Luminous Dash BE

Uitheems Geduister #152

Artwork door Wesley Dewanckel
Facebook Instagram

Fluister dat wat geheim is niet. Want dat huist net in ieder stilzwijgend nummer. Schreeuw dat wat je gelukkig maakt uit in de duisternis of vind het terug in Het Uitheems Geduister van deze week met nieuws van CrackDown, All My Faith Lost, Enemy Inside, Nino Sable, Ludovico Technique, Vazum, October Noir, The Royal Ritual, Pure Obsessions & Red Nights, Priest, Johnathan|Christian, Codename: Lola, Vampyrean, Eternal Frequency en Lola Demo.

CRACKDOWN
Een eerst voorsmaakje krijgen we te horen van Crackdowns aankomende album met de track Magazine. Het Deense duo Lasse Mønsted en Kim Holm zijn een zestal jaar geleden gestart met dit project, nadat ze allebei al ettelijke jaren actief waren als performers en promotors in de alternatieve scene. Met CrackDown creëren ze sindsdien een fusie tussen het alternatieve electrogeluid uit de jaren 80 met modulaire synths in melodieuze tracks.
Magazine is een rustig drijvende synthtrack die bubbelende ritmes in conflict laat gaan met de somber kille vocalen. Een knappe compositie alweer van dit uitzonderlijk getalenteerde duo. Wanneer en waar mogen we deze heren in ons land verwelkomen voor een optreden (ja, dit is een oproep / verzoekje!)?
Hun album Worn Out Alphabet verschijnt digitaal op 3/9. Geniet alvast van de teaser! Magazine vind je terug via Bandcamp.

Facebook / Bandcamp

ALL MY FAITH LOST
Laat ons zeggen dat dit de ontdekking van de voorbije week was, hoewel All My Faith Lost al een hele tijd bestaat. Hun nieuwste album zonder titel was vorig jaar klaar, maar de Italiaanse band besloot deze pas in april 2021 uit te brengen, na een lange, oorverdovende stilte. Het vieze C-beestje zal daar wellicht wel voor iets tussen zitten… Die lange stilte beslaat 11 jaar, sinds hun ep Decade. Het nieuwe album bergt 11 nummers geïnspireerd op popsurrealistische kunst en bevat alle kenmerken van het eerdere werk van de band, onder invloed van de belangrijke gebeurtenissen die ondertussen plaats vonden in het leven van de bandleden. Met hun nieuwe gitarist Angelo Roccagli, zetten Viola, Federico en Fabio een wonderlijke duisternis neer. In een magisch atmosferisch kader, nemen ze ons mee in een mystieke wonderlijke wereld van eenzaamheid. Bezongen door Viola’s rake stem, met een etherisch instrumentarium in een pure esthetische schoonheid van darkwave met neofolkinvloeden.

Het album van All My Faith Lost is digitaal, op cd en op vinyl beschikbaar op Cyclic Law.

Facebook / Website / Bandcamp

ENEMY INSIDE
Een nieuwe, uitzonderlijke single met videoclip kregen we van de Duitse metalband in het wit, Enemy Inside. In My Blood gaat over het onevenwicht in de maatschappij. De kloof tussen arm en rijk, waarbij een deel in overvloed leeft en de anderen vechten om te overleven. Een confronterende rocksong die ons dwingt te kijken naar dat wat we vaak niet willen zien. Sonische reflecties gaan over in kwaadheid met dynamische wissels van zachtere naar hardere passages.
In My Blood is een van de nieuwe tracks die je terugvindt op het tweede album van Enemy Inside, Seven, dat deze week verscheen. Het album is digitaal, op cd en op vinyl verschenen bij ROAR! Rock Of Angels Records.

Facebook / Website

NINO SABLE
Het is die tijd van de maand dat Nino Sable (Aeon Sable) een nieuwe single lanceert. Beautiful Death. “Ik schreef dit nummer midden in mijn depressie, ongeveer 2 jaar geleden. In die tijd schreef ik het voor een vriend van mij die dicht bij was om afscheid te nemen van alles. Aanvankelijk was het een erg melanculia-achtig nummer, maar Lars Kappeler gaf het de wendingen die het nodig had om een ​​geweldig nummer te worden. Hij voegde bassen, gitaren en drums toe en maakte er een nummer van”, legt hij uit. Beautiful Death zit vol folkelementen, die inderdaad knap gesterkt werden door Kappelers toevoeging.

“Death will love us all
and make us WONDERFUL
like we were before.”

Een krachtige melancholie, die een opwaartse emotiespiraal in zich draagt. Mooi.

