Van electropop, tot industrial en black metal: de duistere deuntjes hebben Halloween overleefd. Beluister ze in het Uitheems Geduister, deze week met nieuws van Sjöblom, Asgrauw, Killer Couture, Weltschmertz, Pitchshifter, Art Noir, Drøme en The Shallow Graves.
SJÖBLOM
De electropopformatie Sjöblom bracht op de eerste dag van de meest grauwe maand van het jaar hun nieuwe album uit. Het Zweedse duo startte in 2016 in Stockholm. Ze brachten 3 albums uit, waarop nu Dead Of Night volgde. Johan Sjöblom Eliot, ook lid van de Zweedse postpunkband The Exploding Boy en Robert Eklind, voorheen in de band Malaise laten hiermee 10 nieuwe tracks op de wereld los, met donkere, emotionele melodieën verpakt in uitgebreide elektronische texturen.
Van stuwend, pulserende songs als Fly Away With Me maar ook meer introspectieve nummers als Dead For Years. Hier en daar met een vleugje levendige pop of Britpopnostalgie! De band gaat tijdens hun komende tour op pad met het legendarische The Cassandra Complex, maar laat België daarbij aan zich voorbijgaan. Even de grens over naar Duitsland dus, als je hen live aan het werk wil zien!
Dead Of Night is digitaal en op vinyl verschenen.
ASGRAUW
Keert de Nederlandse black metalband Asgrauw terug naar het begin? Hun nieuwe album heet dan misschien wel Oorsprong, maar laat horen dat de band evolueerde. Het is hun sonische odyssee waarmee ze de luisteraars willen meevoeren naar het begin van de beschaving. Asgrauws muziek heeft altijd gefungeerd als kanaal naar het verleden, waar mythe en geschiedenis samenkomen. Ook op dit album. Elk nummer is een hoofdstuk in een grootser verhaal over creatie, macht en de ontembare geest die door de eeuwen heen blijft bestaan. Een verhaal over de zoektocht naar controle over de rijkdommen van de aarde, leidt tot de opkomst en ondergang van rijken. Dit is Asgrauws meest ambitieuze project tot nu toe, een bewijs van hun evolutie als muzikanten, maar ook als kunstenaars en verhalenvertellers.
Oorsprong is digitaal, op vinyl en tape via Zwaertgevegt verschenen en op cd via Marly Production.
KILLER COUTURE
Als je van een zwaardere industriële sfeer houdt, dan is dit album zeker iets voor jou. De nieuwe plaat van Killer Couture is geïnspireerd door de pandemische lockdowns en kreeg ironisch genoeg de titel Everything Is Normal. Door tijdens de pandemie afzonderlijk muziek te schrijven, konden Set Draven en Elliott Petrella eindelijk hun ideeën samenvoegen en ontdekten ze bij elk van hen een hardere, rauwere benadering van hun composities. Het Californsche industrialduo laat hiermee 10 agressieve, introspectieve nummers horen. De inhoudelijke thema’s op Everything Is Normal komen grotendeels voort uit de frustraties van de politieke onrust uit die tijd en uit geestelijke gezondheidsproblemen die door quarantaine werden verergerd.
Everything Is Normal is digitaal en in beperkte oplage op cassette verschenen bij Transylvanian Recordings.
WELTSCHMERZ
Er is nooit eerder een mooier Duits woord geweest dan ‘Wetschmerz’. Eentje dat zich in het Nederlands niet zo mooi laat vertalen ‘wereldpijn’. Geen wonder dat de blackmetalact van bij de noorderburen dan ook voor de Duitse versie kiest als bandnaam. Intussen is Weltschmertz al 23 jaar actief en hebben ze 2 albums op hun palmares, waarvoor III: Non Sequitur nu de opvolger is.
Hræsvelg (gitaar, bas), Valr (drums, percussie) en Galgenvot (vocals) laten hiermee slechts 6 tracks los, samen goed voor meer dan 40 minuten helse geluiden, in nummer Ego Solus ook voorzien van piano door Sonja Ninck Blok. Oergeschreeuw en brute kracht, maar genuanceerder dan de ‘doorsnee black metal’ (wat dat dan ook moge betekenen…), want we krijgen melodieus gitaarspel en af en toe zelfs ook wat helse metalzachtheid.
III: Non Sequitur is digitaal en op cd verschenen.
PITCHSHIFTER
Pitchshifter, opgericht in Nottingham in 1989, bracht heavy industrial metal en werd in hun vroege jaren als één van de grondleggers van death industrial benoemd, samen met Godflesh. We krijgen een verzameling aan nummers, die het einde van die ‘klassieke periode’ markeren, vóór een verschuiving naar de meer commerciële, beatgedreven industriële stijl vanaf het midden van de jaren negentig waar de band nu nog steeds om bekend staat.
