt invloeden van trap, bas, jazz en hiphop en trekt met die invloeden een originele wereld op. In Vault-A wordt een spanningsveld opgebouwd dat nooit echt explodeert. Door een breed klankspectrum op te bouwen met bijzondere soundscapes en daar zwoele beats, een lading tempowissels en breaks in te vermengen, krijgen we opnieuw een unieke compositie.

Veel luistergenot!

You may also like

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More