Koen Janssen is zo’n Belgische componist / producer die we pas onlangs, door de release van zijn single Dance Of The Fairies, leerden kennen. Een beetje te laat, want de man had toen al 2 albums uit en die blijken erg bijzonder te zijn. Gelukkig is er inspiratie genoeg bij de huiscomponist van Warner Chappell PM, want zopas verscheen zijn derde album Wonders Beyond.
Dat hij een klassiek geschoolde muzikant is, kan en hoeft hij niet te verstoppen. Toch weet hij een eigen frisse sound te creëren. We krijgen op Wonders Beyond dan ook 12 tracks te horen, één voor één voor zien van Koens’ magische touch! Om zoveel moois te schapen, trok hij meer dan 2 jaar tijd uit en omringde zich met live strijkers (The Mill Orchestra), live koperblazers (met o.a. Carlo Mertens) en Belgische vocalisten (o.a. Nele Juchtmans, Piglet Porch en Julie De Groote). Van het componeren naar het uitschrijven van de partituren voor de muzikanten, tot het opnemen van het orkest en de vocalisten en het mixen en masteren in een professionele studio: hij stak er hart, ziel en al zijn toewijding in!
Groots opent What Life Becomes met avontuurlijke akkoorden, die eindigen in 1 donkere toon. De enige toon die nog maar iets onheilspellends zou kunnen hebben in wat het leven in petto heeft.
De track Freefall bouwt van stil naar luid, rustig naar drukke volledigheid, van klein naar groots op, als de adrenaline die vrijkomt bij een vrije val. De drums roffelen toch met enige spanning…
En wat ons betreft mag iedere ochtend – winter of zomer – beginnen met First Light On A Winter’s Day. Een song die ontwaakt en ontluikt, met de voorzichtig zachte, prachtige vocalen van Julie De Groote. Wanneer de wervelende strijkers er aan toegevoegd worden, bloeit het nummer volledig open!
In Where The Mountains Reach horen we ook Piglet Porch op zang. Een nummer dat een bepaalde sonische nervositeit in zich draagt met bonzende drums, maar waar meerlagige stemmen dat volledig weten op te vangen.
Dance Of The Fairies was het nummer dat een tijdje geleden verscheen en waarmee we het werk van Koen Janssen ontdekten. Dit was wat er toen – onder andere – over schreven: “Glinsteren langs zonnestralen, de warmte van de strijkers tegen ons aan drukkend… Alsof we een stukje liefde cadeau kregen, verpakt in een instrumentale track!” Nu het album er is kunnen we alleen maar dankbaar zijn voor de twaalf stukjes liefde die we cadeau kregen.
Neverending Journey doet ons onlosmakelijk verbinding leggen met de film The Neverendig Story. Het avontuurlijke fantasy-sfeertje waarbij je mag wegdromen, zonder uitdagingen uit de weg te gaan mag dan ook blijven duren.
World Of Pure Imagination is het meest sobere nummer, waarin ook een bepaalde tristesse huist. Breekbaar mooi… wervelend langs emoties. Nog veel zachter en fragieler klinkt Emotion.
Perfect Storm leidt ons naar andere emoties, met Nele Juchtmans als vocaliste. Net als iedere storm, begint die in stilte, maar barst los. Het intense drumwerk en de gelaagde hoge gezangen, de strijkers zetten sonisch de spanning die in de lucht hangt neer.
Als je denkt dat er met L’hiver misschien een killer nummer aan zat te komen: vergeet het. Het is wel een eenzaam nummer… de combinatie van strijkers en piano nemen de hoofdrol. Af en toe een donkere drumslag benadrukt de rust die witgesneeuwde uitzichten opwekken. Het nummer wordt voorbij de helft echter weids opengetrokken in een magistraal warm klanklandschap.
Met wat meer grimmigheid en wat extra elektronische details, klinkt Power Up wat zwaarder dan de rest van het album. Krachtig!
Het slotnummer Worlds Collide lijkt de energie van het hele album mooi samen te vatten.
Nog voorbij het wonderlijke, ligt de wereld van het magisch feeërieke. Die waarvan niemand weet of hij wel echt zou kunnen bestaan. Naar die twijfelachtige, doch prachtige plek neemt Koen Janssen ons met dit album mee op een magische muzikale reis. De combinatie van een live-orkest met knappe percussie, drums, elektronische sounds en zang zorgt hier voor een filmisch theatrale uitstraling in iedere track. Even waanden we ons in onze eigen fantasierijke film of wonderlijke musical!
Wat we hier op Wonders Beyond te horen kregen mag binnen honderden jaren voor ons gerust doorgaan als de ‘klassieke muziek’ van onze tijd. Koen Janssen wist in dit album – waarin de nadruk duidelijk op het instrumentale ligt – de klassieke instrumenten mooi te laten samenvloeien met hedendaags elektronische snufjes.
Wonders Beyond is digitaal verschenen bij Warner Chappell Production Music Germany en Elbroar Trailer Music met de steun van Fund Belgian Music (onderdeel van de Koning Boudewijnstichting).