Het label Cold Spring brengt nu voor het eerst Pitschshifers legendarische BBC-sessies uit, als ode aan de overleden, geweldige John Peel. Peel was zo’n 35 jaar lang één van de invloedrijkste (radio)deejays ter wereld. Als voorvechter van ‘alternatieve’ muziek speelde hij, vooral in het punk- en postpunktijdperk, een belangrijke rol bij de doorbraak van diverse bands. Hij speelde een belangrijke rol bij de ontdekking van popfenomenen als David Bowie, The Sex Pistols, Radiohead en Underworld. En dus ook voor Pitchshifter.
“Als je naar je Pitchshifter-albums kijkt, zul je zien dat we altijd John Peel vermeld hebben. Hij speelde een belangrijke rol bij het naar buiten brengen van de band en speelde vaak onze muziek op de radio als niemand anders dat durfde. De Peel Sessions die we deden waren een grote eer en elke keer dat ik John ontmoette, was hij altijd zo’n geweldige kerel… een legende.”, geeft frontman JS Clayden aan.
Deze ultra heavy industrial metal nummers zijn opgenomen gedurende twee sessies in de iconische Maida Vale studio’s op 28 april 1991 en 30 maart 1993 en zijn rechtstreeks afkomstig uit de archieven van BBC, met zorgvuldige remastering voor cd en vinyl.
Bandcamp / Facebook / Instagram / Linktree
ART NOIR
Art Noir, het donkere electro-/ ambient-project van Jan Weber en Nadine Stelzer, kondigt met trots de release aan van zijn allereerste single! Pas op, het nummer Hinter Der Nacht werd reeds in 1996 opgenomen en verscheen toen reeds op de Saille Compilation. Deze track, gemaakt met Cubase op een Atari en de iconische Wavestation synthesizer, vangt de geest van neoklassieke darkwave met hemelse stemmen uit de jaren negentig.
Hoewel Jan het lied omschrijft als “tegenwoordig een beetje gênant, maar toch charmant”, vertegenwoordigt het een belangrijk hoofdstuk in zijn reis. Tegenwoordig een beetje gênant. Ja, misschien omdat het enorm gedateerd klinkt. Mààr, laat het nu net een toonbeeld zijn voor de vintage electro, een rauwe uitdrukking van vroege creativiteit, en dé kans om een stukje geschiedenis te herbeleven via één nummer.
Wat het verhaal nog waardenvoller maakt, is dat je op de single ook Jan’s eigen stem hoort. Een element met een diepe persoonlijke betekenis, aangezien hij acht jaar geleden door ALS het vermogen om te spreken verloor. Deze heruitgave is zowel een eerbetoon aan die stem als een viering van de blijvende kracht van muziek.
Hinter Der Nacht is digitaal verschenen.
DRØME
Met hun shoegaze & noise rockproject Drøme creëren F. Dupouy en A. Tomeno een melancholische mix van ambient electro en atmosferische gitaren, een soundscape tussen droom en nachtmerrie, als een maalstroom die je steeds verder de diepte in trekt. Op Echoes Within krijgen we vijf nummers van de Canadezen, die heerlijk verontrustend gitaarwerk laten horen in alle urgentie die shoegaze in zich kan dragen.
Hun ep Echoes Within werd onlangs digitaal en op vinyl uitgebracht op Velouria Recordz. Fans van A Place to Bury Strangers, Slowdive en Sovjet Sovjet komen hiermee zeker aan hun trekken.
THE SHALLOW GRAVES
Het Duitse gothduo The Shallow Graves bracht deze week hun album These Hands Let Go uit. Het project is duidelijk geïnspireerd op klassieke gothic- en postpunk-acts uit de jaren tachtig en begin jaren negentig. Hun bio geeft aan dat ze desondanks toch hun eigen stijl behoudt, maar verplaats je gerust terug naar een Sisters Of Mercy-optreden in 1983. Want zo klinkt het album over de hele lijn. Een vervlogen tijdperk, verklankt alsof het nog steeds in de jaren tachtig zit.
Beklijvende zang, elektronische drums, aangrijpend melodieus en met galm doordrenkte gitaren, stuwende bas en poëtische teksten over de kwetsbare aard van het leven en de liefde, verlies en verdriet. Liefdesliedjes en drummachines. Wij zijn nog steeds fan van die ‘originals’, maar of er nu behoefte is om anno 2024 nog meer van dat uit te brengen… wij hebben onze twijfels.
These Hands Let Go is digitaal en op cd verschenen bij Wave Records.