De Noorse multi-instrumentalist Vidar “Daemon” Jensen begon met Limbonic Art in 1993. Blackmetal met wat cinematografische invloeden was het toen wat de aandacht trok van Samoth (Tomas Thormodsæter Haugen), de gitarist van Emperor die ook het label Nocturnal Art Productions runde, waarop Limbonic Art mocht debuteren met Moon In The Scorpio.
In die tijd was de band, die in heel zijn carrière maar zeer sporadisch heeft opgetreden en bij het verschijnen van Opus Daemoniacal duidelijk laat weten dat Jensen zeker geen concerten zal geven, een duo. Krister Dreyer, Morfeus genaamd als zwartmetaaltje, speelde vooral de synthesizers die het orkestrale element van de vroege jaren extra in de verf zette.
Ondertussen heeft Jensen daar allemaal geen zijn meer in. Stoere Noorse snelle blackmetal is wat hij tegenwoordig wil brengen en dat is ook wat we te horen krijgen op het zeven nummers tellende album dat we hier door onze oren jagen.
Dat jachtige, gedrevene, dat pure blackmetalgevoel zoals het begin jaren 1990 alom furore maakte, is opgewaardeerd tot een zeer degelijk geproduceerde plaat die toch de rauwheid van het éénmansproject kon behouden.
Geen missers, integendeel. Het zou best kunnen dat die behoort tot het beste werk dat de Noor ooit maakte. Het mag dan weer een hele tijd hebben geduurd sinds voorganger Spectre Abysm (toen nog Candlelight, Spinefarm) uit 2017, dit opus op een Grieks label is minstens zo imposant. De tijd nemen, het kan lonen.