Luminous Dash BE

FISHER-Z – The Hamburg Beat (Arista)

Kom, neem onze hand. En knijp erin, want we nemen je mee naar de periode 1979-1981 toen de wereld koud was wegens De Dreiging van raketten, komende uit oost en west. Harde tijden. Net in die ijzige periode maakte Fisher-Z drie lp’s die de tijdgeest omarmden en waaruit wanhoop sprak. En soms een beetje hoop. Te weten: Word Salad, Going Deaf For A Living en Red Skies Over Paradise. Kijk in de platenkast van je ouders, misschien hebben ze die nog en waarom zouden ze die weggegooid hebben? Er staan namelijk briljante singles als The Worker, So Long en Marliese op.

Het gekke aan Fisher-Z is dat ze ‘big in Belgium’ waren en veel minder in hun thuisland, Engeland. En dat zijn ze nooit vergeten wegens hier nooit van weg geweest. En daarom spelen ze op 26 en 27 april in de Lux in Herenthout.

Maar eerst dit, de nieuwe single, The Hamburg Beat. En voor wie enkel hun bekende werken kent, is dat even schrikken: geen ijzige keyboards, weg daverende drums en eveneens weg de hoge keel van John Watts. Want Watts is nu een gelouterd man met net als toen evenwel veel pijn vanbinnen, waar het het hardst pijn doet. In The Hamburg Beat kijkt hij terug op wat lang geleden was en wat komen zal… en heel positief is hij daar niet over. En dit, dit klinkt dan ook als iets van een man op leeftijd die voelt en weet dat we het verkloot hebben; die terugkijkt op wat was en nooit meer terug zal komen want “The beat is gone”. Er zit wat van Crusify Your Mind van Rodriguez in maar over een klein diefstalletje gaan we niet zagen. Er zit bovenal iets echts in, akoestische verdoving, maar ga vooral kijken in de Lux in Herenthout. En ervaar een groep van toen en van nu. Toen Fisher-Z er eind jaren zeventig aan begon stonden de bommen op scherp. Nu vallen ze.

FacebookInstagram

Mobiele versie afsluiten