Luminous Dash BE

LAWRENCE ENGLISH – A Colour For Autumn (15th Anniversary Edition) (Room40)

Lawrence English (48) is een erg productieve, intussen vrij gerenommeerde ambientmaker en geluidskunstenaar, en eigenaar van het Room 40-label. Dat zorgt vanuit Brisbane voor een vloed aan ambient en experimentele platen, met af en toe zijwegen naar neoklassiek en musique concrète.

Concepten zijn een terugkerend gegeven voor English. A Colour Of Autumn was zijn tweede aan een seizoen gewijde plaat, uitgebracht op Taylor Deupree‘s 12k-label. Vijftien jaar later – seizoenen zijn intussen een abstracter en minder voorspelbaar gegeven dan lang voorheen – komt ze opnieuw uit, met remastering door Stephan Mathieu, een referentie op dat vlak in ambient en experiment. A Colour Of Autumn is op zich niet de beste van English’s intussen enkele tientallen platen. Wilderness Of Mirrors bijvoorbeeld maakt in zijn intensiteit meer indruk. Maar English laat wel horen wat hij bedoelt met muziek die uitnodigt actief te luisteren.

Bijkomend wilde hij met deze plaat een sense of place aanreiken, met vooral zin voor onthaasting. Die vaak rustige ingesteldheid leidde al tot samenwerkingen met onder meer David ToopTerry RileyLoscilWilliam Basinski en Taylor Deupree. Zelfs stormrammen als Merzbow en Alessandro Cortini bracht hij tot sonische inkeer in collabs.

Ook field recordings zijn een vast gegeven bij de man. Zo capteert Droplet, na de warme bries uit de huig van Dean Roberts – hij stierf recent – ook geschuifel in de basiliek van Marseille, en vervolgens het suizen van de mistral door het centrum van de stad. Een stemvork lijkt cyclisch te interfereren met zachte feedback aan gitaar en synth in Watching It Unfold. Het rolt even later de rode loper uit voor Fennesz‘ breed en traag uitgesmeerde witte ruis in The Surface Of Everything, nadat The Prelude To kort een mistgordijn optrekt met fijnzinnige synthmodulaties.

Bij Galaxies of Dust breekt de eerste nachtvorst aan, trekt ijler licht over kalende kruinen, om op hoogtonige synths geleidelijk rijm af te zetten in Stillness In Motion, bijgestaan door zwaar nabewerkte basgitaar. Een al even stevig getransformeerde bas en SH101 tekenen enkele ijskristallen op het venster in slotstuk …And Clouds For Company.

Facebook InstagramWebsite

Mobiele versie afsluiten