Voor een uitstekende drone kunnen we altijd terecht bij het label Moving Furniture en dat is met onderhavige release niet anders.
Gareth Davis (basklarinet) en Monica Bugajny (klarinet) leveren met Becoming één lang stuk, 44’44” lang, waarop hun basisinstrument nauwelijks valt te herkennen. Het is er wel, diep onder de indrukwekkende drone verborgen, maar het is de traag evoluerende serene sound die domineert.
Bugajny is relatief nieuw in de scene. De Poolse werkte eerder met Rutger Zuydervelt (Machinefabriek) op het album Recytle en is nu aan de slag voor een nieuw album met Robin Rimbaud (Scanner). Geen van de minsten, en dat verwondert ons niet als we Becoming nogmaals zijn rondjes laten draaien. Niet dat haar bijdrage zo herkenbaar is, dat van Davis evenmin, maar Davis is een gerenommeerd artiest die erom bekend staat graag samenwerkingen aan te gaan met respect voor de ander. Oplijsten met wie hij allemaal samenwerkte, van hedendaags klassiek over ensembles tot improviseren met Elliot Sharp of Merzbow en bijdrages leveren aan het werk van onder meer Peter Greenaway en Christian Marclay, zou ons veel te ver leiden. Laat ons maar gewoon schrijven dat hij heel ijverig bezig is in tal van muzikale genres.
Beiden hebben elkaar ontmoet in de wereld van hedendaags klassiek en zijn beiden aangetrokken door het spelen van eenvoudige noten die ze laten uitdijen, resoneren, en mits kleine wijzigingen in de toon op een contemplatieve manier tot een volgende noot te komen. Het resultaat is een werk waarbij de luisteraar de tijd uit het oog verliest en weg mijmert op welke gedachte dan ook maar door het hoofd van de bewuste luisteraar voorbij dwaalt.
Minimalisme ten top dus, die in het rijtje past van het werk van bijvoorbeeld La Monte Young, de ambientplaten van Brian Eno of het werk van Sarah Davachi.
Monika Bugajny: WEBSITE – BANDCAMP – INSTAGRAM
Moving furniture: WEBSITE – BANDCAMP
Klangtint: WEBSITE