De Izegemse crossoverband The Prophets Of Finance maakte een jaar of 30 geleden in Gent kennis met een student grafische vormgeving uit Hasselt. Kristof Michiels was zijn naam, heden ten dage brengt de man platen uit als Meneer Michiels, maar toen heette hij – zoals het een gevierd scratcher betaamt – DJ 4T4. “Moak ma dat buust, volume ip duust”. Wie geen West-Vlaams, Izegems, Emelgems en Kachtegems verstaat, zal een vertaalkluif hebben aan sommige zinnen uit dit verslagje van een exclusief try-out-concertje van de grootste hiphop band ooit in ons land. Midden de jaren ’90 werd ’t Hof Van Commerce geboren, de geniale mix tussen het dj-branie van Michiels en de spraakwatervalraps van The Prophets Of Finance-recruten Serge Buyse (spreek uit als ‘Buuze’) en Filip Cauwelier aka Flip Kowlier. Beiden zijn geboren en getogen Izegemnaars en de link met de titel van de debuutplaat was snel gelegd.
En In Izzegem… heette die plaat en ze is net een kwarteeuw oud geworden. Dit debuut was de komeet die rap in België plots vanuit onderaardse grotten naar de hemel en de hitparades piloteerde. ’t Hof Van Commerce is altijd razend populair gebleven en ze zullen het ons niet kwalijk nemen als we hen de West-Vlaamse Beastie Boys noemen.
25 jaar geleden werd Dommestik En Levrancier een joekel van een starthit. ’t Hof organiseerde naar aanleiding van deze verjaardag een eenmalig En In Izzegem concert op het Sonic City-Nelson Mandelaplein in open lucht in Kortrijk. Plaats voor 5.000 fans lieten we ons vertellen. Het concert van 2 september was op 5 uur tijd uitverkocht. Reden genoeg om er een zondagse versie aan toe te voegen. Dit werd dan het zogeheten ’tweede eenmalige concert’. Omdat er misschien toch best een generale repetitie gehouden werd, regelde concertzaal De Casino een try-out-concert voor de happy few, zijnde de 300 rapste kaartenkopers. Wij waren er bij, en we hebben alleen maar lachende gezichten gezien.
De Casino werd getrakteerd op een old school hiphop orgasme zonder visuals, zonder lichteffecten, zonder kostuums, kortom “zonder niet”. Het was net 25 jaar geleden toen we hen voor het eerst live zagen optreden op het Gentse Sint-Pietersplein in het voorprogramma van Osdorp Posse voor Rock Vlaanderen. Er leek in De Casino weinig veranderd. 4T4 mixte en scratchte In Den Behunne de tracks op meesterlijk vette wijze aan elkaar, het werd een passende ode aan de verslavende grooves die hun debuut zo onweerstaanbaar deed klinken. De ode aan Izzegem en aan zichzelf in “Wyder zyn ’t hof van commerce, de micro in oes pwôtn, ongelwôflikke stwôtn, steekn w’ût. ’t hof van commerce, gjille daagn bezig, geliek wuk da ter komt, wyder skjin niet ût.” We keken de zaal in en zagen alleen fans met een casinobrede glimlach.
Het bleef vooral een ode aan de debuutplaat met Investeern In Twad Anders en De Vereffninge. “’k zôu zeker beter nie begûnn reppn over u voadre, van j’e nog veel slichter dan j’ moedre”, is dan nog de braafste tekstflard uit dit hilarische nummer waarvan we ons de vraag stelden of dit vandaag nog door de woke-filter zou geraakt zijn. Het was zo ook een beetje het moment dat het hoge niveau van 4T4 navolging kreeg van de aanvankelijk aarzelend gestarte rappers. Hoe langer het optreden duurde, hoe meer MC-energie er van het podium droop, en hoe kluchtiger de kluchten werden. De jaren ’90 was hét decennium van de ‘explicit lyrics’ stickers op cd’s. Indien iemand de West-Vlaamse teksten had verstaan, ze hadden de doosjes vol gekleefd.
‘Buzze’ liep de hele tijd over en weer als moest hij dringend naar het toilet. De mix tussen zijn adhd-achtige présence en de eerder bedaarde maar coole stop-start-bewegingen van Kowlier werkte verfrissend. Het bleef erg moeilijk in te schatten hoeveel procent van de bindteksten geïmproviseerd waren. Het leek ons erg veel te zijn.
Het zijn ondertussen vijftigers en er werd een poll gehouden in het publiek naar de gemiddelde leeftijd. Die lag dus beduidend boven de 40 wat op het podium de opmerking “W-Fest in Sint-Niklaas” uitlokte. The Message van Grandmaster Flash werd op zalige wijze gemixt in de aanloop naar het recentere Stuntman, maar dat was lang niet de enige sublieme scratch & stuff van pornoking ‘4T’. Laat je vooral niets wijsmaken, de teksten van ’t Hof zijn weergaloos en onsterfelijk, hoe gedateerd sommige fragmenten ook zijn. We kregen misschien net daarom niet Genoeg Gelachn Vintje met de tekst over een stereo en een video. Maar dit was er uiteraard wel, onze persoonlijke favoriet: Zonder Niet. “’t e nie omda’j chanc’èt daj ’t verre goa bringn, ‘k kanne zingn lik bûstik en bradworst”. En deze tekst: “’t perkament zit in de zwarte koffer, ‘k ben een minselyk offer. Ik ben de ridder van de gloazne salongtafel en myn prinsesse bakt ne wafel.”
Kowlier krijgt ook de primeur om als eerste zanger ooit zichzelf in ’t zak te zetten door over zijn neusharen te beginnen. Hij beweerde aan zijn neus te prutsen omdat hij vergeten was een lang neushaar terug te duwen. Het ging dus niet over de naweeën van het gebruik van verdovende middelen.
Eender hoe, het laatste gedeelte van de show was een regelrechte triomftocht, ingezet door Dommestik en Levrancier. Chance was een geweldige meezing- en zwaai-afsluiter van de reguliere set die ze op een al even hilarische wijze afsloten. “Dan is er nu PAUZE. Ah neen, tis GEDAAN. Shit, we hadden dat beter op voorhand gezegd. Tis dus gedaan, behalve onze 3 grootste hits. Zondag goat nog beter zin, Soulsister doe mee”. Benieuwd naar het spoiler alert gehalte van deze zinsnede.
Van de bisreeks dienen we in hoofdzaak de onsterfelijke nummers Zonder Totentrekkerie en Kom Mor Ip te onthouden, de massa ging er dusdanig in op, met gebalde vuist, dat het bijna op een betoging zonder pamfletten leek. En dat klonk als volgt: “1 Mississippi, 2 Mississippi, 3 De leverancier zorgt voor de party. Bier zonder alcohol, da vindje ier nie. Moa wel nen oop wuvjes in monokini.” Het was twintig jaar geleden dat we dit trio nog “sjette” zagen geven, maar ze rockten nog steeds de natie zonder totentrekkerie. ’t Hof van Commerce blijft een garantie op anderhalf uur fun en vette grooves. “Sloa mor up de belle. De match e gedoan”.