Terwijl De Vrijheid nog even in ver vervlogen tijden bevroren lijkt te zitten in permafrost-achtige toestanden, laten we de lente met volle teugen toe. Laat deze donkere deuntjes alvast bevrijdend klinken, met het Uitheems Geduister van deze week. Met nieuws van Bleib Modern, Lola Demo, Ludovico Technique, Stoneburner, My Life With The Thrill Kill Kult, PaulWetz, Reconvalescent, Dead Cool, Lupercais, Pompas Fúnebres, Affet Robot, A Cloud Of Ravens, No Metal In This Battle, The Black Archer, Glaare, Culted en Wehrmacht.
BLEIB MODERN
Een prachtig nummer deze week met Walls, de nieuwe van de Duitse coldwaveband Bleib Modern. De laatste track die ze prijsgeven voor de release van hun nieuwste album, volgende week. Een band die ondertussen een zestal jaar bezig is en in de lijn ligt van onze Whispering Sons, maar ook A Place To Bury Strangers of Lebanon Hanover.
Walls is één van de nummers van de lp Afraid To Leave, die op 5 maart digitaal, op cd, op tape en op vinyl verschijnt bij de labels Icy Cold Records en Black Verb Records. Voorbestellen kan reeds.
Op 12 maart speelt Bleib Modern voor het eerst het nieuwe album live. Dit releaseconcert is via livestream te volgen vanaf 20 uur. Een aanrader!
Facebook / Bandcamp / Weblinks
LOLA DEMO
Het hoeft niet geheim gehouden te worden, dat wij de stem achter Lola Demo als één van onze favorieten beschouwen binnen het duister melancholische. De stem behoort de in Griekenland wonende Australische Erika Bach toe (solo-artieste, maar ook bij M1NK). De dame in kwestie liet een eerste track van haar nieuwe album horen. I Can’t Live Like This geeft weerklank aan eenzaamheid, die bijna als een rouwproces begint aan te voelen. “Laten we beginnen met het meest deprimerende nummer”, geeft Bach zelf aan. “Ik kon niet anders dan beïnvloed worden door dit ‘abnormaal’ waarin we leven. Een wereldwijde melancholie. Na de eerste paar maanden wilde ik gewoon niets meer voelen, en met elke maand die voorbijging, kon ik het alleen aan door af te stemmen, uit te schakelen. Tekstueel gezegd, in steen veranderd. Zelfs voor mij te koud. Eindelijk moest ik me openstellen en toegeven dat ik zo niet kan leven.” Ook de bijhorende videoclip weet dit gevoel erg goed weer te geven. Wentel je in schoonheid… als voorproefje op meer!
De single verschijnt op 26/4 en het nieuwe album Stone van Lola Demo verschijnt op 23/4.
LUDOVICO TECHNIQUE
Verleidelijke industrial, gothmetal uit New York wordt opnieuw aangeleverd door Ludovico Technique. Met de beklijvende stem van Ben V. in een elegant gotisch kader, wordt Embrace gebracht, een nieuwe single uit het aankomende album Haunted People. Deze derde single brengt opnieuw de unieke kijk op gothic industriële metal naar voor, met een glimp van Type O Negative en Rob Zombie.
Embrace is digitaal verschenen via de streamingplatforms.
STONEBURNER
Stoneburner is al 8 jaar het postindustrialproject van muzikant en multimedia-kunstenaar Steven Archer, die we ook kennen van bij het darkwaveduo Ego Likeness. Er is nieuw werk van hem op komst en wel bij het indielabel COP International, dat hem net onder hun muzikale vleugels nam en zijn nieuwe album zal uitbrengen. Apex Predator komt er dus nog in 2021 aan, tevens het 30-jarig jubileumjaar van het label.
Stoneburner is doordrenkt van sci-fi-thema’s en is geïnspireerd door de buitenaardse fictie die Archer graag leest. De video’s voor elk nummer dat Archer zelf producet, zitten ook steeds in deze thema’s. De naam van het project is ontleend aan een wapen uit de sciencefictionroman Dune, die hem eigenlijk leidde om zijn muziek vorm te geven, want: “Hoe zou dansmuziek op Dune-planeet Arrakis klinken?”
Het nieuwe album, Apex Predator, groeide vanuit een ander, persoonlijker perspectief voor Archer: “Voor dit album heb ik besloten om muziek te schrijven waarvan ik denk dat het betrekking heeft op de manieren waarop moderne industriële muziek tekortschiet. Ik concentreer me niet op dansvloeren en clubs, maar schrijf liedjes met intelligente teksten die spreken over de menselijke conditie, zowel in het algemeen als op basis van mijn eigen persoonlijke ervaring.”