Facebook Bandcamp

LUDOVICO TECHNIQUE
Laat ons alles nog eens in brand steken. Maar zoals steeds doet Ludovico Technique dat in de donkerste elegantie, zwevend tussen metal, gothic en industrial. Terwijl zijn nieuwe single Burn Everything opent met getik en koorstemmen, zwelt de beat aan en ademt frontman Ben V zijn duivels verleidelijke woorden uit over een gedreven uptempo nummer, een spoor van vernieling achterlatend terwijl hij alles in brand steekt.
Dit soort nummers mag dagelijks gemaakt worden. Keihard, maar zo emotioneel beladen…

Facebook Website

VAZUM
Het deathgazeduo uit Detroit liet deze week een electrodancenummer los met Wytch Lych.
Rijk aan drummachines en synths van oprichter Zach Pliska (zang, gitaar, drums), horen we een track over de meester van onsterfelijkheid die ernaar verlangt zijn geheimen door te geven aan een waardige leerling. De teksten worden gezongen in een mix van Latijn en Engels door zangeres/bassiste Emily Sturm.

semetipsos
pescentes me
mea sunt animabus
vestris
quae est donum
quod est divinum
divinity in it’s simplicity
necromany
thaumaturgy
sit a spell with me
a thing I will teach of thee
if I find thou worthy
the art of eternity
can’t feel a thing
trapped in the wheel
of fate in the netherworld

… Voor wie zin heeft in wat good old fashion vertaalwerk op zondag!

Bandcamp Facebook

OCTOBER NOIR
Sinds 2016 speelt October Noir eigen nummers en covers. Geboren uit een verlangen om een ​​leegte te vullen die lang nog niet is gevuld voor rouwende fans, is de muziek van October Noir een echo van de erfenis. Na het tragische overlijden van Peter Steele van Type O Negative, wil de band de fakkel van zijn iconische muziek naar de volgende generatie overdragen als de eerste echte discipelen van Negativisme. De band heeft tot nu toe twee albums en zes cover-singles geproduceerd. Hun derde album Fate, Wine & Wisteria komt eraan en daaruit lieten ze deze week Windows horen.
Het nummer gaat over het vinden van een verlosser te midden van een ellendige staat van zijn en het kunnen zien van alles wat de wereld te bieden heeft door de ogen van die persoon. Qua sound situeert het zich zeker in de buurt van Type O Negative, met een Danzig-zweem. Knap!
Fate, Wine & Wisteria  verschijnt op 22 september digitaal en op cd.

Website / Facebook / Bandcamp

THE ROYAL RITUAL
Achter The Royal Ritual zit niemand minder dan David Lawrie, de live gitarist van de gothicband London After Midnight, maar ook producer/ sounddesigner. En zijn bio is nogal indrukwekkend! Reeds klassiek geschoold pianist op zijn 7de, begon Lawrie de technische kant van muziek te verkennen in zijn tienerjaren. Na het behalen van een onderscheiding op zijn master in muziekproductie aan het Leeds Conservatoire, ging hij producen voor onafhankelijke artiesten in Groot-Brittannië, Europa en de Verenigde staten.
Door zijn experimentele karakter werkte hij in genres van folk en pop tot gothic en industrial. Als multi-instrumentalist, met een fascinatie voor ongebruikelijke wereldinstrumenten, synthesizers en sounddesign, spreken zijn unieke arrangementen en productiestijl tot de verbeelding van zowel kunstenaars als filmmakers. Zijn composities zijn gebruikt in natuurdocumentaires (o.a. de bekroonde Of Shark and Man) evenals in (kort)films en televisieshows. Die genre-overschrijdende ervaringen vind je terug in zijn solowerk met The Royal Ritual, waarmee hij met de single Pews In A Pandemic debuteert. Met harde synthtonen in een donker, percussief geluidsontwerp met traditionele wereldinstrumenten, smeedde hij een nieuw sonisch industriallandschap. Deze track is een directe reactie op de hypocrisie van de mega-kerkcultuur in de VS tijdens de covid-19-pandemie. Deze cognitieve dissonantie wordt weerspiegeld in de ongebruikelijke 15/4-maatsoort, die in het grootste deel van het nummer te horen is.

Pews In A Pandemic is digitaal verschenen als download, maar ook als een bijzonder (gelimiteerd tot 50 exemplaren) collectors item: een USB-stick in een handgenummerde, met laser gegraveerde houten doos, waarop de 2 digitale versies van het nummer, een extra track, video, promofoto’s… staan.  Je zal de single ook terugvinden op zijn debuutalbum Martyrs (releasedatum nog niet bekend), over georganiseerde religie en hoe deze onze meest fundamentele ethische keuzes negatief kan beïnvloeden.

