Luminous Dash BE

Week Van De Belgische … Labels! JEZUS FACTORY RECORDS

VOOR NEDERLANDS: DRUK OP 1

Enkele maanden geleden voelden we in dit interview de heer Andrew Bennett als eens ruim aan de tand over het reilen en zeilen van zijn Jezus Factory Records. Zijn liefde voor de Belgische muziek is even groot als ons afgrijzen bij elke aflevering van The Masked Singer. Hoe groot dat dan wel mag zijn, mag je zelf invullen. Ondanks de vele obstakels waaronder: corona, Brexit en aanhoudende onderwaardering, blijft zijn liefde voor onze bands en de drift om platen uit te brengen groter dan ooit. We dan ook graag het woord aan Andrew van Jezus Factory Records.  

Wat was de drijfveer om met een label te starten?
Pure waanzin. Toen ik, in de jaren negentig, een tiener was, hadden dEUS en de Evil Superstars wel wat succes in het Verenigd Koninkrijk. Het duurde dan ook niet lang voor ik andere bands uit de zogenaamde Antwerpse scene begon te ontdekken zoals: Kiss My Jazz, Gore Slut, Dead Man Ray, Zita Swoon, Millionaire, Mitsoobishy Jacson,… Iets dat uiteindelijk ook een obsessie werd. Een paar jaar later schreef ik voor een magazine en moest ik toevallig Craig Ward interviewen. Omdat we het goed met elkaar konden vinden, hielden we dan ook contact met elkaar. Rond diezelfde tijd hielp ik ook met de promotie van enkele shows van The Love Substitutes hier in het Verenigd Koninkrijk waardoor ik onder meer flyers naar platenwinkels stuurde. Niet veel later werd ik gecontacteerd door een zekere John en Jerry van één van deze platenwinkels met het idee om iets uit te brengen van Mauro. Uiteindelijk dacht ik met een paar vrienden om misschien gewoon zelf eens iets te releasen in plaats van een ander met de eer te laten lopen. Dit resulteerde dan ook in de release van het eerste Pawlowski/Trouve/Ward album, dat overigens best wel wat aandacht kreeg destijds.

Een paar jaar later hadden mijn vrienden het gezond verstand om het voor bekeken te houden maar ik ging door. En de rest is geschiedenis zoals ze dat zeggen. Ik werd marktleider in het Verenigd Koninkrijk in het uitbrengen van, voornamelijk, Antwerpse muziek. Een markt die helaas slechts uit één speler bestaat, namelijk mezelf.

Welke muziekgenres worden op jullie label uitgebracht? Hebben jullie een voorkeur?
Ik probeer niet zozeer te denken in genres. De artiesten die ik release doen dat trouwens ook niet aangezien ze qua muzieksmaak vaak zo schizofreen zijn als maar kan. Iets dat trouwens ook voor mij van toepassing is. Het is voornamelijk de smeltkroes van invloeden met jazz insteken die de Belgische muziek zo interessant maakt voor mij. Maar ik heb doorheen de jaren al folk, drone, noise, rock en ook best wat heel poppy dingen uitgebracht.

Op welke manier geraken de artiesten bij het label en hoe selecteren jullie de muziek die jullie gaan uitbrengen?
Ik heb geluk dat, om één of andere reden, de reputatie van het label voor zichzelf spreekt. Ik heb eigenlijk nooit actief naar artiesten moeten zoeken. Meestal komen artiesten naar mij door aanbevelingen van andere artiesten waar ik al mee gewerkt heb. Vaak is het ook zo dat als ik iets release van een artiest die dan ook nog eens in duizend andere bands zit wat dan opnieuw in nieuwe releases resulteert. Ik ken de mensen waarmee ik samenwerk ook goed genoeg om hen te kunnen vertrouwen als het op het aanleveren van materiaal aankomt. Op het niveau waar ik op werk, is het denk ik belangrijk dat de artiest complete controle heeft en dat ik, als label, enkel de release faciliteer en probeer zoveel mogelijk mensen te bereiken.

Wat is jullie voorkeur van uitgave en waarom? (tape, cd, vinyl of digitaal)
Als ik het kon betalen, zou ik elke release op vinyl, cd en cassette beschikbaar maken. Ik vind dat elk label dat geen muziek releaset in een fysiek format niet echt een label is. Digitale releases vind ik zelf nogal saai en het zet me persoonlijk ook niet aan om dingen te beluisteren. Dat gezegd zijnde, zijn al onze releases wel digitaal te verkrijgen tenzij de artiest specifiek zegt dat die dat niet wil. Maar ik wil wel duidelijk stellen dat het de fysieke dragers zijn die, bij deze ietwat underground muziek, het voortbestaan van de artiest garanderen. Van de inkomsten van streamen kunnen we nauwelijks een kopje thee betalen.

