Rock Olmen 2025 vond plaats op vrijdag 25 en zaterdag 26 juli in het pittoreske Olmen, een deelgemeente van Balen in de Kempen. Wat in 1991 begon als een kleinschalig evenement onder de naam Minirock, groeide stelselmatig uit tot een volwaardig alternatief muziekfestival met nationale en internationale uitstraling. In de beginjaren lag de focus op jong lokaal talent, maar doorheen de jaren trok het festival ook grotere namen aan, zonder zijn gemoedelijke en eigenzinnige sfeer te verliezen. Het tweedaags festival staat bekend om zijn mix van alternatief nationaal en internationaal talent naast enkele gevestigde namen.

Triggerfinger, Starsailor en Equal Idiots domineerden de affiche op de eerste festival dag, samen met onder andere Psychonaut, Marathon, Alice Mae, Tangled Horns, Koala Disco, Itches, Eppo Janssen, Nightfunk en anderen.
Op tweede dag stonden grootheden zoals Supergrass en Das Pop op het podium, aangevuld met bands als ILA, Ramkot, Isaac Roux, Peuk, The Priceduifkes, Yesnomaybe, RANT., Spare Kid en Delinquency.
Het festivalterrein bood plaats aan ongeveer 4.000 bezoekers, verdeeld over drie podia met uiteenlopende muziekstijlen, van indierock tot elektronica en punk. Eén podium was gereserveerd voor dansgerichte DJ‑sets.
Rock Olmen profileert zich als een sfeervol alternatief voor grote Belgische podia en biedt een podium aan artiesten die balans brengen tussen gevestigde waarden en opkomend talent. Het festival bewees opnieuw waarom het in Vlaanderen opvalt als een charmant, gedurfd en artistiek relevant festival voor muziekliefhebbers in de alternatieve scene.
Itches opende het festival en brengt sinds 2020 rauwe en energieke “Carapunk”: een wilde mix van garagerock, 60s freakbeat, oerpunk, krautrock en lo‑fi jangle – doordrenkt met een DIY-spirit die sinds hun debuutalbum Two Flies In One Clap (augustus 2024) veel aandacht kreeg.
Koala Disco is een vijfkoppige band uit Lommel die post‑punk combineert met psychedelische, new wave‑invloeden – energiek, experimenteel en direct herkenbaar op elk podium. Ze wonnen in 2024 de publieksprijs van Humo’s Rock Rally en de hoofdprijs bij Jonge Wolven, en verworven daarmee een leidinggevende plek in de Belgische undergroundscene.
Tangled Horns brengt een combinatie van garage rock, grunge en stoner, doordrenkt van een intieme jaren ’90-energie — live razend intens en eerder rauw dan gepolijst. Hun album Lighter (januari 2024) markeerde een groei naar introspectie en scherpere songwriting zonder in te boeten op hun kenmerkende brute power.
Alice Mae won in 2025 De Nieuwe Lichting van Studio Brussel en vestigde ze zich als opkomend talent in de Belgische muziekscene. De band brengt een stevige, eerlijke alternatieve rock die duidelijk gesmaakt werd door de talrijk aanwezig fans.
Marathon is een hevig post‑punk/shoegaze‑collectief uit Amsterdam. Hun muziek voelt als een “wall of sound” vol rauwe emotie en urgentie, zoals te horen is op hun debuutalbum Fading Image (april 2025).
Starsailor vierde hun 25-jarig bestaan met een sfeervolle en emotionele set op Rock Olmen. De Britse alt-rockband bracht tijdloze klassiekers als Alcoholic, Tell Me It’s Not Over, Silence Is Easy en Four to the Floor wat perfect paste bij de sfeer van het festival en luid werd meegezongen door de voltallige weide.
Cobra The Impaler bestaat uit muzikanten van onder andere Aborted, Megadeth en Soilwork. Ze combineren zware riffs met melodieuze hooks en complexe songstructuren, geïnspireerd door de New Wave of American Heavy Metal. Hun debuutalbum Colossal Gods (2022) werd gevolgd door Karma Collision (2024). Beide albums ontvingen positieve recensies en benadrukken de band als een opkomende kracht binnen het moderne metalgenre. Talrijke metalfans waren dan ook afgezakt naar De Stoot podium en toonden hun support aan de band.
Het garagepunkduo Equal Idiots voorstellen is totaal overbodig; Thibault Christiaensen (gitaar en zang) en Pieter Bruurs (drums) spelen, zoals de vorige jaren, op verschillende festivals en staan bekend om hun liefde voor stagediven en crowdsurfen. Het publiek werd aangemoedigd om te “surfen” wat dan ook direct werd opgevolgd door de opgezweepte massa.
Onder het motto “hard, harder, harst” mocht de Belgische progressieve post-metalgroep Psychonaut het De Stoot podium afsluiten op vrijdag. Hun set met gelaagde en filosofisch geladen songs zoals Tool en Amenra zorgde ervoor dat de weide volledig gevuld was door zowel oude en nieuwe fans.