Het album wordt geproducet door de geprezen John Fryer (o.a. Depeche Mode, Nine Inch Nails en Love & Rockets). Christian Petke, oprichter van COP International Records, voegt eraan toe: “Ik kan niet wachten om te zien wat Steven en John Fryer samen koken, maar weet dat het iets is dat je zal raken als een hoop stenen.” Dat klinkt veelbelovend!
MY LIFE WITH THE THRILL KILL KULT
De gothic- en discolegende My Life With The Thrill Kill Kult (uit Chicago’s bekende Wax Trax! Records-stal) heeft net twee nieuwe releases uit, waarop ze de laatste 12 jaar van de band in de kijker zetten. Sleazy Action is een compilatie van twaalf nooit eerder uitgebrachte remixen, enkele nummers van hun nevenproject Bomb Gang Girlz en nieuwe nummers van Buzz McCoy en Darling Kandie.
Met tracks die gaan over seks, godslastering en kitscherige horror, brengt de band – als één van de beruchte en controversiële cultbands – sinds 1987 electrorock, onderhevig aan industriële kenmerken, maar even goed aan disco en funk. Kenmerkend voor de band is dat ze erg vaak spoken word samples uit B-films verweven doorheen hun tracks, die steeds een sterk filmisch karakter hebben.
Groovie Mann (zanger Frankie Nardiello), Buzz McCoy (toetsenist Marston Daley), Mimi Star (bas), Justin Thyme (drums) en Arena Rock (Bomb Gang Girl) hebben het na 40 jaar nog niet gehad en blijven aan nieuw materiaal werken.
Sleazy Action is digitaal en op cd verkrijgbaar.
PAULWETZ
In Zuid-Duitsland pikte PaulWetz op 9-jarige leeftijd zijn gitaar op en vond heel wat inspiratie bij onder andere A-ha en Depeche Mode. In 2018 leverde dit reeds zijn ep Surrender op. Betoverende songs werden sindsdien nog sterker, want zijn vaardigheden als verteller en goochelaar met pop groeiden alleen maar. Zo laat hij nu zijn nieuwe single Misfits horen. Rondom laaghangende baslijnen en de melodie gespeeld door synth en hoorn, zingt hij over het bemiddelen tussen je zelfvertrouwen en jezelf accepteren.
Naast deze electropop-, indietronictrack, bevat de single ook een akoestische versie.
Misfits is digitaal verkrijgbaar en wordt op 5/3 tijdens een online releaseshow live voorgesteld.
RECONVALESCENT
Volledig in mysterie gehuld, is de release van de Servische industrial rockband Reconvalescent. Buiten de muziek zelf, komt de release zonder veel informatie. Bandlid Vessel, laat het volgende weten: “Dit is de vooruitgang van niets. Mijn identiteit is niet belangrijk. Wat belangrijk is, is mijn bericht. Ik ben een vaartuig met informatie uit een verafgelegen sterrenstelsel, vergelijkbaar met het sterrenstelsel dat jullie Melkweg noemen. Mijn doel is om de mensheid te leren over de bewoners van dit sterrenstelsel en het te voorkomen of voor te bereiden op dezelfde problemen waarmee het te maken kan krijgen. Mijn audiobestanden hebben toegang tot de informatie over hun historische, maatschappelijke en technologische prestaties. Mijn enige hoop is dat je van hen kunt leren en een positieve invloed kunt uitoefenen op dit deel van het universum en op jezelf. Mijn audio-uitzendingen zijn gecategoriseerd als elektronische rock / industriële metal.”
The Progress Of Nothing brengt een donker sombere boodschap uit een onbekende verte, maar een wel erg stevige industrial metalsound met sci-fi-invloeden, hoe kan het anders?
De ep is digitaal verschenen.
DEAD COOL
Alarmerend verwrongen synthlijnen, heerlijk aangedreven door beats en geheimzinnige vocals over geheimen en leugens… Het is de nieuwe single van het Amerikaanse duo Dead Cool, Nothing But Us, die ons even bij de keel grijpt. Johnny Yeagher (zang, synths, programmeren) en Angela Yeagher (synths) hullen zich wel graag in een elektronisch duistere sluier, die met diepe ritmes alle bitterheid en verdrongen angsten naar boven haalt. Dead Cool is nog een vrij recent coldwave postpunkproject, dat nu zijn derde single laat horen en die drie singles op Valentijn tijdens een ‘Asylum Virtual Goth Prom’ van 12 minuten streamde.
