Singer-songwriter Edward Huyghe heb je misschien tijdens de Warmste Week met zijn single Ibe opgemerkt. Het nummer dat hij schreef voor een vriendin die de strijd met kanker verloor, werd toen meer dan verwacht gekozen door de luisteraars. Nu laat hij zich met zijn ep Kind Elk horen, het eerste deel van zijn debuut-tweeluik. Deze eerste ep telt zes Engelstalige songs en het vervolg, Elk Kind, dat later dit jaar uitkomt, zal zes Nederlandstalige nummers bevatten die uiteindelijk samen op een vinylplaat zullen eindigen.
Kind Elk of (vrij vertaald) “vriendelijk edelhert”, licht een tipje van de eigenzinnige sluier rond Huyghes project Hoofdstroom. De 27-jarige Gentenaar bleef bewust wat op de achtergrond en wou voorlopig enkel in huiskamers live optreden. Hij heeft geen podiumdrang en waagt zich aan zowel Engelstalige als Nederlandstalige songs. Deze man geeft met zijn bandnaam Hoofdstroom (‘mainstream’) een vet ironische knipoog naar de commerciële muziekindustrie en maakt duidelijk dat hij graag met taal speelt. Wat je ook in de zes nummers op Kind Elk ontdekt.
Naast het snaarwerk, speelt Hoofdstroom met loops van ritmes en geluiden, waarbinnen hij zijn teksten spint. In (Not The 1 2) Blame start dit vrij rustig, waarna het nummer uitgewerkt wordt tot een catchy feelgood song waarin de gitaar zuiders flirt met de warme stem.
Titeltrack Kind Elk klinkt als een zachte erkenning van de schoonheid die binnenin zit. Deinend op dat gevoel, valt op hoe natuurlijk oprecht de stem van Huyghe klinkt. In A Hard Drug To Kick laat hij de andere kant en mogelijkheden van zijn stem horen. Met spoken vocals die vrij droog en kil klinken, wordt er in een warm klankkader met sterk aanwezige, knappe gitaarlijnen een mooi contrast neergezet.
‘Feeling a robot on the inside…’ Desk Job is een easy going nummer met pit! Het spel tussen gesproken woorden, rap-episodes, zang, ge-‘nanana’ en ge-’hm’ tussendoor zorgt voor erg toffe ritmeswings. Love Is a Drag … so don’t get your hopes up high. Niet echt optimistisch, maar dat laat zich niet horen in de sfeer van het nummer, waarin we ook geen seconde sleur ervaren. Met eenzelfde dynamiek als Desk Job en een vleugje je-m’en-foutisme.
Oplichtend klinkt Huyghes stem in Sonder. Beklemtoond met perfectionistisch aangebrachte detailgeluiden en voicesamples zingt hij over meisjes met diamanten in hun haar. Eentje om weg bij te dromen.
Kind Elk is een knap indiepopdebuut, waarbij we meteen ook naar het Nederlandstalige vervolg Elk Kind uitkijken.