Welke Belgische bands of artiesten hebben bij jullie een release die nog eens extra in de kijker mag komen?
Ik denk dat je beter kan vragen welke Belgische artiest nog geen plaat heeft gereleaset en wat extra aandacht verdient. Nu, ik vind dat alle artiesten op mijn label wat extra aandacht verdienen. Ik denk bijvoorbeeld dat het eerste album van Grand Blue Heron echt een groot succes had kunnen zijn als het op een groot label was gereleaset. Verder vind ik ook dat het eerste album van Benny Zen echt de tand des tijds heeft doorstaan als het op songwriting aankomt.

Welke buitenlandse bands/artiesten zijn bij het label uitgegeven?
In de voorbije jaren heb ik best wel wat dingen gereleaset van bands uit het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn voor mij niet echt buitenlandse bands maar voor jullie dan weer wel. We hebben onder meer de eerste paar albums en singles van Paul Hawkins & Thee Awkward Silences uitgebracht. Onze eerste deftige release was trouwens een split 7” met de voorgaande band en artieste Lil’ Lost Lou. We hebben trouwens net ook iets gereleaset van haar oude band Brazen Hussies. Echt de beste onbekende band die je ooit ter ore zal krijgen. We gaan trouwens die Brazen Hussies Anthology nog een vervolg geven aan de hand van een cover album waarop weleens wat Belgisch muzikaal geweld een bijdrage aan zou kunnen leveren…

We hebben ook de twee meest recente albums van Extradition Order uitgebracht. Het eerste album was een conceptalbum over de Kennedy dynastie en het ander was een conceptalbum over Oppenheimer. Die laatste was echt een aangrijpende release aangezien bassist Nick Boardman kort na de opnames van het album overleden is. Op de begrafenis heb ikzelf, met enkele andere labels waar de band mee had gewerkt, de koppen bij elkaar gestoken om het album zo goed mogelijk te releasen. Nick heeft trouwens zijn opvolgster nog opgeleid toen hij wist dat hij ging sterven, ze speelt tot op de dag van vandaag nog steeds bas bij de band.

Hoe ziet het label zichzelf verder evolueren?
Naar het faillissement zoals het nu aan het lopen is na de Brexit. Maar voor dat gebeurt, gaan we nog een Frans album uitbrengen van Kloot Per W dat Arbre A Filles gedoopt werd. We gaan er helemaal voor en releasen het album op zowel vinyl, cd als cassette. Het werd geproducet door Pascal Deweze en zowel Rudy Trouvé als Mauro Pawlowski passeren op het album als gastmuzikant. Het is echt een heerlijk plaat eerlijk gezegd. Elke Spinal-Tap-achtige situatie die je maar kan bedenken, heeft zich echter bij de ontwikkeling van dit album al voorgedaan. Het is dus een werk van lange adem geweest. Het zal ook echt een bepalend album zijn in functie van de toekomst van Jezus Factory Records dus haal het zeker in huis je gaat er geen spijt van hebben!

Wat is jullie succesvolste band/artiest met hun/haar/zijn/x release?
Succes moet je een beetje tussen haakjes zien bij Jezus Factory Records maar ik denk dat als het op commercieel succes aankomt dat I Am The Golden Gate Bridge van Creature With The Atom Brain het echt heel goed deed toen we dat releaseten in het Verenigd Koninkrijk. Het album, waarop Mark Lanegan trouwens te gast is, kreeg echt waanzinnig goede recensies. Creature With The Atom Brain kon dan ook op tournee in het Verenigd Koninkrijk met Jesus And Mary Chain, Mark Lanegan en Dead Weather. In de Verenigde Staten mochten ze zelfs het voorprogramma van Alice In Chains doen. Echt surrealistisch als je erover nadenkt. Maar om eerlijk te zijn bekijk ik succes niet echt door de commerciële bril. Als het gaat over artistiek succes zijn het de twee albums van A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen die me echt super veel voldoening hebben gegeven. De manier waarop die band noise, rock en jazz met elkaar wist te verweven, vind ik echt schitterend. Ook Static Moves van Sukilove beschouw ik echt als een succes en vind ik eerlijk gezegd ook één van de beste albums aller tijden.

We hebben hieronder nog enkele relevante links voorzien om je verder te verdiepen in het label en ineens ook wat heerlijke releases aan te schaffen. Butsenzeller maakte overigens enkele maanden geleden nog deze mix van Jezus Factory Records artiesten om de vijftiende verjaardag van het label te vieren. Ook een absolute aanrader om eens door de speakers te laten schallen.

JEZUS FACTORY RECORDS: FACEBOOK / WEBSITE / BANDCAMP / TWITTER

FOR ENGLISH: PRESS 2

A couple of months ago we already met up with Andrew Bennett to extensively discuss Jezus Factory Records in this interview. His love for Belgian music is as great as our horror for The Masked Singer. We’ll leave it up to you to determine how great that might well be. Despite the many obstacles among which: corona, Brexit and continued underappreciation, Andrew’s love for our bands and his eagerness to release records is stronger than ever. Now, without further ado we would like to give the floor to Andrew of Jezus Factory Records.