Triggerfinger sloot de eerste festivaldag van Rock Olmen 2025 af op de Main Stage met een krachtige en meeslepende festivalshow waarin Ruben Block, Mario Goossens en bassist Geoffrey Burton het publiek meevoerden met stevige riffs, meezingers en rauwe energie. Verwachtte hoogtepunten waren vaste favorieten zoals I Follow Rivers, All This Dancin’ Around en Perfect Match; nummers die de legendarische Belgische rockband keer op keer overtuigend neerzette in hun 2025-tour. Deze band was één van de vele redenen waarom deze vrijdag volledig was uitverkocht.
De tweede festivaldag werd geopend op het kleinere De Stoot podium door Delinquency.
RANT. opende de Main Stage met hun ruige mix van 90’s-stijl stoner-, garage- en psychpunk, een sound die perfect paste bij de avontuurlijke festivalmix van opkomend alternatief en rauwe energie. Hun live set stond bol van rauwe intensiteit en maatschappijkritische lyrics, geïnspireerd door vervreemding in de moderne samenleving wat het publiek meesleepte in een bonkende, bevrijdende festivalervaring.
De Nieuwe Lichting van Studio Brussel 2024 winnaar Yesnomaybe drukten hun stempel op Rock Olmen met een rauwe en energieke punkrockset – het afgespannen geluid van rollende drums en schurende riffs zorgde voor een intense festivalervaring. Deze band, bekend van nummers zoals Hypnagogic, Fuck the Police en Ugly Protection, speelde een set vol compromisloze attitude en adrenaline; een optreden dat het publiek definitief wakker schudde en de festivalavond stevig op gang bracht. Punkcultuur in haar meest explosieve vorm !
Spare Kid speelde een energierijke set op het De Stoot podium. Hun rauwe, improvisatiegerichte stijl en dynamische podium presence maakten indruk in de line-up vol jong talent. Bands als deze passen perfect in de filosofie van het festival: intens, opkomend rocktalent dat het intieme karakter van het festival versterkt met eigenzinnige alternatieve muziek.
Isaac Roux zorgde op de Main Stage voor een dromerig rustpunt tussen al het gitaargeweld, met zijn zachte stem en melancholische nummers. Zijn sterke liveband, met opvallende trompetaccenten, gaf de set extra finesse en liet het publiek even wegdromen.
The Priceduifkes, het Kempense punkfenomeen, speelden hun kenmerkende mix van gritty punkrock, volle moshriffs en podiumenergie op het De Stoot podium. De band zette de toon met rauwe intensiteit, stevig tempo en publieksparticipatie waarbij ze hun twintigjarige punk-erfgoed duidelijk lieten voelen. De crowd warmde op na de opener en tegen het hoogtepunt barstte de eerste moshpits los.
ILA bewees op Rock Olmen opnieuw waarom ze tot de sterke live bands van het moment behoort. Ilayda Cicek imponeerde met haar ruwe, intense vocals en meeslepende grungevibes, waarbij fragiliteit en kracht moeiteloos in elkaar overvloeiden. De set kende ademruimte maar bleef strak, met als uitschieter het herkenbare Leave Me Dry. Cicek deinsde er niet voor terug om ook haar stem te gebruiken voor een scherpe politieke boodschap, wat de intensiteit van het optreden nog versterkte.
Geen Last Hounds op Rock Olmen. Wie? Ja, we weten het ook niet. Maar ze hadden familieproblemen, konden niet komen en dan bel je in dat geval volgens Jacky Willems Ghostbusters-gewijs naar Peuk. Eerlijker en rauwer kon het niet. Volgens een Instagram-filmpje zal er nooit een Belgische band zo dicht bij Sonic Youth zitten als Peuk. Woorden die kloppen. Compromissen zullen ze nooit maken. Peuk is de muzikale middelvinger die deze wereld verdient. Melodisch, luister gewoon naar Good Old Ways. Weergaloze noise, laat je onderdompelen in Inconvenient. Niemand die op dat moment aan Last Hounds dacht. Wij ook niet.
Na bijna vijftien jaar stilte keerde Das Pop deze zomer terug naar de festivals, met frontman Bent Van Looy die overliep van enthousiasme. Hun speelse, veelzijdige set wisselde aanstekelijke hits af met minder bekende nummers, en bereikte een hoogtepunt met een extra lange versie van Never Get Enough. Ondanks een korte technische onderbreking bleef de sfeer erna onverminderd vrolijk en bewees de band dat ze live nog altijd kan overtuigen.
Het Gentse powertrio Ramkot mocht De Stoot stage afsluiten met een explosieve show vol rauwe energie en dansbare riffs. De band leverde, zoals verwacht werd door het publiek, een indrukwekkend rockmoment dat naadloos aansloot op de opgebouwde festivalspanning, als opwarmer voor de afsluiter van het festival op de Main Stage.
Supergrass bracht een onvergetelijke headline-show op de laatste festivaldag van Rock Olmen 2025 met een energieke, overtuigende set vol nineties-nostalgie. Ondanks een stevige regenbui bleef de band moeiteloos overeind met herkenbare hits als Alright en Pumping on Your Stereo. De lichtshow, het enthousiasme en de strakke sound bewezen dat hun livereputatie nog steeds volledig terecht is. Het publiek – vooral de fans van het eerste uur – genoot zichtbaar van een optreden dat zowel fris als vertrouwd aanvoelde. De Britten bewezen dat hun livestatus – zelfs decennia na hun hoogtijdagen – nog voluit relevant is.