LUPERCAIS / POMPAS FÚNEBRES
Twee bands die een belangrijke plek innamen in de dark scene van Brasilia (Brazilië) in de late jaren 80 en de jaren 90. Paranoia Musique verzamelde enkele tracks van Lupercais en Pompas Fúnebres van op eerdere tapes, remasterde deze rariteiten en brengt ze opnieuw uit op het split album Arcadia / Ulalume. Allebei daagden de de “Braziliaanse grappige rockbands met gekke teksten” uit en creëerden liedjes die tot op de dag van vandaag een referentie zijn voor toekomstige generaties goths en deathrockers in Brazilië.
Pompas Fúnebres (ook de titel van een boek van Jean Genet) deed er lang over om door de gothics te worden omarmd. Onder invloed van experimentele postpunkbands namen ze alleen een cassette op met een van hun repetities (waar de nummers op dit album vandaan kwamen) en speelden verschillende concerten. De band werd in 1992 ontbonden.
Lupercais werd opgericht in 1995 en is tot op de dag van vandaag een band die betrokken is bij de mystiek van marginale poëzie. Geïnspireerd door de Engelse gothic- en postpunkscene en ook doorBraziliaanse bands als Muzak en Finis Africae, omringde Lupercais zich met beelden van undergroundliteratuur, alternatieve cinema en tegencultuur (van Charles Bukowski tot Nelson Pereira dos Santos). De band bracht enkele demo-tapes uit en verscheen op twee compilaties (Atitude Vol. 2 & Violet Carson) voor hun tragische einde: de dood van zanger Sidney Paulino op 28-jarige leeftijd.
Dit splitalbum, dat reeds op vinyl verscheen bij Arcadia Records, werd nu uitgebracht op alle digitale platforms door Paranoia Musique.
AFFET ROBOT
Hij passeerde hier al een paar keer met enkele singles: Affet Robot (wat ‘Vergeef Robot’ betekent), het darkwave-, synthpopproject uit Istanbul van Eren Günsan. Hij bracht in 2017 zijn debuutalbum Röntgen uit. Kort na de release werd Affet Robot opgemerkt door Red Bull, die de ep Huzursuz Seyirler opnam in de Red Bull Studios in Amsterdam in 2019. Zijn tweede album presenteert hij deze week. Met Fiyasko, krijgen we acht nieuwe tracks te horen, die dynamisch melancholisch klinken. Het darkwave-project verzamelt zijn invloeden uit de obscure kant van de jaren 80. Analoge synthesizers, drummachines, galmende zang, iconische gitaren en melancholische Turkse teksten zijn waar Affet Robot voor staat.
A CLOUD OF RAVENS
Gevormd door twee kinderen uit de jaren 70 en 80 is A Cloud of Ravens een band die al lang voorstander van de undergroundcultuur is. Beth en Matthew weven mysterieuze verhalen over liefde, verlies, geloof, leven en wat daarachter opdoemt, te midden van een muur van dichte synth-tonen, rinkelende gitaren, tribale ritmes en talloze echo’s van twijfelachtige oorsprong. De New Yorkse gothrockband A Cloud Of Ravens liet deze week een eerste nummer van hun aankomende album horen. When it Comes klinkt duister energiek, stevig en draagt een mystiek sfeertje mee.
Het nieuwe A Cloud Of Raven-album Another Kind of Midnight verschijnt op 16 maart bij Cleopatra Records.
NO METAL IN THIS BATTLE
No Metal In This Battle is een afro-postpunkkwartet uit Luxemburg. Ze brachten net twee frisse nummers uit op een dubbele instrumentale single release. Daarbij krijgen we het Shimokita te horen, waarin zwoele trillingen glanzen onder roffelende ritmes en glooiende gitaren. Zeitzonen is de afkorting van de volledige titel Zeitzonensynchronisationmechanismus en laat een gruizende noisy elektronica klinken bij belletjes en repetitieve samples. Met hardere, ruwere partijen, maar evenzeer fris experimenteel en verrassend jazzy als een overladen pizza Hawaii met kraut- en math-kruiderijen. No Metal In This Battle is één van die bijzondere bands die een originaliteit laten horen die je in het oor wil houden!
