Al 225 verschillende Belgische nummers hebben dit jaar in onze Luminous Belge gestaan! Deze week is dat niet anders met opnieuw vijf toppers. De artiesten van dienst zijn Whorses, SYMEN, Glitterpaard, Bad Koda en Jelle Van Giel Group. Let the music play!
Het verhaal van deze Kortrijkzanen begon ergens in 2017. Beginnend in de vele bruine muzikale kroegen zoals elke band dient te doen, maar later op het prestigieuze Sonic City en in de Ancienne Belgique, Trix, Vooruit en VOLTA. Whorses speelde in het voorprogramma van Belgische cult bands als STAKE, Brutus en Raketkanon. Nu is het tijd voor de dubbelsingle Soy Cuck en Shaking van hun debuutplaat die we mogen verwachten in april 2022.
Met Soy Cuck worden we getrakteerd op een stevige portie noiserock waarbij Whorses je zonder enige moeite mee sleurt in hun waanzin. Headbangend, met ruige en retestrakke riffs ontploft het nummer maar gaat met perfecte timing moeiteloos over naar weloverwogen rustmomenten. Dat Whorses zichzelf ook weer niet te serieus neemt bewijst de humoristische clip.
De Leuvense artiest SYMEN releaset binnenkort zijn debuutep Tired, maar eerst krijgen we nog de single Someday.
SYMEN begon op 14-jarige leeftijd gitaar te spelen op zijn vaders gitaar. Puur op gehoor. Toen hij 16 was, schreef hij al zelf teksten en begon hij bij een covergroep. Later speelde hij ook bij Lous And The Yakuza.
Someday begint rustig met enige tristesse en vertwijfeling. Terwijl de beats stilaan opgedreven worden, wordt het nummer echter krachtiger en zelfs behoorlijk dansbaar. Knappe track die volgens ons ook wel de nodige airplay verdient!
Het zijn leden van Mintzkov, Wardrobe, Millionaire, Portland en Marble Sounds die onder het pseudoniem Glitterpaard die avond hulde brachten aan de overleden alternatieve held. Sparklehorse-nummers spelen in een Trix Club die tot de nok gevuld werd met Linkous-fans. Sommigen zouden het een vergiftigd geschenk genoemd hebben, maar tot onze grote vreugde wist Glitterpaard keer op keer de nummers alle eer aan te doen.
Enkele jaren en gelegenheidsoptredens later, is Glitterpaard er nu met eigen materiaal. All Rights Reserved werd het eerste wapenfeit gedoopt, een voorbode van een nakend album zo blijkt. Hieronder alvast een lofzang van dit prachtige nummer.
Arpeggio’s op een klassieke gitaar in combinatie met de kenmerkende vocalen van Mintzkovver Philip Bosschaerts zorgen voor een sterke melancholische fundering van het nummer. Bij aanvang moeten we zelfs wat aan vroege dEUS-platen denken, en dat is koren op onze molen. Naarmate het nummer vordert, worden er subtiel instrumenten toegevoegd om het geheel rijker te maken. Wat vooral opvalt is dat alle instrumenten individueel waarneembaar blijven maar toch samenwerken als één geheel zonder dat er sprake kan zijn van overheersing.
Halfweg het nummer worden ook drums aan het geheel toegevoegd, en hoewel we zeker snappen dat de band de initiële sfeer wat wou breken in functie van variatie had dat voor ons, in dit geval, niet gehoeven. Los daarvan zijn we wel echt fan van All Rights Reserved. Het nummer wordt sterk gekenmerkt door een melancholische, breekbare sfeer die ook bij Sparklehorse sterk aanwezig was en dat is mooi om te horen. Zij die echter All Rights Reserved willen afdoen als een ordinaire kopie, spreken we zeer graag tegen.
Begin dit jaar leerden we het Limburgs/Kempens gezelschap Bad Koda kennen dankzij hun aanstekelijke darkpopsongs Ancient Love en Tramatona. Sindsdien was het al even geleden dat we nog iets hoorden van het viertal, daarom trakteren ze ons nu op twee nieuwe singles.
Bad Koda laat weer twee knappe songs los op de wereld. Perfect Nightmare is een subliem opgebouwde danstrack met duistere synth geluiden en een zang die je meesleurt naar de dansvloer
Bad Koda bewijst met deze songs maar weer eens dat ze zalige songs kunnen schrijven met een uniek en overtuigend geluid.
Drummer en componist Jelle Van Giel en zijn band zijn ondertussen al toe aan hun derde album. Samen met Thomas Mayade (trompet/flugelhorn), Tom Bourgeois (altsax/basklarinet), Egor Doubay (tenor sax), Tim Finoulst (gitaar/pedal steel gitaar), Bram Weijters (piano/keys) en Janos Bruneel (contrabas) maakt Van Giel al een jaar of zes energieke jazz die ook live erg te pruimen valt (hebben we van horen zeggen).
De band is niet bang van wat rock, funk en bigband invloeden en doet soms (bijvoorbeeld tijdens The Internet Is My Mentor) wat denken aan recent werk van het Brussels Jazz Orchestra. Zelf citeren ze invloeden als Ben Wendel Group, Braxton Cook, John Coltrane, Miles Davis, Gilad Hekselman, Aaron Parks, Petros Klampanis, SFJazz Collective, een selectie zo breed dat je er alle kanten mee uit kan natuurlijk.
Constante doorheen alle muzikale pracht op Third Story is een bruisende en aanstekelijk positieve energie die als een niet aflatende energiebron onder elk nummer borrelt.
Veel luistergenot!