Foto’s: Hannelore Dieleman
Fragment mocht de avond openen op deze Gentse albumvoorstelling van N.e.l & J.P. Enkele maanden geleden was het omgekeerde nog het geval. Waarom Niet? Ja inderdaad, en wil dat toevallig ook de naam zijn, van de deze avond te promoten plaat.
De jongens (van rijpere leeftijd) van Fragment vlogen er meteen in en joegen elke herinnering aan de mistige herfstnacht terstond de gezellige clubzaal van De Centrale uit.
Negen songs stonden op het lijstje en naast songs uit hun album There’s A Riot Goin’ On (2023) stonden er ook een handvol nieuwe tussen. Letterlijk een handvol (vijf): voor Fragment was het uitbrengen van hun eerste langspeler duidelijk geen eindpunt.
Dachten we bij de strakke opener Cash Flow nog sporadisch eens aan de postpunk eighties invloeden op deze band, dan deden we dit gedurende hun set steeds minder. Fragment klinkt voortaan als zichzelf en de nieuwe songs overtuigden stuk voor stuk.
Not Even Bones opende met een pianostukje maar ging toch rocken wanneer Christophe Scheire zijn duivels nog eens ontbond. Scared werd een rustpuntje, met drummer Geert Bonne uitzonderlijk op keyboard en Piet Geldhof op bas. Op rockende nummers In The End en Fake Merit mocht Philippe Gunst dan weer schitteren met zijn snedige en toch sobere gitaarstijl.
Season’s Turning was een wat rustiger nummer dat van bij de eerste beluistering overtuigde. We hopen dat Christophe niet te veel uit de slaapkamer verklapte tijdens Pray For Pain, maar als deze song pijn is, laat maar komen: ‘Sing, pray and kneel for pain’. Crawling kreeg een vuurdoop voor het Gentse publiek en deed met zijn deels gerapte teksten aan het begin van de jaren negentig denken. Aan inspiratie en variatie geen gebrek.
Om af te sluiten kwam Warzone, de recentste single van Fragment. Live werd gastzanger Luc Van Acker (van op de single) waardig vervangen door de ster van de avond, Nel Mertens. Die wàt blij was om alle stress voor haar show in het gezicht van Christophe Scheire van zich af te kunnen schreeuwen.
Fragment zit goed in zijn vel en straalt dit live ook helemaal uit. We zullen er ongetwijfeld nog van horen.
Maar dan was het de beurt aan N.e.l & J.P om met gepaste trots hun kersverse plaat voor te stellen. Terwijl de vinyl aan de merch stond te blinken, speelde de band de intro van Kom Dichter. Band, inderdaad, het duo werd deze keer geruggesteund door vrienden David Van Belleghem (o.a. Delavega en Kenji Minogue) op drums en Dirk Bryssens op de viool. Nel pakte vervolgens het podium helemaal in met haar punk-gothic-glamour eigenste zelve: ‘Vergeet even je grenzen, want je bent op een plek waar alles kan. Dus kom dichter.’
De frisse punkpoëzie in standaard Nederlands maakt de electropop van N.e.l & J.P uniek. Live kregen we – met de alternatieve energiebron genaamd David Van Belleghem op drums in tandem met JP De Brabander op bas – een krachtiger en dynamischer geluid dan voorheen, geschikt voor meer en grotere podia.
Huidhonger deed daar zijn voordeel mee en lokte de eerste danspasjes in het publiek uit, wat op en voor het podium voor heel wat lachende gezichten zorgde. Desinteresse werd gelardeerd met voorzichtige viooldrones en klonk pittig en oppeppend. JP was overduidelijk gelukkig over het samenspel tussen bas, drum en de electro backing-track.
En gelukkig werden wij er ook van, ook al is de boodschap van Nel Mertens in haar teksten soms rauw, direct en eerlijk. Maar nooit brutaal, zo is dit vat vol tegenstellingen, deze bijzonder creatieve woordkunstenaar. Baude Ogen, een knap nieuw nummer dat we pas via het nieuwe album leerden kennen, stond ook live pal.
Black And Wine legde de binnenkant helemaal bloot, maar was een bijzonder passionele en opzwepende song. In Tweelingsvlam zag Nel Mertens in haar antagonist ‘een seductieve rebel’. Beter konden we de frontvrouw zelf niet omschrijven. Zebra was heftige electropunk in muziek en woord.
De titeltrack Waarom Niet? heeft het eeuwige jeugdige vuur beet én het levenscredo van Pippi Langkous vrij vertaald: ‘Moedig zijn betekent iets doen waarvan je dacht dat je het niet durfde.’ De titel van de debuutplaat is niet zomaar gekozen, Nel predikt het volwaardige leven.
Hamartia smeekt om een vette clubmix, waar we live al een goede aanzet voor hoorden. Een moeilijke boodschap hoeft geen slaapkamergewauwel op te leveren, maar kan ook krachtig en dansbaar zijn, dat werd op deze albumrelease meermaals bewezen.
Doorbraaksingle Zelfbeeld Van Denaldie was een logisch slot van de set. En helemaal in lijn met de visie was er naast het nieuwe album ook up-cycled merch: gepersonaliseerde tweedehandskledij die met zeefdruk of aanpassingen uniek N.e.l. & J.P werd gemaakt. Als toegift kregen we nog een herneming van De Helaasheid der Dingen, de recentste single voor het duo, dat ook midden in de set al een dansbare glansrol kreeg.
Het kindje is geboren, de ouders zijn gelukkig. N.e.l & J.P klinken met live drums krachtiger dan ooit tevoren. Klaar voor een stap voorwaarts in de onafhankelijke muziekscene van Vlaanderen en aangelande gebieden.
Waarom Niet? van N.e.l & J.P is uit bij Wagonmaniac
N.e.l & J.P | Facebook – Instagram – VI.BE – Spotify
Fragment | Instagram – Facebook – VI.BE