What made you start a label?
Pure insanity. As a teenager in the 90’s in the UK dEUS and Evil Superstars had some kind of ‘success’; I soon started finding out about the various other bands and the Antwerp scene (Kiss My Jazz/Gore Slut/Dead Man Ray/Zita Swoon/Millionaire/Mitsoobishy Jacson) and got a bit obsessed with it all. A few years later I was writing for a magazine and interviewed Craig Ward and we got on well and kept in touch. Around the same time, I helped promote a few UK shows by the legendary The Love Substitutes that Craig was in with Rudy Trouvé and Mauro Pawlowski. I sent flyers to some Record Shops and these two other guys John and Jerry got in touch about putting out something by Mauro. I figured I would give it a go and join forces and that ultimately became the Pawlowski/Trouvé/Ward album which got a decent bit of attention. A few years later they had the good sense to quit but I didn’t, and the rest is ‘history’ and I became the leading (in a field of one) UK label dedicated largely to releasing mainly Antwerp music.

What genres do you release on your label?
Do you have a preference when it comes to genres?  I try not to think too much in terms of genre and neither do the artists I put out as they are as schizophrenic in their tastes and the music they put out as I am. This melting pot of influences and fluid jazz approach is what makes Belgian music so interesting, and I’ve put out folk, to drone, noise rock and some really pretty pop stuff.

How does an artist get on the label and how do you select the music you release?
I’ve been fortunate that for some reason the ‘reputation’ of the label for some reason speaks for itself and I’ve never had to look around for artists; its always been a case of recommendations from people I already work with or the fact that every member of every band I have worked with is in a thousand other bands. I know the people I work with well enough to trust what they will come to me with. At this level I think you should be giving the artist complete control and be acting as a facilitator to get it out and looking as great as possible and reaching as many people as possible.

Do you prefer a tape, cd, vinyl or digital release and why?
If I could afford it every single release would be available on LP, CD and Cassette. I think any label that is not putting stuff out in a physical format is not a label at all. Digital releases largely bore me and if something only exists digitally it can put me off listening; not that I don’t make all our releases available that way unless an artist specifically says they don’t want that… But let’s be clear, especially in the underground, supporting the physical release is the only sustainable way as our streaming numbers barely pay for a cup of tea.

What Belgian band or artist has released a record with you that deserves some extra attention.
I think the question should be, what Belgian artist hasn’t released a record that deserves some extra attention! Certainly, if they are on my label they deserve some extra attention; and albums like the first Grand Blue Heron album that we put out ‘Hatch’ could have been large widescreen big rock successes if they were on a Major label. I also think the first Benny Zen album has really stood the test of time as a great piece of song writing.

Which foreign bands/artists do you have on the label?
So, over the years I have put out quite a few UK bands, which are not foreign to me but might be exotic to Belgium; we put out the first couple of Paul Hawkins & Thee Awkward Silences albums and singles; and actually our first ‘proper’ release was a split 7” of Lil’ Lost Lou and in fact our current release is an Anthology of one of her old bands Brazen Hussies who are seriously the best unknown band you will hear; we are actually going to follow this up with a covers album which may or may not feature several notable Belgian names… Watch this space… We also put out the most recent two Extradition Order albums; one was a concept album about the Kennedy dynasty and the other one was a concept album about the theories of Oppenheimer. It was very poignant putting that out as their bass player Nick Boardman had passed away after it was recording; a really lovely guy who was so full of life. At his funeral myself and other labels that had worked with the band clubbed together to put it out as best as we could. Nick actually trained his successor when he knew he was dying, and she plays his bass to this day.

How do you see the future of the label?
Bankruptcy the way things are going after Brexit… But before that happens, we are releasing a French language album by Kloot Per W called ‘Arbre A Filles’; we are going all out on it, releasing it on CD, LP and Cassette. It was produced by Pascal Deweze and has Rudy Trouvé and Mauro Pawlowski guesting on it, and it really is a wonderful record. Every conceivable Spinal Tap situation possible has already happened with this album and it really will be a make-or-break situation with how I go forward with the label… So please buy it, you won’t regret it!

What is the most successful release by which artist that you have released on the label so far?
‘Success’ is a very loose term with Jezus Factory but I think in terms of commercial success we peaked quite early on when we put out the UK edition of Creature With The Atom Brain – I Am The Golden Gate Bridge; a record that had Mark Lanegan on it and got rave reviews in most of the major magazines and saw the band playing with Jesus and Mary Chain, Lanegan himself and Dead Weather to packed out UK shows and then see them land a full US tour with Alice In Chains. Pretty surreal when you say it out loud… However, I never really think of success in that way; in terms of artistic success both A Clean Kitchen Is A Happy Kitchen albums gave me immense satisfaction in terms of blending noise rock with jazz and putting out Sukilove ‘Static Moves’ which is quite simply one of the greatest albums of all time.

Here below we have provided you with some relevant links for you to completely submerge yourself in this fine label and to buy some of their excellent releases while your at it. For your information, a couple of months ago Butsenzeller made this mix complete compiled of Jezus Factory Records artists to celebrate the label’s fifteenth birthday. Definitely give that a blast through your speakers as well!

JEZUS FACTORY RECORDS: FACEBOOK / WEBSITE / BANDCAMP / TWITTER

Mobiele versie afsluiten