Dit jaar strijden 144 artiesten in het muziekconcours Sound Track voor de grote prijs. Of ze winnen, hangt grotendeels af van hun vermogen om het publiek te overtuigen. Luminous Dash heeft zich tot missie gesteld om alle 144 deelnemers via een interview aan je voor te stellen. Duik met ons mee in de Sound Track-files…
Max Forage combineert downtempo grooves, triphop en experimentele invloeden tot een hypnotiserend geheel. Baszware ritmes, intrigerende zang en flarden postpunk en blues creëren een unieke sound die even herkenbaar als vernieuwend is. Op 4 oktober te ontdekken bij JH Plug-in in Leopoldsburg.

Hoe is Max Forage ontstaan?
Max Forage is het muzikale project van de Belgische artiest Max Winters. Vanuit zijn rurale omgeving verweeft hij invloeden van het platteland met hedendaagse muziekstijlen en culturele referenties. Na zijn studies werkte Max jarenlang aan een eigen sound. Als songwriter, multi-instrumentalist en producer nam hij alle instrumenten en zang voor zijn rekening. Met een berg aan materiaal zocht hij de samenwerking met Jasper Segers (Sylvie Kreusch, Jaguar Jaguar, …), die de mix verfijnde en samen met Max de productie verder uitbouwde.
Vandaag staat Max Forage voor een opzwepend geluid dat triphop en alternative een vernieuwende twist geeft, met een duidelijke (Bel)pop-gevoeligheid. Intrigerende zanglijnen grooven op breakbeats, met hints van postpunk. De stijl is bass-heavy en rhythm-driven, geïnspireerd door onder meer Massive Attack, Young Fathers, Yves Tumor, Fever Ray, Dean Blunt en Fontaines D.C.
Vanwaar komt de naam?
De naam Max Forage verwijst naar een type graszaad dat op Max’ ouderlijke boerderij wordt gebruikt als veevoer. Tegelijk betekent ’to forage’ rondtrekken, op zoek naar iets eetbaars of bruikbaars. Die dubbele betekenis vat perfect samen wat kunstenaarschap inhoudt: voortdurend op zoek gaan naar nieuwe bronnen van inspiratie. In het Frans betekent ‘forager’ bovendien ‘diepteboren’, een sterke metafoor voor het delven naar ruwe muzikale materialen.
Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Max (gitaar & zang) en Pieter Vochten (keys) ontmoetten elkaar op de PXL Hogeschool, en vooral tijdens lange avonden in de Muziekodroom en Forty Five. Stef Pennemans (gitaar) leerde Max kennen als collega bij CC De Adelberg, waaruit snel een hechte vriendschap groeide. Mien Heyvaert (drums) is het lief van een jeugdvriend van Max. Lena Thys (bas) stapte na een topconcert van Lupagangang in de Beursschouwburg meteen mee in het project. Ondertussen repeteren ze al meer dan een jaar samen en zijn ze uitgegroeid tot een hechte band.
Hebben jullie al een muzikaal verleden of is dit je eerste band?
Pieter speelde eerder bij The Color Grey, Portland en Noa Lee. Mien drumt bij Uwase, Mekdrdr, Tranen en anderen. Lena speelt bij Lupagangang en Gos Rosling. Stef speelde bij Bounty en Koala Disco. Max heeft een verleden bij Hugs of the Sky (fka The Insect Soldiers of the Sky).
Hoe zou je de muziek omschrijven?
Max Forage brengt een frisse kijk op triphop, gedreven door downtempo grooves en experiment. De muziek voelt als een ontmoeting tussen de tribale sfeer van het platteland en de scherpe randjes van de stad: donkere ritmes, intrigerende zang en een (Bel)pop-gevoeligheid. Breakbeats drijven de stem voort, terwijl echo’s van postpunk, vroege blues en voodoo-elementen opduiken. Het resultaat is baszwaar, ritmisch en hypnotiserend. Denk aan de meeslepende diepgang van Massive Attack, het rauwe experiment van Young Fathers en Fever Ray, de gelaagdheid van Dean Blunt, en invloeden van Yves Tumor en Fontaines D.C.
Wat zijn jullie dromen?
Coole clubshows spelen, festivals aandoen en Belpopgeschiedenis schrijven.
Iedereen die meedoet aan Sound Track wil natuurlijk winnen. Wat zijn jullie sterke punten?
Een brede, vernieuwende sound, een strakke liveshow en sterke muzikanten.
Wat is het vreemdste dat ooit is gebeurd tijdens een repetitie?
Onze gitarist stond klaar om te repeteren in Het Depot in Leuven, terwijl de rest klaarstond in Hasselt bij PXL Music.
Wat is jullie guilty pleasure in de bus?
It Ain’t Over ‘Til It’s Over. van Lenny Kravitz.
Welke bands hebben jullie beïnvloed?
Massive Attack, Fever Ray, Young Fathers, Dean Blunt, Arca, Bar Italia, Fontaines D.C., Mount Kimbie, maar ook Evil Superstars, dEUS, Millionaire en Soulwax.
Hoe ontstaat een nieuw nummer?
Max schrijft en producet de nummers in zijn tiny house in de velden van Linde-Peer. Met de band vertalen we die producties naar een liveversie, waarvan elementen vaak ook hun weg naar de plaat vinden.
Wat hopen jullie te bereiken met Sound Track?
Sound Track is niet zomaar een muziekwedstrijd. De winnaars krijgen een jaar lang coaching en begeleiding op maat. Als jonge band kijken we enorm uit naar de workshops en opleidingen die ze aanbieden. Die ervaringen zijn van goud waard voor ons: ze bieden ons de kans om werkelijk te groeien als band.