Vaststelling nummer één op dinsdag 16 september: je moet al Soulwax zijn om medio december zalen vol te laten lopen. Vaststelling nummer twee: wie niet in de Orangerie was voor het dubbelconcert van Pain Magazine en Sïan Able heeft verdomd veel gerateerd. Het Franse Pain Magazine is een nieuw project van de verduiveld interessante hardcore punkers Birds In Row uit Laval. Ze vormden een full house met het industrial techno duo Maelstrom & Louisahhh. Check zeker het album Violent God maar wees er vooral de volgende keer bij als ze staan te dampen voor een hopelijk volle zaal.

Wij waren in de Orangerie met een missie. We kwamen speciaal het nieuwe project van Sïan Able keuren en bejubelen. Dat is het muzikale alter ego van muzikale duizendpoot Anaïs Elba. Juist, haar artiestennaam is een anagram van haar echte naam. Julia Camino Agency kwam ook langs om de nieuwe telg aan te moedigen. Anaïs kan je kennen als de toetseniste van industrial noise combo THOT maar ook van haar solowerk dat een heel andere richting uitging. Veni Vidi Sensi kwam drie jaar geleden uit en was gelaagde pianomuziek en heel erg rustgevend.
Anaïs vertelde ons dat ze met het nieuwe team rond Damien Aresta durfde door te drukken wat ze al jaren wil maken, maar waar ze tot voor kort niet het nodige zelfvertrouwen en durf voor had. THOT deed haar beseffen dat ze echt de industriële klanken in haar solowerk wilde uitpuren en dit resulteert in een nu al indrukwekkende show met nummers die het beste laten verhopen voor de plaat die er volgende herfst zit aan te komen. Lava zal die heten. Anaïs nam plaats in een knap opgebouwde constructie van percussie, Ableton Live, synths en microfoons, ondersteund door een verbluffende belichting. Het gevolg liet zich raden en Anaïs omschreef haar eigen bewegingen als dansen zonder choreo.
Ze opende haar set met het toekomstige titelnummer en meteen bleek al waar de muziek voor staat: klanken die bedwelmen, beangstigen en een sfeervolle doch donkere setting creëren met industrial drones en muziek die af en toe doet denken aan Anna Von Hausswolff, Radiohead en de al even geweldige Julie Rains. De drukte van het bestaan kreeg mooi vorm in Hustle dat nog gejaagder klonk door de felle beuken op de pads. Anaïs ging er volledig voor!
Nancy Roman gaat over de Amerikaanse astronoom. Velen noemen haar de “Mother of Hubble” voor haar rol in de planning van de Hubble Space Telescope. Roman was tijdens haar carrière activist voor nogal wat vrouwen in de wetenschap. Anaïs leek in haar muzikaal ruimteschip best wel een NASA-medewerker. NASA wordt ook grotendeels met de letters van haar voornaam gevormd, dus het kan geen toeval meer zijn. Mending Mirrors klonk erg gloomy en groovy en zette een andere troef in de verf, met name haar mooie stem die de ganse avond vastberaden en stemvast bleef.
Haar moves tijdens Hyper/Ultra waren goddelijk. Ze draaide in een rustige cadans om haar as en zong van de ene microfoon in de andere. Verrassen deed ze dan weer toen ze bij She Could Be All Colors in rook leek op te gaan om dan rechts van haar troon met een basgitaar een rustmoment in te lassen. Haar stem blonk ook hier weer uit. Wie naar een concert van Sïan Able gaat, komt wijzer terug thuis want tijdens het voorlaatste nummer zong ze over Redshift, een fenomeen in de ruimte dat wordt waargenomen doordat het licht van verre sterrenstelsels die van ons weg bewegen wordt uitgerekt, waardoor het naar het rode uiteinde van het elektromagnetische spectrum verschuift.
Dit nummer gaat een beetje verrassend over Sha’ Carri Richardson, de fel gecontesteerde Amerikaanse wereldkampioene op de 100 meter sprint met de flamboyante looks en ultra lange nagels in alle kleuren van de regenboog. We waren dan nog slechts een kort Fragment verwijderd van het einde van haar set, haar psychedelische variant op industrial. Haar podiumact smeekt om een rond podium, dus we zetten massaal in op de Rotonde voor haar volgende passage. Sïan Able imponeerde nu al, wat dat gaat binnen een jaar geven als de nummers en haar podiumact nog meer vorm gekregen hebben. De grond is lava!