Het gaat goed met de electropop (of hoe je het ook wil omschrijven) in België. We raken maar niet uitgepraat over Fär of Rumours, en daar is alweer een nieuwe kaper op de kust : G A U S S. En tja, omdat Belgen het blijkbaar graag moeilijk en anders willen, die spaties in de groepsnaam moeten.
De videoclips die voorheen de wereld werden ingestuurd lieten het al een beetje vermoeden en het is er ook van gekomen: de debuutplaat van het duo die op Pikebole Records verscheen is een voltreffer geworden. Mati Le Dee en Emile Sertyn staan aan het roer van dit project, en deden dat al eerder met Mary&Me, maar G A U S S is een nieuwe start, en hoe!
Al eens vergeleken met SX in het verleden. Niet dat het kwaad kan, maar je vastpinnen op die vergelijking is iets wat je beter maar niet doet. G A U S S is gewoon G A U S S. Een tikkeltje commercieel, dat wel, maar door het gebruik van de tribal drums en de toch wel zeer uitzonderlijke stem van Mati iets bijzonders toch.
Kosten noch moeite werden gespaard voor deze negen songs. Mag ook niet als je jezelf serieus neemt. Frederik Segers deed de productie, de mix Peter Desmedt en de mastering werd aan Pieter De Wagter doorgegeven.
Juist, informatie die wel belangrijk is, maar mensen niet aanzet om een plaat te kopen. De songs van G A U S S doen dat echter wel. De muziek is dansbaar, en wat ons betreft uit het perfecte hout gesneden voor welverdiende airplay, toch laat G A U S S je achter met een melancholisch gevoel. Muziek die je doet mijmeren over de grote levensvragen, zonder dat je er een antwoord op vindt, maar wel troost.
En, ook niet onbelangrijk, hoewel electropop de te gebruiken term is (zelf houden ze het op existentialistische pop) laat het duo negen keer andere kaarten zien waardoor Biometrical Love een zeer gevarieerde plaat is geworden. Iets wat in het genre inderdaad wel eens vergeten wordt.
Aanradertje dus, en Biometrical Love wordt op 8 februari 2018 in De Charlatan in Gent voorgesteld en is vanaf dan verkrijgbaar op vinyl en digitaal (Spotify, Apple Music…)