De single Shimokita/ Zeitzonen is digitaal verschenen.
THE BLACK ARCHER
The Black Archer is het coldwave-, darkambientproject van Pedro Oliveira. “Vol spiritualiteit en emotie… Iedere dag probeer ik betere muziek en sounds te maken, in de hoop je ziel te raken”, laat de Portugees weten. Romantic & Jackass lijkt ons dan ook een passende titel voor een nieuw album van hem. En dat is zopas verschenen, met negen tracks. Hij zorgt zelf voor synths, programmeerwerk en zang en laat zich voor het laatste bijstaan door Catarina Palma. Maar op dit album, werkte hij ook samen met Pedro Code, Sérgio Pereira and João Carita.
Romantic & Jackass is digitaal verkrijgbaar.
GLAARE
Hun combinatie van darkwave-, dreampop- en gothrockelementen, onderscheidt Glaare uit Californië (USA) zich van de postpunkscene in L.A. die hen voortbracht. Brandon (Ancestors, Buried at Sea, Black Mare, Soft Kill) en Rachael, een ervaren vocaliste, vormen de centrale kern van Glaare. Ze worden bijgestaan door Rex (Black Math Horseman, Animato) en Marisa (Wax Idols, Bizou) op gitaar, bas, synthesizer, percussie en voor de backings.
Verleidelijk en verduiveld speels klinkt Glaare’s nieuwe single Young Hell.
Na hun veelgeprezen debuut-lp To Deaf & Day (2017), keert de band terug met een tweede volledige album, Your Hellbound Heart, dat op 30 april uitkomt via Weyrd Son Records.
CULTED
Van de ijzige vlakten van de Canadese prairies tot de Noordelijkste kust van Zweden: het industriële zwartgeblakerde doomcollectief Culted is al meer dan 10 jaar lang vertrouwd met het creëren van muziek op afstand, die zowel letterlijk als metaforische grenzen overschrijdt.
Michael Klassen en Matthew Friesen werd voor het eerst benaderd door Daniel Jansson om mee te werken aan een internationaal project en in 2008 begonnen deze ideeën samen te smelten met die van Kevin Stevenson die al snel toetrad tot de sekte. Hun eerste lp Below the Thunders of the Upper Deep (2009) werd 4 jaar later opgevolgd door een tweede die geschreven, opgenomen en geproduceerd in verschillende kasten, kelders, holen en woonplaatsen. In 2019 kregen we het mini-album Vespertina Synaxis te horen, waarna nu hun meest verwoestende en persoonlijke opus ontketend wordt: Nous.
Het album kreeg vorm tijdens een periode van extreme persoonlijke ervaringen, zowel psychisch als fysiek. Het creatieproces werd gevoed door ziekte, dood en de existentiële crises die daaruit volgden. Heel organisch kwamen de nummers pijnlijk tot stand. Op muzikaal vlak onderzoekt Culted hun relatie met doom, black metal en industrial dieper op, waarin collectieve pijn wordt vertaald in iets dat even nihilistisch als tastbaar klinkt door dissonante soundscapes. Elk nummer is een nachtmerrie langs de afgrond, die de luisteraar door grotten van onverklaarbare duisternis en lijden sleept.
Nous is digitaal en op cd verkrijgbaar bij Season Of Mist.
WEHRMACHT
Hammerheart Records zorgt ervoor dat er opnieuw op gebied van crossover trashmetal een meesterwerk, maar ook een met wat alcohol doordrongen werk beschikbaar is. Want het geeft twee albums van de band Wehrmacht opnieuw uit. Het gaat om hun debuut Shark Attack en opvolger Biermächt.
Hun eerste album Shark Attack wordt beschouwd als een underground klassieker, met zijn kolossale en onvermijdelijk unieke stijl. Met Tito Matos als een van de meest veelzijdige thrashzangers ooit en gitaarriffs die precies op de juiste plek vielen, bracht de band meteen allemaal belachelijk snelle stukken thrashmetal met praktisch geen of weinig mededogen voor de luisteraar.
Hun tweede album Biermächt (1988), liet een cleanere sound horen dan hun debuut Shark Attack. Nog steeds droeg het echter een stevige crossover trashsound in zich en zat het vol humor in een laidback party-sfeertje. Het geluid is echter niet subtiel, maar recht in-your-face.
Shark Attack en Biermächt zijn dus opnieuw digitaal, op cd en lp verkrijgbaar via Hammerheart Records.