Dit jaar strijden 144 artiesten in het muziekconcours Sound Track voor de grote prijs. Of ze winnen, hangt grotendeels af van hun vermogen om het publiek te overtuigen. Luminous Dash heeft zich tot missie gesteld om alle 144 deelnemers via een interview aan je voor te stellen. Duik met ons mee in de Sound Track-files…
The Muttons is een viertal dat schreeuwt, huilt en je bij de lurven grijpt met hun donkere (post)punk/garage sound. Verwacht zweet, misschien een bloedneus, en vooral chaos op het podium. Op 11 oktober stormen ze Cactus Club in Brugge binnen

Hoe is The Muttons ontstaan?
The Muttons begon eigenlijk in een kelder in Sijsele. Michiel (gitaar) en Wout (bas) leerden elkaar kennen via een muziekproject op de middelbare school en raakten al snel aan de praat over bands en gitaren. Ze hadden meteen een klik qua muzieksmaak en begonnen na de lessen te jammen in Wouts keldertje. Gewoon wat rommelen, covers spelen, lawaai maken. Al snel ontstond het idee om eigen muziek te maken.
Wout speelde oorspronkelijk drum, maar wilde liever bas spelen. Dus gingen ze op zoek naar een drummer en een zanger, en vonden die snel in Ward (drums) en Merlijn (zang). Ward en Michiel kenden elkaar al sinds hun kindertijd: toen ze zeven waren, ontmoetten ze elkaar in Frankrijk en sindsdien hielden ze contact en speelden samen hun eerste noten. Zo had de band ineens vorm gekregen.
Toen iedereen ging studeren in Gent, belandden we na een nachtje uit bij Muziekcentrum Kinky Star. Daar hoorden we voor het eerst over het Jongeduld-project, dat beginnende bands ondersteunt en begeleidt bij hun eerste stappen in de muziekwereld. Voor ons, rechtstreeks van de schoolbanken, was dit precies wat we nodig hadden. Kinky Star leerde ons hoe het eraan toegaat, en zo begon ons avontuur als band. Veel liefde naar Kinky Star!
Vanwaar komt de naam?
De naam The Muttons is een woordspeling op het dialectwoord muttn, wat idioot of onnozelaar betekent. Toevallig betekent mutton in het Engels ook schapenvlees. Je zou het dus kunnen vertalen als “De Idioten” of “De Schapenvleesjes”… kies zelf maar, haha.
Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Michiel en Wout ontmoetten elkaar via een muzikale omweg, zoals eerder beschreven. Maar het verhaal van de band gaat nog verder terug: Ward en Michiel kenden elkaar al sinds hun kindertijd, toen ze toevallig met hun ouders in dezelfde chambre d’hôte in Zuid-Frankrijk belandden. Sindsdien zijn ze altijd vrienden gebleven.
Merlijn schreef nummers en was op zoek naar een band, terwijl wij een frontman zochten. Via het Poppunt-platform, een soort muzikanten-tinder avant la lettre, plaatsten we een oproep: “epische frontman gezocht”. De rest is geschiedenis.
Hoe zouden jullie de muziek omschrijven?
Post-pop-jazz fusion-electro-garage-funk… of gewoon een samenraapsel van nummers waar we content mee zijn.
Wat zijn jullie dromen?
We zijn volop bezig met onze debuutplaat, waarin we echt ons hart en ziel steken. Onze grootste droom is om die plaat helemaal af te werken en er iets krachtigs van te maken. Sound Track winnen zou ons helpen de juiste contacten, tips en tricks te krijgen om de release succesvol te maken. En wie weet waar het ons brengt. Eén ding is zeker: we willen er een stevige tour aan vastknopen en later terugkijken met: “Amai, dat waren nogal tijden”.
Wat zijn jullie sterke punten?
Onze kracht zit vooral in onze veelzijdigheid. Dankzij Merlijns stem kunnen we veel kanten op: van rauw en luid roepen tot intieme, emotionele nummers die klein en breekbaar zijn. Zo zijn we niet zomaar een band die alleen knallende nummers brengt, al hebben we die natuurlijk ook.
We begonnen een aantal jaar geleden echt van nul, met de kleinste shows, en hebben ons stap voor stap opgewerkt. Nu spelen we vaak op plekken waar we vroeger alleen van droomden en merken dat we een trouwe fanbase opbouwen. Dat is geweldig om te zien en bevestigt dat we goed bezig zijn. Elke nieuwe tour denken we: “Dit kan niet zotter”, en toch wordt het telkens nog zotter. Hoogtepunten dit jaar waren onder andere headliner zijn op Copacobana, voorprogramma van Black Box Revelation in een volle Trix en ons eigen sold-out festival in de Charlatan.
In het begin ging het vooral om plezier, en dat is nog steeds zo. Alleen pakken we het nu een stuk serieuzer en professioneler aan, zonder dat het plezier minder wordt. Integendeel, het is misschien zelfs groter geworden.
Als jullie één nummer uit de punkgeschiedenis zelf hadden willen schrijven, welk zou dat zijn?
Bohemian Rhapsody.
Wat vinden jullie belangrijker: de energie op het podium of de perfectie van de opname?
Beiden. Energie op het podium maakt een show magisch: als het publiek mee is en het vonkt, gebeurt er iets bijzonders. Tegelijk willen we muzikaal sterk blijven staan. Energie zonder niveau is chaos, niveau zonder energie is saai. Het is die combinatie die we zoeken en waar we elke show aan werken.
Welke boodschap proberen jullie via muziek over te brengen?
Er is niet één specifieke boodschap. Sommige nummers, zoals SHEEP of PIRATES, bevatten een boodschap, maar dat is niet ons doel. Elk nummer start vanuit een emotie of gevoel dat we willen vastleggen. Tijdens het schrijfproces draait het vooral om dat gevoel; een boodschap komt later, als het er vanzelf in past.
Wat is de gekste ervaring die jullie al op het podium hebben meegemaakt?
Ooit speelden we een show zonder vaste mixer. Alles ging prima… tot ongeveer twee nummers ver. Plots begon het overal te fluiten en feedbacken. We probeerden het te signaleren, maar de geluidsman was verdwenen: frieten gaan halen, geen mop. En alsof dat nog niet genoeg was, bleek na de show ook onze USB-stick met opkomstnummers spoorloos. Sindsdien werken we met een vaste mixer: Lukja. Hij gaat niet voor frieten lopen en steelt geen USB-sticks. Alleen ons hart soms een beetje, hihi.
Hoe ziet een typische repetitie eruit – chaos of strak georganiseerd?
Beiden. Het belangrijkste is dat we goeie maten zijn. Samen pinten drinken hoort er minstens even hard bij als het doorspelen van de setlist. Soms begint het als repetitie en eindigt het als caféavond, soms omgekeerd. Die georganiseerde chaos zorgt juist voor de leukste muzikale ideeën en werkt voor ons perfect.