Ze speelden al op tal van podia zoals op dat van Wave Gothic Treffen in Leipzig, W-festival, BIM-fest, Dark Malta, New Waves Day, NCN, M’era Luna, Sinnersday… Hun muzikale epicentrum ligt in Breendonk, tussen de bomen, waar de studio van The Arch al meer dan 35 jaar verborgen zit. Een plek die blijft broeien, vol creativiteit.
Vriendschap en muziek is wat CUVG (a.k.a. Gerd Van Geel), Ivan DC (a.k.a. Ivan Moons), Jakke (a.k.a. Jan Lambert) en Mr. Pierre (a.k.a. Pieter De Clerck) bindt en dat uiten ze opnieuw met hun nieuwste, zevende studioalbum Sanctuary Rat.
Van bij de opener, laat The Arch de duivel ademen in onze nek, in het knap opgebouwde Devil’s Breed. Je voelt aan iedere noot dat er onheil aankomt, en toch zit de track vol licht- en hoopgevende synths. De beproeving bouwt verder prachtig op en vloeit telkens uit in een meeslepend refrein. “All the ladies won’t go on… You got to feel our misery in your face.”
Kort aangeslagen riffs zorgen voor een energiek, dynamisch 9.81, waarbij nachtmerries ons opwachten in onze dromen.
Het heeft geen zin om enkel achter je zelf opgezette schilden schoon schip te maken. Clear Fields moedigt met een nummer vol verborgen dreiging en gevoelige melancholie, aan om muren af te breken, de gevolgen te dragen van onze eigen geschiedenis en dat emotionele schild te breken. Echt en oprecht, zo kennen we de heren van The Arch!
Met een vuile repetitieve beat, is Deathwalls het nummer waar wij niet kunnen op stilstaan, met fluitende synths op de achtergrond, sterke gitaarriffs en mysterieuze zanglijnen.
De titeltrack Sanctuary Rat is er wat ons betreft eentje dat rechtstreeks de clubs in kan! Duister, grimmig en in smorende rebellie, wervelen elektronische klanken en energetisch gitaarwerk rond de zang van Gerd Van Geel.
Een nummer dat we al enkele keren live mochten horen, is het verleidelijk duistere Laments Of An Icarus. ‘Contente…’, klinkt het, geïnspireerd op de woorden uit The Lamentations of an Icarus (Fleurs Du Mal, jawel, die bloemen van het kwaad!) van Baudelaire uit CUVG’s mond. Als je favoriete woorden plots ook een soundtrack krijgen, dan wordt bevestigd waarom we deze band al jaren op de voet volgen…
“The lovers of prostitutes are
Happy, cheerful, well-fed;
As for me, my arms are broken
Through having hugged the clouds.’
(Baudelaire, The Lamentations of an Icarus, Fleurs Du Mal, 1857)
Een atypische klank voor de band, bereikt ons met Lines. En toch vallen we er meteen voor. Noisy details, maar vooral een onderdompeling in zo’n zes minuten trage mystiek, waarbij ook dub-elementen niet geschuwd werden. “Will she say yes?” Tintelende synthloops brengen ons naar het eind van de track met oplopende dramatiek.
Liefdevol omarmend, met warm gitaargetokkel, opent The Peace, hoewel er een mooie spanningsboog verwerkt zit in deze track, verklankt door een bitter elektronische wind.
We durven al eens beelddenken en we verzekeren je, het beeld dat bij ons opkomt bij de titel Gorilla Kiss is alles behalve gracieus. Het nummer daarentegen is één van de meest elegante op de plaat. Melodieus knappe zanglijnen, diepdonkere toetsen en fascinerend elektro- en snaarwerk maken Gorilla Kiss erg dansbaar.
Erg theatrale, orgelachtige synthakkoorden, vergezeld door diep gefluister maken The Bullet een prachtig filmische track vol dramatiek. Een nummer dat een cabaretesk podium met zwart fluwelen gordijnen verdient, terwijl donkere ballerinazwanen traag over de scene kruipen. Alle kogels ontwijkend…
Een album waarin de nadruk iets minder ligt op gothrock, maar dat rijkelijk gevuld is met een verbluffend new wave en dark romantics geluid. En toch zijn het opnieuw het hoge gitaardebiet, de precieze én precieuze elektro-elementen, stuwende beats en de bitterzoete melancholie in Gerds stem, die in tien nieuwe nummers, de unieke stijl van The Arch definiëren. Een eindeloos oorverblindend (ja, dat kan!) album, dat emotioneler binnenkomt dan ooit. Luister en laat je verbluffen.
Sanctuary Rat is digitaal en op cd (met 6p. digisleeve met songteksten en een bandsticker) verschenen bij Dryland Records. Vanavond wordt het album ook voor het eerst live voorgesteld in De Singer in Rijkevorsel en op 30/09 spelen ze op het HRH Goth 2 Festival in de O² Academy in Sheffield (UK).
(Her)lees hier onze reviews van de singles Sanctuary Rat, Devil’s Breed en 9,81.