De tweede dag van de Gentse Feesten eist bij sommige feestgangers reeds zijn tol. Vermoeide benen, en bij anderen dan weer een lever die zijn protestmars aanvangt. Feit is dat de carrousel volop verder draait en ook wij waren weer op pad. Het centrale aandachtspunt was de Afsnis bij Sint-Jacobs waar STAKE van plan was om de bruine muziekkroeg wat te verbouwen. Bedeesd en bang voor verscheurde ledematen als we waren, bleven onze voelsprieten op zaterdagavond naar de Kinky Star gericht. Aangekondigd als de wave night. De donkere mascara was niet echt merkbaar, en dat heeft alles te maken met het feit dat de organisatoren als geen ander weten dat wave een zeer ruim begrip is. Hoorde je op de Vlasmarkt vanuit de dj-toren de ene kleffe technotoon na de andere (waarom moet dat nu per se op het meest alternatieve plein van ons koninkrijk?) was dat in de Kinky (gelukkig) eventjes anders.
De Gentse Feesten en de Brugse band Sunflower zijn een geslaagd huwelijk. Amper 20 uur na de show afgelopen vrijdag in de Trefpunt-Spiegeltent gaf de postpunkformatie alweer acte de présence in 9000 Gent. In een volgelopen Kinky Star werd het publiek eens te meer moeiteloos ingepalmd met fors galmende postpunk. Het vijfkoppige Sunflower onderscheidt zich van de grijze massa door de energieke podium act van Brent De Wulf en door een geheel eigen sound. Een groepsgeluid dat zorgvuldig uit de buurt blijft van ieder denkbaar cliché uit het genre. Klinkt bij momenten nogal onorthodox maar vooral zoals postpunk klinken moet: veelgelaagd, onvoorspelbaar, energiek en behoorlijk desperaat. Zoals in Stay. Twee maal op de playlist tijdens de Feesten en twee maal uitstekend. Een eigentijdse Ne Me Quitte Pas voortgestuwd door een dwingende bas en omsingeld door fors klaterende gitaarpartijen. Verschillende invloeden laten samensmelten tot één organisch geheel lijkt wel het handelsmerk van de Bruggelingen. Monica, waarmee de Kinky Star-passage werd afgesloten, vormt daar het ultieme bewijs van. Een interessante Tool meets Cocteau Twins – oefening die het orgelpunt betekende. Niet evident, niet makkelijk, wel (zeer) geslaagd.
Voor Kevin Strauwen was het zeker niet zijn debuut in de Kinky Star en dat bleek ook. Vooraan verzamelde een schare fans die geen seconde stil stonden, van bij het eerste nummer Revelation tot de knappe afsluiter Push. Met zijn soloproject True Zebra joeg hij negen dansgrage elektrorocknummers door de zwoele, kinky ruimte. Anti-pop besmet met new wave-, industrial- en dance-invloeden. De hypno-herhalingen in Delirious en Push, de Nine Inch Nails-sound die bij de meeste nummers niet ver weg klinkt, het noisy klinkende Shame en de evengoed sterk afgelijnde klanken waar een koude wind door woei in Under Control … De rode lipsticklijn langs zijn aders getekend, leek hij gewoon over te dragen op het publiek. Met een energetische podiumpréscence verloor hij geen seconde de interactie met zijn publiek, waarmee hij zijn blikken deelde, hen liet meedrijven op zijn bewegingen en er ook even midden in ging staan. Een performer is hij. Hij lijkt doorleefd van wat hij doet en de emoties in zijn nummers zijn echt, waardoor dit optreden streelde als stille schreeuwen.
Met Use Knife, het nieuwe project van Stef Heeren (Kiss The Anus Of A Black Cat) en Kwinten Mordijck (Manngold, Hypochristmutreefuzz…) werd de Wave Night afgesloten. Een indrukwekkend muurtje van analoge en modulaire elektronische machinerie werd met liefde neer geplant op het kleine podium. De heren brachten in februari hun geprezen debuutsingle For Helvede uit en brachten vannacht meer van dit. Hoewel de teksten uit hun vrijdenkende leven leken te komen, werden we emotioneel toch niet echt bij ons nekvel gegrepen, wat wellicht meer over onszelf zegt dan over Use Knife. Maar… wat ze brengen is technisch zo sterk opgebouwd, klinkt clean, strak en vernieuwend onconventioneel! Donker bruisende dancetracks in een nieuw newbeatjasje met opduikende postpunkritmes, pop als we er experimenteel mogen voor zetten, elektro als het uniek mag heten… De Kinky Star durfde het begrip ‘wave’ vannacht ruim inkleuren en dat mogen en kunnen ze. Wel, laat Use Knife dan gerust die nieuwe elektronische golf in de wave-wereld wezen. Het publiek leek er volledig klaar voor!
Eens buiten leek de zon zich voor te bereiden op haar hittegolf. Dat deden wij ook, richting slaapkamer, 8 dagen feesten zijn immers nog lang….
Wouter De Sutter/Nel Mertens/Didier Becu