Dit jaar strijden 144 artiesten in het muziekconcours Sound Track voor de grote prijs. Of ze winnen, hangt grotendeels af van hun vermogen om het publiek te overtuigen. Luminous Dash heeft zich tot missie gesteld om alle 144 deelnemers via een interview aan je voor te stellen. Duik met ons mee in de Sound Track-files…
Gaea speelt met ritmes, klanken en teksten die tegelijk vertrouwd en verrassend aanvoelen. Met vijf topmuzikanten, Wouter Van Asselbergh, Nathan Ysebaert, Kim Eldarova, Mathijs Steels en Jill Willems, smelten invloeden van Sly Stone tot Mr.Oizo samen tot iets energiek en eigenzinnig. We spraken met hen over hoe Gaea ontstond, hun muzikale invloeden en wat er achter de schermen gebeurt tijdens de repetities. Gaea speelt in Club Wintercircus in Gent op 28 september.

Hoe is Gaea ontstaan?
Gaea bestaat uit drie kwart van de band Shht (Wouter Van Asselbergh, Mathijs Steels en Nathan Ysebaert) plus twee ongelooflijk getalenteerde nieuwe leden: Kim Eldarova en Jill Willems. Na Shht startte James de Graef Loverman, en recentelijk besloot Wouter (Van Asselbergh) de draad weer op te pakken, dit keer met het nieuwe project: Gaea.
Vanwaar komt de naam?
Gaea is de godin van de aarde, geboren uit de Chaos. Klinkt passend voor een band die zowel stevig als verrassend is.
Hoe hebben jullie elkaar leren kennen?
Wouter, Mathijs en Nathan speelden al jaren samen bij Shht. Kim was ooit mijn studente op MUDA, en Jill zag ik optreden bij Frans Kalf. Zo goed dat ik hem er gewoon bij móest hebben. Dat kostte wat moeite (en geld), maar het is gelukt. Het resultaat: een mix van doorwinterde en frisse muzikanten.
Hebben jullie al een muzikaal verleden, of is dit je eerste band?
Wouter speelt ook bij Tsar B, Fulco, Tamikrest en Hihats in Trees.
Nathan bij The Wild Classical Music Ensemble, Dressed Like Boys, Fou en Blue Gene.
Mathijs bij Ciska Ciska, Camillo en Fou.
Kim heeft haar eigen project Eldarova.
Jill bij Frans Kalf, Lukja en It Was a Storm.
Kortom: 15 bands in totaal. Probeer die maar eens allemaal te voeden.
Hoe zou je de muziek zelf omschrijven?
Een mix van 1972 en 2033. Denk Sly Stone, Paul McCartney én Mr.Oizo.
Wat zijn jullie dromen?
Vrede op aarde. Simpel, groots en ambitieus.
Iedereen die meedoet aan Sound Track wil natuurlijk winnen. Wat zijn jullie sterke punten?
Echte drums, valse drums. Echte gitaren, valse gitaren. Echte basgitaar, valse basgitaar.
Leden met veel spieren, leden met weinig spieren, leden met kort haar, leden met lang haar.
Iedereen komt aan z’n trekken. Ideaal: muziek die voelt alsof je het altijd al kent, maar tegelijkertijd nog nooit gehoord hebt.
Hoe komt een nieuw nummer tot stand?
Inspiratie slaat soms plots toe. Dan moet je alles meteen eruit persen, anders achtervolgt dat idee je maandenlang zonder resultaat. In dat eerste moment ligt het meeste voor het rapen, als laaghangend fruit. Sommigen noemen het een bijna telepathische connectie met het goddelijke. Soms loont het echter wél om een idee maandenlang te volgen. Spannend, frustrerend, maar altijd leerzaam.
Welke bands hebben jullie beïnvloed?
Sly and the Family Stone, Little Simz, Paul McCartney (& Wings), Mr.Oizo, M.I.A., The Normal, Tinariwen, Outkast.
Als jullie instrumenten konden praten, wat zouden ze dan zeggen?
“Hit me baby one more time.”
Digitaal, vinyl, tape of cd?
Digitaal in de auto.
Vinyl in de disco.
Tape in de studio.
Cd op vakantie.
Wat is het vreemdste dat ooit is gebeurd tijdens een repetitie?
Oorspronkelijk waren we niet geselecteerd voor Sound Track. Maar nadat we ons spaargeld bijeenlegden en op repetitie als ‘smeergeld’ aanboden aan de jury, werden we alsnog opgenomen in de selectie. Of we genoeg geld en geluk hebben om het tot de finale te schoppen, laat ik nog even in het midden.