Bandcamp / Facebook / Instagram

THE GOTHS
Je zal maar techno maken en je band The Goths noemen. Nee nee, het Australische gothpopduo The Goths – ontstaan in de late jaren 80 – doen hun naam nog steeds alle eer aan en lieten hun ep Encyclopedia Occulta los. Met vier donker getitelde tracks als My Friend Think He’s A Vampire, Crypte, Werther en Raven laten Johnny Stowmarries en Percy Blakeney een mix van ambient barokpop, maar ook rock met suggestieve teksten horen.
Encyclopedia Occulta
is digitaal verschenen bij Wave Records.

Bandcamp / Facebook

PURE OBSESSIONS & RED NIGHTS + PRIEST
Deze keer heeft Pure Obsessions & Red Nights de Zweedse synthpopband Priest aan de haak geslaan voor een remix. Het resultaat van deze remix van Perpetual Grin is een pure synthpoptrack met industrial rockvibes. Grimmig en vooruitstuwend heerlijk!

Pure Obsessions & Red Nights / Priest

JOHNATHAN/CHRISTIAN & CODENAME: LOLA
Samen zijn we alleen… De laatste ep van Johnathan|Christian verscheen in juli en het Trans-Atlantische postpunkduo bracht met Together, We’re Alone een knappe reflectie op de lockdownperiodes en de socio-emotionele gevolgen van de pandemiemaatregelen. Het nummer My Dying Words werd nu onder handen genomen door Codename: Lola, die een nieuwe dimensie aan hun sound toevoegt. De naam zegt ons niet meteen iets, maar daarom is het ook een codenaam, wellicht. Codename: Lola is het alter ego van de Britse dj BatBoy Slim, mede-oprichter van World Goth Day, die sinds 2016 heel wat remixen en postpunkcovers uitbracht en samenwerkte met heel wat artiesten.
My Dying Words is digitaal verschenen, net als de ep Together, We’re Alone.

Johnathan|Christian / Codename: Lola

VAMPYREAN
De naam Vampyrean zegt wellicht niet veel en dat is heel normaal, want ze brachten net hun debuutsingle uit. Maar wellicht zijn er wel die vertrouwd zijn met het werk van Nosferatu, de klassieke gothicband van Vlad Janicek. Hij stelt met de eerste single The Hunger zijn nieuwste soloproject Vampyrean voor! The Hunger is een opzwepende gothictrack over het verlangen en de obsessie van een vampier en de achtervolging en onderwerping van zijn slachtoffer, op een pulserende beat. Weelderige gitaarmotieven strijden met stuwende powerakkoorden om een ​​donkere rock-parabel te creëren over de ellende van een optimistisch leven.

The Hunger is meteen de titeltrack, van het debuutalbum van Vampyrean, dat op 29/10 verschijnt, met gastartiesten Chris Pohl (BlutEngel), Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) en Sven Friedrich (Solar Fake).

Website / Bandcamp / Facebook

ETERNAL FREQUENCY
Opletten geblazen als je aan het werk van Nine Inch Nails komt… De heavy rockband Eternal Frequency uit Harrisburg (VS) nam toch maar het risico en coverde Head Like A Hole (1990). Vooral in het refrein weet frontvrouw Emelle Elizabeth de inherente woede van de track wel neer te zetten.
“We hebben altijd geweten dat we een mooie zangeres hadden en nu is ze de Pretty Hate Machine geworden (haha). In alle ernst, het vroeg zeker wat ballen om een ​​nummer van Nine Inch Nails te coveren, maar we denken dat we het hebben gedaan! We proberen trots te zijn op het creëren van sonisch stimulerend materiaal met lagen en diepte. Dat is precies waarom het nodig was om onze interpretatie te geven van het beste werk van Trent Reznor tot nu toe”, laat de band weten.
Een geslaagde cover, maar wij blijven het origineel op handen dragen.

Facebook

LOLA DEMO
De aarde IS plat en zij viel er gisteren af… Erika Bach zwierf van Australië naar Griekenland en produceert als solo-artieste onder de naam Lola Demo donkere schoonheid. Haar nieuwste album Stone is ondertussen al even uit en daarbij lanceerde ze een videoclip bij How Long. Het is een vraag die we ons allemaal wel stellen… Het was de eerste track die ze schreef voor het Stone-album en de laatste waarbij ze een videoclip voorziet. De knappe zwart-wit beelden vervloeien schitterend in de weemoedige song, vol diep melancholische zwoelheid in de stem van Bach. Esthetiek met een vleugje romantiek. En toch klinkt ze altijd weer zo heerlijk donker!

Facebook Bandcamp

Mobiele versie afsluiten